• TigerLily

Hjälp mig skriva en inköpslista med nyttig mat

Hade tänkt att börja äta lite nyttigare...men tycker det e så svårt att handla...att handla RÄTT saker. Brukar oftast bli att man handlar det vanliga...
    Så nu efterlyser jag lite hjälp med att skriva en lista på nyttig mat!
    Alltså det behöver inte vara överdrivet nyttigt allting, men vill liksom införa lite mer näringsrik och nyttigare mat här hemma för hela familjen. Tar tacksamt emot förslag.

• Svar på tråden Hjälp mig skriva en inköpslista med nyttig mat
  • maximilian04

Här äter vi väldigt mycket frukt och grönt och fisk i alla de former.
    Just nu är favosriten rostade rotsaker.
    potatis, sötpotatis, fänkål, palsternacka, rotselleri och  t o m kålrot är jättegott att rosta med lite olivolja och salt på....

• agda06

Fullkornsprodukter. (ris, bröd, pasta osv.)
    Minimjölk
    Milda Mini mat (4% fett)
    Creme Fraiche (1% fett)
    Frukter och bär
    Sallad, morötter, paprika, lök, potatis
    Bönor, linser
    Quorn
    Lax

Detta är vad jag ska handla i dag... Kanske några tips att ta..

• CarolAnne

Förlåt om jag är OT men vilka rotsaker rostar ni?

maximilian04 skrev 2007-08-30 10:07:19 följande:
    Här äter vi väldigt mycket frukt och grönt och fisk i alla de former.Just nu är favosriten rostade rotsaker.potatis, sötpotatis, fänkål, palsternacka, rotselleri och  t o m kålrot är jättegott att rosta med lite olivolja och salt på....
  • CarolAnne

Läste för snabbt... Såg att du redan skrivit upp allt.. eh.. sorry

• snillis

Byt ut vitt mjöl mot fullkornsprodukter, typ ris, pasta, bröd.

Köp inget halvfabrikat utan gör saker själv - det tar inte längre tid.
    Tex gör egna klyftpotatis i stället för pommes, egna köttbullar (på nötfärs) i stället för färdiga osv.

Använd magrare alternativ när det gäller kött - tex nötfärs i stället för blandfärs.

Fyll ut alla middagar med rotfrukter och andra grönsaker, tex ha morötter i köttfärssåsen.

Har man alltid fräscha grönsaker hemma är det lättare att laga nyttigt.

• maximilian04

Lite OT

När jag rostar rotsaker brukar det ligga ;
    potatis
    sötpotatis
    palsternacka
    rotselleri
    kålrot
    morötter
    fänkål

i pannan,
    ja, kanske inte alla på en gång...

• TigerLily
    maximilian04 skrev 2007-08-30 10:07:19 följande:
    Här äter vi väldigt mycket frukt och grönt och fisk i alla de former.Just nu är favosriten rostade rotsaker.potatis, sötpotatis, fänkål, palsternacka, rotselleri och  t o m kålrot är jättegott att rosta med lite olivolja och salt på....

Åh, det lät gott! Hur gör du när du rostar dom?

Efterlyser lite goda enkla nyttiga recept!

• snillis

Har man dessutom en teflonplåt när man gör saker i ugn behöver man inte ha så mycket fett och det blir ändå en krispig och god yta - ett riktigt bra tips om ni frågar mig

• JLS

Grönt te, helst Pure Green Tea som bara innehåller grönt te.
    Vitt te
    Mandlar, linfrön, solrosfrön. Andra osaltade nötter.
    Frukt: Äpplen, banan, kiwi, apelsin, päron.
    Grönsaker som broccoli, spenat, sockerärtor
    Lax, tonfisk.
    Sojabönor
    Bär , frysta eller vanliga utan socker.
    Fullkornspasta eller proteinpasta.
    Fiberhavregryn
    Färskpressad juice (eller pressa själv)

Det var lite av vad jag kom på som vi brukar ha hemma

• maximilian04

precis, jag har bara en skvätt olivolja på.

Skalar och klyftar och så på med en sväkk olja och lite salt och så in i ugnen på 225 grader till de mjuknat och fått lite färg.

Till det severar jag gärna dip med avocado för även om det är fett så är det jättenyttigt ( och min son älskar det).

Brukar ta 2 avocados och typ 1/2 klyfta vitlök och ett par skedar mini cremé fraiche och så kör jag det i mixern för att göra det enkelt för mig, sedan finhackar jag en tomat och slänger i såsen, kryddar med lite citron och salt och peppar.

jättegott

• maximilian04

en SKVÄTT olja givetvis, inte en skväkk....

• TrailerTrash

Couscous
    Bulgur
    Tonfisk,lax
    Skaldjur
    Grönsaker
    Rotfrukter
    Starka kryddor
    Frukt
    Svamp

Avstängds röv är snygg,den är inte byggd av plastikpadding..
  • TigerLily
    snillis skrev 2007-08-30 10:14:30 följande:
    Har man dessutom en teflonplåt när man gör saker i ugn behöver man inte ha så mycket fett och det blir ändå en krispig och god yta - ett riktigt bra tips om ni frågar mig
    åh, värt att införskaffa sig!
  • promeneraren

Gå in på gogreen;s hemsida och risenta;s. där finns massa bra recept att få ideer ifrån.
    enkla mellanmålstips är att trolla ihop smoothies. brukar slänga in c 1dl bär, halv banan och 1-3dl soyamjölk (oftast med vaniljsmak), beroende på hur fast eller lös drink man vill ha. är man sötsugen så kan man bra hälla i lite honung oxå.

för att få snabbt sötsug att försvinna så brukar jag mixa en banan och 1 dl mjölk, juh fetare mjölk desto krämigare

Svar på tråden Hjälp mig skriva en inköpslista med nyttig mat