• Shalle82

Studera till förskollärare på distans... Går det?

Idag studerar jag till barnskötare och är klar till sommaren.
    Jag skulle vilja fortsätta sen i höst till att studera till förskollärare, men jag skulle vilja studera på distans.

Kan man studera hela den utbildningen på distans?

Jag bor i Linköping och skulle vilja ha skolan ganska nära, så man slipper åka långt när man ska till skolan. som tex så vill jag inte ha skolan i Stockholm.

• Svar på tråden Studera till förskollärare på distans... Går det?
  • Lilla Mumintrollet
    Shalle82 skrev 2007-08-30 09:58:01 följande:
    Idag studerar jag till barnskötare och är klar till sommaren. Jag skulle vilja fortsätta sen i höst till att studera till förskollärare, men jag skulle vilja studera på distans. Kan man studera hela den utbildningen på distans? Jag bor i Linköping och skulle vilja ha skolan ganska nära, så man slipper åka långt när man ska till skolan. som tex så vill jag inte ha skolan i Stockholm.
    Ja, man kan läsa hela utbildningen på distans. Jag kommer att göra det. Vi kommer att träffas 3 dagar nästa vecka och sen igen 3 dagar i början på okotber. Vi har träffar ca 2-4 gånger per termin och 3-5 dagar/per träff.

Men, jag kommer att läsa i Luleå. Och det kanske ligger lite väl norrut
  • Shalle82

Ja, det är ju en bit åt fel håll!

Men då vet jag att det fungerar att plugga på distans i alla fall!

Håller på att leta runt om jag hittar någon skola i närheten. Det borde ju finnas. Linköping är ju en sådan stor universitetsstad så det borde ju finnas här tycker man. Men inte då!

Tack för ditt svar!

• The Forgotten

Jag läser till förskol/tidiglärare på distans i Gävle.
    Vi har en "innevecka" i månaden då vi ses, har seminarier, redovisningar, labbar mm mm.
    Resten av tiden arbetar vi i studiegrupper som är hop satta utifrån vart vi bor så att man kan ses under mellantiden på hemmaplan.

Funkar jättebra tycker jag, men så bor ju jag på samma ort som utbildningen också.

I am forgotten, I am lost, I am dead.
  • Shalle82

The Forgotten

Det fungerar ju om man bor på samma ort. Jag kan inte åka till Gävle en vecka i månaden! Nu har jag mailat ett ställe här i Linköping som har hand om olika skolor och utbildningar så får vi se om dem kan hjälpa mig. Kom även på att en mamma på min sons dagis pluggar i Norrköping till Förskollärare så jag ska prata med henne när jag hämtar Simon sen (vi hämtar ofta barnen samtidigt).

Tack för ditt svar!

• Ziitoo
    Shalle82 skrev 2007-08-30 11:41:55 följande:
    The ForgottenDet fungerar ju om man bor på samma ort. Jag kan inte åka till Gävle en vecka i månaden! Nu har jag mailat ett ställe här i Linköping som har hand om olika skolor och utbildningar så får vi se om dem kan hjälpa mig. Kom även på att en mamma på min sons dagis pluggar i Norrköping till Förskollärare så jag ska prata med henne när jag hämtar Simon sen (vi hämtar ofta barnen samtidigt).Tack för ditt svar!
    Liber Hermods? eller dom kanske inte har såna utbildningar förresten
    underbara, älskade, efterlängtade...
  • NickiA

I Jönköping finns en möjlighet att plugga till förskollärare på distans. Gäller enbart de som tidigare är barnskötare, men det är du ju

www.hlk.hj.se/doc/3167

Varken Linköping eller Norrköping har lärarutbildningen på distans, så vitt jag vet. Skulle tro att Jönköping är det närmaste du kan komma om du inte vill åka till Stockholm, Örebro eller liknande.

Smuffen: Det är endast på universitet och högskolor som du kan studera till förskollärare.

• Shalle82

Då får det väl bli Jönköping i värsta fall då!

Väntar fortfarande svar från Kunskapstorget och beroende på hur dem svarar så ska jag höra av mig till Jönköping.

Vet du hur ofta man träffas i Jönköping?

• NickiA

Gå in på länken jag gav dig. Där finns all information.

• Evalina

JAg är oxå barnskötar och vill oxå läsa vidare.

MEN...suck alla dessa men...tydligen så måste man ha jobbat några år inom yrket för att kunna läsa distans.

Detta är vad jag har hört...

jag bor i skåne och har inga möjlighetre att åka så långt upp i landet...

suck!!!

