sofiiin skrev 2007-08-30 11:09:37 följande:
Är det någon som vet om jag fått fel info?? Min Bm sa idag till mig att vid UL i Falun tar dom inte reda på könet när man får sitt första barn!??? Grrr, det gör mig arg o less faktiskt!! Hoppas att jag har fått fel info bara =)
I vissa kommuner är det faktiskt så, tyvärr.
Här i Norrköping sa BM vid mitt UL klart och tydligt att "vi tittar inte efter könet". Det som var märkligt var att hon mer än gärna väntade en lång stund på att bebisen skulle lägga sig bra för att kunna ta en bra profilbild - det hade de tydligen tid med.
Vet å andra sidan, andra gravida som fått veta könet på samma barnmorskemottagning som mig.. Det beror väl på om man har tur som får en snäll BM...
Tycker att det ska vara lika för alla, i alla landsting, att alla följer samma policy.
Vi bokade tid på Selbing i Linköping, en privatklinik och gjorde ett 2D och 3D ultraljud som visade att vi väntar en liten flicka. Surt dock att jag behövde betala 1200.- medan många andra fick veta könet gratis.... Livet är orättvist, men å andra sidan fick jag mycket mer utförlig information ifrån privatkliniken än jag fick på MVC..