• Koffie

Vad kostar barntillsyn hos er?

Efter att ha följt tråden om föräldraledighet och när man sätter sitt barn på dagis i olika länder, så är jag nyfiken på vad det kostar er med barntillsyn.

För oss kostade det ?480,-/månad för en dag i veckan på dagis (för två barn), ca ?525,-/månad för två dagar i veckan hos dagmamma (?3,50,- per barn och timma)och ca ?1210,- i inkomstbortfall för att vi valde att jobba 80% och vara hemma en dag var i veckan med barnen.

?2215,- per månad, med andra ord. (*hick* - jag har aldrig tidigare räknat med inkomstbortfalle för att vi skulle kunna ta hand om barnen, och det var ju en stor post). Ungefär 10 gånger så mycket som 2100 kr/månaden - maxtaxan för våra två sötungar...

• Svar på tråden Vad kostar barntillsyn hos er?
  • snömamma

Vi betalar ca 250 Euro/månad för 17 timmar i veckan för 2 barn. Vi får betala även när dagis är stängt (stänger ca 2 veckor var 6:e vecka i samband med skollov).

Moste IA: var bor ni?

• Koffie

Hej Calex!

Vi bodde i Holland fram tills för några månader sedan - då vi flyttade till Sverige.

Nu vet jag att de håller på att ändra systemet därnere, igen, för sista förändringen slog orimligt hårt mot den övre medelklassen (där man inte har kollektivavtal på jobben för barntillsyn, och där man inte kan göra några skatteavdrag för att man tjänar över ett visst tak). Taket skulle höjas och det skulle på något sätt bli billigare med barntillsyn - men det var tufft kan jag säga. Det är liksom inte så konstigt att så många holländska kvinnor väljer att bli hemmafruar när det kommer med barn i spelet.

• jsmfb

I Dublin kostar dagisplats för ett barn under 18 mån ca. 900 EUR per månad, då får man skicka med mellanmål på eftermiddagen. Man får 10% rabatt för andra barnet och när barnen blir äldre är det lite billigare eftersom det är fler barn per personal. Hade jag två barn skulle jag nog inte jobba, så mycket tycker jag inte om mitt jobb.

• erimother

Jag bor i Stockholm och betalar för ett barn 350kr/mån inklusive allt....det ni är en lyx.

• canmamma

Vi betalar 1326 kanadensiska dollar/månad, dvs lite drygt 8 600 kr, för en heltidsplats för en 2-åring. Men då är det subventionerat av universitetet som jag jobbar vid, annars hade det kostat mer.

• Googels

För oss kommer det att kosta ca £520 i månaden (nästan 6700kr)vilket är för fyra dagar per vecka på det dagiset vi valt.

Och i det ingår förstås inte mat utan det blir extra, eller så får man skicka med själv.

Vi funderade lite på att använda oss av en dagmamma istället, det hade blivit lite billigare men vi tyckte bättre om dagiset än dagmamman.

• hotten

ang pratet om max taxa mm, så är det ju olika innom sverige, i vår kommun betalar ingen för barnomsårgen det är gratis för alla!

• Nillax

Har kostar heltidsdagis ca 6000SEK i manaden. Da far man medtaga egen mat eller betala extra for det. Man kan i slutet av aret fa 30% tillbaka sa det hjalper ju lite.

• amnai

Vi bor i södra Connecticut, med pendlingsavstånd till New York city, och här kostar dagis på YMCA ca 1400 dollar per månad, plus mat och blöjor och utflykter. Det blir ungefär 10.000 SEK.

Preschool, som de flesta barn går från året de är 3 år några timmar per dag, kostar från 500 dollar per månad.

Jag är hemma med barnen, men nu har yngsta barnet börjat 1st grade, hon är 6 år, och jag har helt plötsligt mycket mera tid känns det som. Skönt men ganska otäckt. NU känns det som om jag kan tänka mig att börja jobba några timmar per dag, gärna halvtid.

• Karpet

Vårt dagis kostar 550 euro per m[nad för heltid, vår dotter går 3 eftermiddagar i veckan och det kostar 300 euro per månad. Då får de mat där men blöjor får vi ta med själva. Detta är i Belgien och på ett privat dagis. Skulle komma lite billigare undan på ett statligt men kvaliteten på dessa är dålig.

