• kärålajn

Lyssna på hjärtat om man är orolig?

Har precis gått in i v.12 och ska på inskrivning nästa vecka.
    Nu är man ju lite skraj att det lilla livet inte mår som det ska när man har den skrämmande veckan framför sig.
    Såg hjärtat slå i v.9 och har inte blött något, symptomen är inte lika kraftiga som innan.. så man oroar man sig.
    Är detta nått man kan ta upp med BM, att hon kan lyssna så hjärtat slår eller måste man vänta till rutinUL?

• Svar på tråden Lyssna på hjärtat om man är orolig?
  • Hella08

Jag va på extra besök hos min banmorska idag just för man blir nojig över att hjärtat inte ska slå på lilla bebben. Hon lugnade mej och vi fick lyssna på hjärtat. Däremot är det inte säkert att dom hittar hjärtat och det behöver inte betyda att hjärtat inte slår utan att det är svårt att hitta eftersom bebben inte är så stor än.

• kärålajn
    Hella08 skrev 2007-08-30 10:56:30 följande:
    Jag va på extra besök hos min banmorska idag just för man blir nojig över att hjärtat inte ska slå på lilla bebben. Hon lugnade mej och vi fick lyssna på hjärtat. Däremot är det inte säkert att dom hittar hjärtat och det behöver inte betyda att hjärtat inte slår utan att det är svårt att hitta eftersom bebben inte är så stor än.
    Ja, det har jag också hört, just det där med att dom vill vänta med att lyssna för ligger bebisen lite dåligt till så kanske man inte hör något å då blir man ju ÄNNU mer nojig, hehe. =)
    Jag ska fråga henne iaf, har dock börjat kräkas/hulka igen sen igår så jag HOPPAS den lilla e kvar å kroppen inte bara spelar en ett spratt! Vilken vecka e du i?
  • annaplutt

MIn barnmorska da till mig idag att de inte gärna vill lyssna på hjärtljuden innan ultraljudet i vecka 18-19. Eftersom forskning har visat att det påverkar barnet mer än man trodde innan. Jag blev jättebesviken. Nu får jag inget veta förrän vid ultraljudet vecka 18. Men jag läser ju här inne att det e massor som lyssnar på hjärtljuden tidigt, gör ni det hos barnmorska eller på sjukhus.? JAg skulle såååå gärna vilja höra något oxå.

• linhen

Min BM sa att de har fått nya direktiv och ska inte lyssna innan rutin-UL. Inte vet jag om det är sant, hon var schysst och lät mig lyssna iaf!

• kärålajn

Det verkar vara så olika det där beroende på var i landet man bor. Anledningen att jag nojjar mig extra mycket är för att en bekant till mig var på första UL (som man gör i v16-v18 nånting va?) och då hade fostret dött 5-6 veckor innan. Så hon hade gått omkring med denna utan att veta om det i flera veckor, utan blödning eller mensvärk, så därför man är orolig till tusen.
    Hon hade även sett hjärtat picka tidgare på den lilla i v.7.

• kärålajn
    annaplutt skrev 2007-08-30 21:00:40 följande:
    MIn barnmorska da till mig idag att de inte gärna vill lyssna på hjärtljuden innan ultraljudet i vecka 18-19. Eftersom forskning har visat att det påverkar barnet mer än man trodde innan. Jag blev jättebesviken. Nu får jag inget veta förrän vid ultraljudet vecka 18. Men jag läser ju här inne att det e massor som lyssnar på hjärtljuden tidigt, gör ni det hos barnmorska eller på sjukhus.? JAg skulle såååå gärna vilja höra något oxå.
    Jag gjorde det bara för att jag var på abortrådgivning och då ville fastställa hur långt jag gått. Embryot var för litet så dom kunde inte riktigt säga hur långtgången jag var. Fick komma tillbaka 2 veckor senare och då hade den växt till sig.. läkarn frågade om jag ville se hjärtat och jag såg den lilla saken ticka så fint. =)
    Blev såklart ingen abort efter att ha sett det!
  • saris

Jag fick lyssna i v 16. Men det var svårt att höra då den rörde sig så mycket. Men några hjärtljud lät den oss lyssna på iallfall. I Göteborg är det rutin att få lyssna i v 16 och har aldrig hört att det på något sätt skulle vara skadligt. Däremot kan det ju hända att man inte hör nåt....

• Hella08

Jag är nu i v.18 så nästa vecka är de äntligen dags för ultraljud :)

• enilorac

att man får minskade symtom i v12 är inte ovanligt. T.ex illamående brukar gå över då för väldigt många. Oroa dig inte..... Det finns ju så många som inte får göra ett vul innan det riktiga UL.

Kram C och C

• tindistar

min Bm sa att dom inte kan höra hjärtat slå förren efter v.16. Inte ens då är det säkert. Så jag tro inte du får lyssna på hjärtljuden. Men symtomerna brukar avta i den veckan eller det var så för mig i alla fall.

• Tristanya

vi fick lyssna på hjärtljudet andra besöket hos bm! var då i v15 tror jag det var.. hade inskrivningen v 11/12 tror jag.. hade rutin ul i v18! o nu får vi lyssna på hjärtljudet varje gång! är nog olika från ställe till ställe!

Svar på tråden Lyssna på hjärtat om man är orolig?