• Mamma och Mor

Spädbarn och migränanfall

Jag har sedan skolåldern lidit av migrän. Med åren har den blivit allt kraftigare och kräver ganska häftig medicinering för att hållas i styr. Nu är jag föräldraledig med en dotter på dryga åtta månader. Pga att jag ammar kan jag inte äta de mediciner som tidigare haft effekt på migränanfallen..
    Hade imorse jobbig migrän med illamående, yrsel, värk  - you name it.... samtidigt som jag skulle ta hand om dottern, vilket inte är en lysande kombination.

Hur gör ni andra med migrän och spädbarn hemma?  Har ni fått någon medicin som är tillåten men ändå har effekt (annat än alvedon/Ipren alltså)?
    Jag vet att man kan sjukskriva sig och partnern då vara hemma med tillfällig föräldrapenning. Har ni utnyttjat denna möjlighet?

Är så trött och slut nu så jag vet inte vad, men värken har börjat släppa dock...

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Spädbarn och migränanfall
  • blonde redhead

Jag har inte migrän så ofta längre, men jag har fått det några gånger när jag gått hemma med barn och då har jag sjukskrivit mig och pappan har varit hemma med barnen.

• Baby T

jag har oxå legat med migrän när jag fick min bebis... då satt hon i baby sittern o jag låg på toa o kräktes... de slutade med att min man fick komma hem o ta hand om henne...o jag vara sjukskriven... det har man "ALL RÄTT" o göra....

• Mamma och Mor

Kanske borde fundera på att utnyttja den rättigheten. Det börjar bli ohållbart nu när dottern är mer aktiv och kräver stimulans - för åtminstone jag är värdelös på att stimulera henne när jag mår illa och nästan ser stjärnor.....
    Har fått akupunktur mot migränen men det hade bara tillfällig verkan, för nu är jag tillbaka på ursprungläget igen gällande mängd och styrka på anfallen.

• bambigirl

Jag fick ta diklofenac tillsammans med alvedon mot min migrän, vilket hade en ganska bra effekt. En gång var jag så dåligt att jag inte kunde ta hand om pojken, då sjukskrev jag mig och maken var hemma för vab.

• Malou36

Barbone, du och jag verkar ha samma typ av besvär och samma jobbiga intensitet. Under graviditeten när jag inte kunde ta Anervan, så fick jag Imigran. Utskriven av en förlossningsläkare så det får man väl anta är okej.
    Vet däremot inte om det är okej med Imigran under amning...? Det är ett verkligt dilemma det där.
    Jag tycker absolut att du ska "sjukskriva" dig och din man får vårda barn, för man är inte människa när man har migrän.

• majlinsa

om medicinen fungerar för dig kanske du kan ta dom och ge ersättning? men detta är ju upp till hur ni kan lösa det och vad du själv känner

• Annizz84

jag ammar ju inte min dotter då mjölken tog slut men jag äter anervan när jag får mina migrän anfall och det funkar ju sådär jag blir ju helt slö men jag brukar oftast ringa efter svärmor då jag vet hon slutar jobba tidigt om jag inte klarar det själv .

• Mamma och Mor

Malou36: jag tog Imigran mot migränen ett tag men utvecklade tyvärr alltför kraftiga biverkningar så jag fick byta till Maxalt + propranolol istället. Efter intag av Maxalt så får man inte amma på 24 timmar - och så långt uppehåll blir lite knepigt.
    Har nu diskuterat detta med maken och han kommer att stanna hemma och ta hand om dottern vid framtida migränanfall för det håller inte längre. Vilken tur att Imigran fungerade för dig för det är mer okej att ta vid graviditet/amning enligt Fass.

majlinsa: att ge ersättning istället är inget direkt alternativ eftersom det handlar om så lång tid som ett dygn. Den andra av preparaten ger ingen effekt om den inte intas kontinuerligt och fungerar inte alls med amning.

Svar på tråden Spädbarn och migränanfall