• Snova

Permanenta håret - erfarenheter?

Jag ska till frisören på fre. Hade egentligen efter mkt tvekan bestämt mig för att stödpermanenta (har lite självfall) håret för att få lite volym och lockar men nu har jag börjat tveka igen, suck...

Är rädd för att det ska slita alltför mkt på håret, har hört en del skräckhistorier. Min frisör var lite tveksam också, jag brukar göra slingor och hon sa att ett hår som är slingat X antal ggr inte är ngt toppenutgångsläge för pemanent. Jag sa att hon kunde få ta av en del och då tyckte hon att saken kom i ett annat läge. Samtidigt vill jag inte att det ska bli för kort, lockar gör ju att det blir kortare också.

Vill bara höra lite om andras erfarenheter kring permanent/stödpermanent, allt av intresse!

• Svar på tråden Permanenta håret - erfarenheter?
  • Den där Linn

Ja, vad vill du veta?
    Jag har gjort ett antal

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Snova

Tja, hur mkt det verkligen sliter på håret? Antar att det har gått bra för dig iom att du gjort flera? Sliter stödpermanent mindre än "vanlig" permanent?

Hörde av ngn att man inte kan veta hur stora lockarna blir, att de inte behöver överensstämma med storleken på spolarna - stämmer det?

Säkert en dum fråga men permanent måste "växa bort" va? Det försvinner inte successivt som toning ungefär?

• Carr0n

Gör inte någonting du kommer att ångra. Jag hade spik rakt hår när jag var liten, fick då mamma att permanenta mig och mitt hår har aldrig varit sig likt.
    Har velat haft tillbaka mitt raka hår igen, men det går INTE. Spelar ingen roll vad jag gör.

• Den där Linn
    Snova skrev 2007-08-29 21:30:50 följande:
    Tja, hur mkt det verkligen sliter på håret? Antar att det har gått bra för dig iom att du gjort flera? Sliter stödpermanent mindre än "vanlig" permanent?Hörde av ngn att man inte kan veta hur stora lockarna blir, att de inte behöver överensstämma med storleken på spolarna - stämmer det?Säkert en dum fråga men permanent måste "växa bort" va? Det försvinner inte successivt som toning ungefär?
    Hur mycket det sliter är naturligtvist olika från person till person...
    Jag har gjort på andra människor men visst har jag testat nån volympermanent jag med nångång
    Lockarna blir som spolarna, inte precis på storleken kanske, beror på hur bra permanenten tar.
    Permanenten växer bort, ja..men lockarna faller lite med tiden!
  • Duckan74

Jag har gjort många permanenter i mina dagar och inte har det slitit mer på håret än vad slingor och plattången gör.
    Undrar dock om stödpermanent verkligen inte gör håret krulligt?

• Den där Linn

Jo, du får lockar. Det är precis som en "vanlig" permanent, men man tar större spolar och överdirigerar dom så man får volym i hårbotten. Så visst blir det lite lockar...

• Snova

Stödpermanent låter som grejen för mig alltså, precis som jag gissat.

Jo, det är klart att hur mkt det sliter är individuellt, tänkte bara generellt. Har också funderat på att det väl inte borde slita mkt mer än slingor/färg.

Carr0n
    Men när allt det håret som var med vid permanenten var borta borde det väl ändå bli ok igen? Skumt...

Usch, vad ambivalent jag är!

Fler erfarenheter tack! Allt som kan få mig närmare ett beslut i ngn riktnign är bra.

• Duckan74

CarrOn, det är inte så att ditt hår är självlockigt numera då?
    Jag upptäckte nånstans över 25-strecket att jag faktist har lite lockigt hår och jag har inte permanentat det på herrans massa år.

• Carr0n
    Duckan74 skrev 2007-08-29 21:57:12 följande:
    CarrOn, det är inte så att ditt hår är självlockigt numera då?Jag upptäckte nånstans över 25-strecket att jag faktist har lite lockigt hår och jag har inte permanentat det på herrans massa år.
    Ja, jag vill ju hoppas att det inte är det. Men det är väl den bittra sanningen
    Konstigt tycker jag.. permanentade mig då jag var 14 år typ, hade "bäbishår" då, det har jag nu med. Fast då var den rak och nu lockig. Klippar jag mig kort så blir det ännu värre. Men låter jag det växa långt så blir det rakare. Sånt är livet, man får fram med platttången
  • Carr0n
    Snova skrev 2007-08-29 21:54:30 följande:
    Carr0n Men när allt det håret som var med vid permanenten var borta borde det väl ändå bli ok igen? Skumt....
    Det blev aldrig rakt efter det.... Inte ens det som växte ut, det vart lockigt.
  • Gabbesmamma

Om du vill få Hollywood lockar så funkar det inte att permanenta. Jag har pratat med frisörer från Björn Axen och Toni&Guys- båda sa samma sak. Att det är bättre med spolar.

• Snova

Carr0n
    Skumt i vilket fall! Och typiskt det där med att den som har lockigt hår vill ha rakt och vice versa...

Hollywoodlockar vet jag inte om jag vill ha, tidigare kände jag att storleken inte spelade ngn roll men nu känner jag att jag helst vill ha hyfsat stora lockar iaf.

Usch, nej, nu börjar jag verkligen vackla. Kanske ska skita i alltihopa och tråka vidare med mitt raka hår... Isf gör jag nya slingor åtminstone.

Gah, varför ska det vara så svårt? Håret är ju rätt viktigt men ändå.

Svar på tråden Permanenta håret - erfarenheter?