• sofiiin

FÅR inte ta reda på könet i falun??

Är det någon som vet om jag fått fel info??
    Min Bm sa idag till mig att vid UL i Falun tar dom inte reda på könet när man får sitt första barn!??? Grrr, det gör mig arg o less faktiskt!! Hoppas att jag har fått fel info bara =)

• Svar på tråden FÅR inte ta reda på könet i falun??
  • Jossebell

UL är inte tills för att könbestämma. Däremot så har inte BM eller läkare som utför UL rätt att hemlighålla könet om de kan se detta.

• Im Fabulous
    sofiiin skrev 2007-08-30 11:09:37 följande:
    Är det någon som vet om jag fått fel info?? Min Bm sa idag till mig att vid UL i Falun tar dom inte reda på könet när man får sitt första barn!??? Grrr, det gör mig arg o less faktiskt!! Hoppas att jag har fått fel info bara =)
    I vissa kommuner är det faktiskt så, tyvärr.
    Här i Norrköping sa BM vid mitt UL klart och tydligt att "vi tittar inte efter könet". Det som var märkligt var att hon mer än gärna väntade en lång stund på att bebisen skulle lägga sig bra för att kunna ta en bra profilbild - det hade de tydligen tid med.
    Vet å andra sidan, andra gravida som fått veta könet på samma barnmorskemottagning som mig.. Det beror väl på om man har tur som får en snäll BM...

Tycker att det ska vara lika för alla, i alla landsting, att alla följer samma policy.

Vi bokade tid på Selbing i Linköping, en privatklinik och gjorde ett 2D och 3D ultraljud som visade att vi väntar en liten flicka. Surt dock att jag behövde betala 1200.- medan många andra fick veta könet gratis.... Livet är orättvist, men å andra sidan fick jag mycket mer utförlig information ifrån privatkliniken än jag fick på MVC..
  • trollmammsis

nej jag vet, skitlöjligt...min svärmor fick sitt sita för snart 7 år sen i falun...hon hade redan 8 barn och ville bara veta könet för praktiska skäl, ta fram kläder m.m. men nej det fick hon inte...hon var ju inte ett dugg intresserad av vad det va, hade ju båda sorterna redan,,,men nej inte ens hon fick..... löjligt

• sofiiin

Jag hade nog inte velat ta reda på könet innan jag fick reda på detta, det är förs nu jag verkligen VILL och då får man inte.. Hmf, löjligt!! Jag menar om dom ser vad det är och vi vill veta då kan dom ju lika gärna berätta tycker man. =)

• Im Fabulous

.. Det handlar ju faktiskt inte om att man önskar det ena könet mer än man önskar det andra. Det spelar ju faktiskt ingen roll vilket det blir, men för att kunna förbereda sig både mentalt och praktiskt, och som i vårat fall, kunna kalla lillan för lillan eller hennes tilltalsnamn!

Tekniken har gått framåt så pass mycket, och det är löjligt att man blir nekad information som är så enkel att ta reda på. Kanske försvinner det med de konservativa damerna på MVC när de går i pension....

• sofiiin

Ja det är verkligen löjligt att bli nekad den informationen, hoppas att jag får en snäll BM som skall göra ul:et sen.. Alla kan ju inte vara HITLER på att inte berätta könet!! Tack för bra info i alla fall =)

• Annaïck

Vi var på ultraljud på Odenplan och där fick vi veta vilket kön det var. Det verkar som att det kan skilja från ställe till ställe om man får veta eller inte.

• sofiiin

Ja det verkar skilja sig ganska mycket. Jag skulle verkligen vilja åka till tex sthlm eller lindköping för att könsultraljud, men det är en bit för oss att åka eftersom att vi bor i Dalarna (Ludvika) =/

• Im Fabulous
    sofiiin skrev 2007-08-30 11:33:19 följande:
    Ja det verkar skilja sig ganska mycket. Jag skulle verkligen vilja åka till tex sthlm eller lindköping för att könsultraljud, men det är en bit för oss att åka eftersom att vi bor i Dalarna (Ludvika) =/
    Linköping eller Lidköping? ;)
  • Enkiteng

Var det just vid första barnet man inte fick veta? (står så i ts) Skumt att det är olika i så fall.

Svar på tråden FÅR inte ta reda på könet i falun??