• marjalena

Anväder era ryggsäck?

Hej!

Använder era tonåringar ryggsäck då de går till skolan? Anledningen till att jag frågar är att min son som går i 8:an vill inte ha någon ryggsäck eller väska med till skolan, enbart de dagar då han har gympa.

Om han får lappar eller så i skolan så viker han ihop dem och stoppar dem i fickan. Det resulterar ofta i att han glömmer att visa dem för oss och om det är något papper som han ska fylla i och lämna tillbaka så ser det ju inte så snyggt ut med ett knöligt papper.

Ytterst sällan har han läxböcker med sig hem, men när han väl har det så bär han dem hellre i handen än har en rygga att lägga dem i.

På något sätt så tycker jag denna ovilja att ha en väska/ryggsäck med sig visar oengagemang eller vad man ska kalla det från hans sida. Lärarna har även pratat med oss om att han ofta kommer för sent till lektioner och ofta kommer utan att ha med sig de saker han behöver till just den lektionen. Att ha en ryggsäck med sig borde ju underlätta även denna bit....

Låter som om jag gör en höna av en fjäder, och det kanske jag gör oxå.

Hur gör era grabbar och tjejer?

• Svar på tråden Anväder era ryggsäck?
  • sandflyget

Min son har börjat 9:an nu och han har ryggsäck och alla hans kompisar har ryggsäck eller nån sort väska/bag.

• JeanneDArc

Låter märkligt.. nu är jag iofs 24, men det är ju inte så länge sedan jag pluggade. Då hade alla någon form av väska... han kanske är rädd att ha en ful eller töntig väska?

• DaveyJones

Jag tror alla i vår klass slutade med ryggsäck när vi började 7:an... tjejerna hade bara en vanlig väska o killarna ingenting. Vi bar våra böcker i händerna... om han inte använder ryggsäck är det nog många i hans klass som inte heller gör det... man vill ju inte vara annorlunda lixom... kankse låter löjligt i en vuxens ögon, men för en tonåring gör det inte dé...

• marjalena

Visst är det så att man inte vill sticka ut från de andra. Jag minns ju hur jag själv var, det var inte allt för länge sedan

Jag köpte en ny ryggsäck till honom idag,han illade den och ville ha den så jag hoppas att han kommer att använda den oxå

• Maskot

Min pojke har under högstadiet gått i idrottsskola och var så illa tvungen att ha ryggsäck eftersom det var träning varje dag. Nu i gymnasiet så är det ju inte på det sättet, och jag märker också att väskan inte används. Märkligt tycker jag också eftersom det borde vara mycket lättare att få med sig det man behöver i en väska. Men det är tydligen helt fel...

• Mammatillfem

Min tonåring ville själv köpa väska till plugget nu,och valde då en stor,bärbar med mkt fack..ingen ryggsäck sa han.

• abnocto

Min grabb kör alltid ryggsäck för det är mycket böcker som ska fraktas hem och åter. Han har själv fått välja ryggsäck. Harn går i 8-an.
    Dottern har mer stor väska men även i 9-an ska det fraktas mycket böcker till och från skolan.
    Tror alla har väskar av alla sorter men det är absolut inget bevis för att man får se papper de får i skolan

• marjalena
    abnocto skrev 2007-08-31 10:14:30 följande:
    Tror alla har väskar av alla sorter men det är absolut inget bevis för att man får se papper de får i skolan
    Hehe, nej det är förståss ingen garanti att man får se papper. Men har han en ryggsäck så kan jag ju kanske själv kika i den då och då, (med hans tillstånd)
  • abnocto

Fast jag tror inte väskorna följer med runt på lektionerna utan de ligger i ett skåp. Får de ett viktigt papper lär det ändå hamna knöggligt i en ficka. Så är det i alla fall här så jag tar för vana att fråga om de fått några papper när jag kommer hem.

• 2112

Javisst, det är där de förvarar "hemliga" tingestar utav suspekt slag.

• Majsan70

Dottern har alltid en väska med sig. Sonen går blandat med ryggsäck eller med lapparna o kontaktbok/lappar i fickorna.

Böcker har han dubbelt av så de brukar finnas hemma med vissa undantag som nu, när han inte hunnit få dubbletterna ännu.

De försöker se till så att lapparna kommer med hem, men det är inte alltid de lyckas. Ofta ringer hans klassföreståndare eller mailar om det är nåt speciellt så vet han att vi fått den infon.

• Kall öl

Jag går i 8an och använder ryggsäck.

Paris Hilton 4 president!
  • No way

varför inte en snygg bögsläng?

Inget ont emot bögar men det heter så.. (här iaf)

My baby can kick your babys ass!
  • marjalena

*skratt* Vad är en bögsläng?

• Rulltrappa
    marjalena skrev 2007-09-07 01:45:14 följande:
    *skratt* Vad är en bögsläng?
    axelremsväska. :)
  • Annica67

Min son som går 2a året på gymnasiet har inte använt väska sedan han gick i 7an, endast de dagar han har gympa. Han bär också hällre böckerna i handen.

• mammamia70

Min son som går i 8:an Har inte väska/ryggsäck, plastpåse ska det vara från ICA typ!
    Ingen utav hans kompisar har väska/ryggsäck.
    Jag hadde inte heller väska i högstadiet!

• Bevabus

Jag är 17 år och hatar personligen att ha ryggsäck. Det känns för mycket som att man går i tvåan. Nu för tiden så har ungdomar oftas väskor de bär omkring på.

Svar på tråden Anväder era ryggsäck?