• Mammatilltretroll

Varför väljer man att ta hem sin moderkaka efter förlossningen?

En av mina grannar har just fått barn..
    De verkar vara typsika Svenssons har jag alltid tyckt. Tills de berättade att de tog hem moderkakan. Varför i hela friden gör man det?

De sa att de skulle plantera den på landet under nått träd typ..

Undrar nu om någon vet om det tillhör någon ritual i sekt eller religion att göra så här, eller om det bara är jag som är knasig och inte för något i världen vill ta hem min moderkaka!!

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Varför väljer man att ta hem sin moderkaka efter förlossningen?
  • Lilla Lotta

Urk, skulle aldrig ta hem den.

• FridaE

Det har jag aldrig hört talas om. Mysko. Men men ingen skada skedd antar jag!

• Henrik31

Den tar man inte hem utan äts upp på plats.

• nasse1

vaaa!kan man göra det?o ja varför gör man det

• smarties

När jag födde mitt andra barn frågade faktiskt barnmorskan om jag ville ta hem moderkakan, men jag ville inte. Har läst att det är en tradition i vissa delar att gräva ner moderkakan och sen plantera äppleträd ovanpå, som ett "livets träd".
    En del förvarar dom i frysen också, som ett minne.
    Men ingetdera lockade mig.

• krabban

Jag har redan informerat förlossnigsavdelningen och all personal att jag inte vill se moderkakan!!

• Mammatilltretroll
    Men vilken religion eller sekt gör detta?
    Det är väl inte helt vanliga Svenssons?
    Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • LuMa

Det finns helt vanliga Svenssons som tar hem sina moderkakor och planterar dom i trädgården tillsammans med ett träd.
    Lite roligt tycker jag det låter.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Fru Humla

har hört om att gräva ner dem under träd men aldrig att någon faktiskt gjort det! konstigt faktiskt. jag ville se min med andra barnet för det hann jag inte med första men ta hem den, nej tack!

• ruffe4

Fråga dom istället det skulle jag gjort

Svar på tråden Varför väljer man att ta hem sin moderkaka efter förlossningen?