• Ragnar

Vi bor på Island och betalar idag ca. 4000kr för heltidsplats hos dagmamma. Våran gamla dagmamma, som vi dessutom inte var nöjda med, kostade 5200kr i månaden. Alla dagmammor är privata och sätter sina priser själva. Komunen subventionerar med ca. 2000 kr per månad oberoende hur mycket dagmamman tar. Så har man tur hittar man en dagmamma som både är bra och billigt.
    Dagiset där lillen börjar i oktober kommer att kosta 2500kr, vilket jag inte tycker är mycket.
    Enda skillnaden mot Svenskt dagis är att vi betalar för hur många timmar vi vill ha. Heltid är från kl. 8-17, sen får vi utnyttja platsen som vi vill oavsett hur mycket vi jobbar. Så jag som jobbar skift och varannan vecka bara jobbar 2 dagar kan låta barnet var ett par timmar på dagis trots att jag inte jobbar. Detta tycker jag är en stor fördel mot dagis i Sverige och som jag helt klart är beredd att betala för. Nu kan jag tex. storhandla i lugn och ro och även hinna med en ridtur en förmiddag i veckan medans barnet är hos dagmamman och leker.

• sten

Instammer med Karpet att har i Belgien kostar privata dagis runt 600 euro/manaden heltid. Men da far man ocksa rakna med att sta i ko ett bra tag.

Idag var jag t ex och tittade pa ett underbart dagis som kostade 600 euro/manaden. Ett av de stora plussen var att barnen fick vara ute ganska mycket (jmfr med andra dagis har)! Yippie! Men forestandaren kunde inte erbjuda plats forran i april 2009. Hur langt i forvag kan man planera bebisen? Till saken ar att de flesta barn borjar pa dagis har nar de ar drygt tre manader.

Som Karpet skriver ar de kommunala dagisen heller inte toppen. Dessutom maste man ga till kommunen och sta i ko pa tisdagar kl 16 for att skriva upp sig pa kolistan. Detta bor man gora i tredje graviditetsmanaden, sager de. Antagligen jobbar man ju kl 16 en tisdag i tredje graviditetsmanaden - annars skulle man val inte behova dagis nar bebisen kommer?! Helt galet sytem.

Nanny ar en annan mojlighet eftersom det ar sa svart att fa plats pa bra dagis. Men det ar riktig nannyhets, speciellt kring september och januari. Nanny kostar olika, beror pa vilket land hon kommer ifran och vilken utbildningsniva hon har. En av dem som vi har intervjuat kostar 1200 euro/manaden for ett barn och da har hon forskolelararkompetens.

Ar det sant att det finns nagon slags dagisplatsgaranti i Sverige? Mamma sa nagot om det pa telefon idag. Forsoker hon lura hem mig eller stammer det?

• Rutiga Rutan

Jag bor i norra England och betalar ca 800 pund i månaden för ett barn, heltid. Det är ca 10,800 SEK. Från 3 år går det ner lite då staten subventionerar vissa pre-school timmar.

Det finns rabatter för låginkomsttagare och vissa företag som "storkunder" förhandlar till sig rabatter. Och så kan man köpa vouchers som dras före skatt (ifall arbetsgivaren är med på det systemet). Men det ger oftast inte mer än kanske 50-100 pund rabatt.

Längre söderut, typ London, är det ännu dyrare.

Skolan börjar man vid 4-5 års ålder och den är gratis. Men fritis kostar.

• Tiniii

jo det finns någon slags dgiplatsgaranti här:) vbet inte exakt hur den fungerar men tror att dte har att göra emd om man inte får dagisplats inom 3 månader så får man betlat fr att av ehmma elelr nåt sån:S typ de pengar dagiset kulle fått för barnet

• lachica

Här i Florida där vi bor just nu betalar vi ca $500 per barn i månaden för dagisplats (men då har vi 20% rabatt genom min mans jobb). När vi bodde i Washington DC betalade vi ca $1100 för ett barn per månad... Mat har ingått på båda, men blöjor får man ta med själv. Vi har varit jättenöjda med kvaliteten på båda dagisen våra barn har gått på!

Nu är vi antagligen på väg att flytta till Belgien, och jag blir lite orolig när jag läser vad som skrivits i denna tråd om svårigheter att hitta dagis....

• Nillax

Har i Australien ar det ocksa langa koer till dagis. De flesta staller sig i ko direkt nar du plussat och for forhoppningsvis en plats nar de behover...

• tvåsmå

53 Aussidollar om dagen, det är ca 300 kr om dagen.

• sten

Lachica: Det var inte meningen att skrammas, jag ar bara frustrerad over situationen just nu ... :) och det sa klart vara bra att veta om koerna till manga dagis. Det finns dagmammor ocksa men da maste du se till att de antingen ar registrerade hos KindenGezin eller den franska motsvarigheten ONE. De satter helt sina egna priser och har upp till sju barn, vad jag forstatt. Ga in pa www.kindengezin.be och kolla pa listan over godkanda dagis och dagmammor. Da kan du se vilka som finns i narheten av dar ni tankt bo, det ar kanske lattare i vissa omraden. Lycka till!

Svar på tråden Vad kostar barntillsyn hos er?