• The Forgotten
    Evalina skrev 2007-08-31 15:05:20 följande:
    JAg är oxå barnskötar och vill oxå läsa vidare.MEN...suck alla dessa men...tydligen så måste man ha jobbat några år inom yrket för att kunna läsa distans.Detta är vad jag har hört...jag bor i skåne och har inga möjlighetre att åka så långt upp i landet...suck!!!
    Jag har jobbat hela 0 år inom yrket och jag har inte läst barn och fritid på gymnasiet, men jag läser till förskollärare.
    I am forgotten, I am lost, I am dead.
  • Lilla Mumintrollet
    Evalina skrev 2007-08-31 15:05:20 följande:
    JAg är oxå barnskötar och vill oxå läsa vidare.MEN...suck alla dessa men...tydligen så måste man ha jobbat några år inom yrket för att kunna läsa distans.Detta är vad jag har hört...jag bor i skåne och har inga möjlighetre att åka så långt upp i landet...suck!!!
    Jag ska läsa till förskollärare. Och jag ska läsa på distans. Inga krav att man måste vara barnskötare elelr ha jobbat innan.
  • Shalle82

Om man bor långt ifrån och måste vara i skolan typ 3 dagar, får man skaffa boende själv då, eller kan skolan hjälpa en??

• Lilla Mumintrollet
    Shalle82 skrev 2007-08-31 17:47:42 följande:
    Om man bor långt ifrån och måste vara i skolan typ 3 dagar, får man skaffa boende själv då, eller kan skolan hjälpa en??
    Skolan brukar ge tips om var man kan bo tex vandrarhem. Men man fixa det själv.
  • NickiA

Inte måste man vara barnskötare för att få läsa till förskollärare.

Anledningen till att jag länkade till utbildningen i Jönköping var för att TS ville ha en distansutbildning så nära Linköping som möjligt. För just den utbildningen gäldle det att man skulel vara barnskötare. I de allra flesta fall krävs endast allmän behörighet från gymnasiet för att kunna komma in på lärarutbildningen (där man alltså kan läsa inriktningar som riktar sig mot förskolan).

Evenelina: jag har för mig att det finns en distansutbildning för barnskötare i Malmö också om du inte vill gå den vanliga lärarutbildningen på campus.

• Shalle82

Lilla Mumintrollet.

Okej... I värsta fall så får jag väl åka upp till Luleå. Kan ju vara kul att se den delen av landet också! Men får man hjälp ekonomiskt från csn för att kunna åka fram och tillbaka till skolan och så övernattning? Eller måste man betala det själv?

• Shalle82

NickiA.

Visst står det i länken att man man ska ha jobbat inom förskola i minst 3 år? Eller fattade jag fel?

Eftersom jag fortfarande pluggar till barnskötare och jag bara har gjort min praktik, så kanske inte skolan i Jönköping nåt för mig...
    Eller rätta mig och jag har fel!

• Makaronen

Hej..
    Kunde inte låta bli att lägga in ett inlägg jag me
    Jag läser till förskollärare i Luleå och jag tror inte att man kan få ekonomisk hjälp av CSN för att komma upp å kika. Det får man nog betala själv.
    Trivs jättebra på universitetet här. Utbildningen här kan jag ändå varmt rekomendera .

• NickiA

Shalle82: Oj, jag hade totalt missat att du inte hade erfarenhet. Synd!

Får man lov att fråga vad anledningen är till att du inte vill läsa i Linköping/Norrköping? Så vitt jag hört av andra så ska utbildningen vara bra i Linköping.

Själv är jag såå tacksam över att bara ha 10 minuter med bilen till universitetet. Även om jag inte läser på distans så är det ju ändå inte föreläsningar mer än 2-3 dagar i veckan (ca 3 timmar per gång). Resten är självstudier som jag oftast förlägger här hemma i min härliga soffa

Även vissa dinstansutbildningar har som krav att man ska träffas, antingen på campus eller på lokala lärcentra, en gång i veckan. Ska du läsa på distans så kolla noga upp högskolan/universitetet vad just de menar med distansutbildning.

Förresten, kolla om lärarutbildningen i Karlstad. De har ju distansutbildning till förskollärare och åtminstone i höst har de startat upp studier i Motala (lokalt lärcentrum). Det är ju inte såå långt bort från Linköping.

• Shalle82

Jag vill studera på distans då vi håller på att försöka få ett barn till och jag vill inte att min graviditet eller förlossning ska vara ett hinder för skolan. Jag vill kunna fortsätta plugga även om jag mår dåligt under graviditeten och även efter förlossningen. OM jag nu blir gravid vill säga. Jag vill kunna kombinera detta. Plus att jag har ju en son på 4 år och jag tycker om att kunna välja mina tider lite själv idag och så jag kan få vara lite mer med honom. Om han har studiedag tex så behöver ju inte jag ta ledigt från något jobb eller så, utan det är ju bara för mig att jag pluggar lite mindre den dagen och sen kanske pluggar lite mer än annan dag.

Sen så är det så skönt att kunna sitta i soffan, med mys kläder och tjockt täcke och plugga nu när det är höst och det börjar bli kallt ute!

Jag har hört att Linköping inte har denna utbildning på distans. om vi överhuvudtaget har den alls. Vet att Norrköping har den utbildningen som sagt, men jag ska kolla upp om dem har den på distans.

Karlstad kanske man ska kolla upp då! Sökte häromdagen på google och då kom det upp att denna utbildning fanns i Motala, men jag trodde det var något fel för lilla Motala har väl inga sådana utbildningar tänkte jag!

Men Karlstad ska jag kolla upp...

Tack så mycket för hjälpen alla!

Svar på tråden Studera till förskollärare på distans... Går det?