• Nitagirl

Nån som kört upp i södertälje?

Nån som kört upp i södertälje nyligen?
    skulle vara kul o veta var ni fick köra m.m

• Svar på tråden Nån som kört upp i södertälje?
  • Fnutten

Jag tog körkortet på andra försöket i Södertälje för lite mer än tre veckor sedan. Jag hade övningskört där väldigt mycket med trafikskolan så jag var säker på alla vägar.

Första gången kuggade och det var helt mitt eget fel eftersom jag nästan fick en blackout när jag skulle backa runt hörn. Jag fick hela tre (!) försök men klarade det inte, kontrollanten hjälpte nästan mig. Allt annat gick felfritt men tyvärr kunde han ju inte godkänna mig. Fick köra landsväg, cirkulationsplatser och panikbromsa. Kontrollanten var jättetrevlig och snäll.

Tränade som satan på att backa runt hörn i två veckor och körde sedan upp igen. Denna gång klarade jag mig. Den nya kontrollanten tog mig först till ett ställe för att backa runt hörn eftersom jag hade kuggat på det innan, vilket var väldigt schysst. Sedan åkte vi påfarter och jag fick parkera på valfri plats i en parkering. Sedan åkte vi tillbaka till vägverket och jag vart godkänt. Hela provet tog ca 20 min.

Det jag kan säga av mina egna erfarenheter är att kontrollanterna är väldigt schyssta och att det krävs rätt mycket för att de ska kugga dig. På min andra uppkörning fick jag åka på två olika avfarter eftersom han tyckte att jag hade lite dålig planering på den första. Dom ser på helheten och det är OK att göra små misstag.

• Nitagirl

okej grattis :)
    jag ska köra upp i början av okt..men hört så många säga att kontrollanterna är väldigt hårda här i stan..men inte alla tydligen :) hoppas man råkar ut för en snäll person då..vissa tillåter ju inte små misstag.

• ung vuxen

jag har också kört upp i S-tälje. det blev mest landsväg, backa runt hörn, vänstersväng på 70-väg osv.
    Kontrollanterna kollar ju på en helhetsbild. ingen kan köra helt perfekt hela tiden, det går ju inte, förr eller senare begår man ett litet misstag, det gör alla. och så länge det bara är ett litet misstag gör det ju inget, men om det är ett allvarligt som leder till en olycka eller skulle kunna leda till en olycka så är det ju inte bra. Om du ska backa runt ett hörn på uppkörningen och till exempel kommer för långt ut kommer kontrollanten att ge dig 2 försök till. dom vill ju att du ska klara kortet.

Svar på tråden Nån som kört upp i södertälje?