• jellona0507

Hur snabbt efter snitt åkte ni hem?

Är lite nyfiken på hur lång tid ni stannade kvar på BB efter snitt (planerat/akut/urakut)?
    Med första barnet åkte jag hem efter 3 nätter, denna gång åkte jag hem efter 1 natt.
    På papprena står det tidig hemgång. Är det verkligen så ovanligt att man åker hem 1 dygn efter kejsarsnitt?
    Jag kände att jag lika gärna kan vara hemma, eftersom smärtan var så gott som obefintlig, samt återhämtar mig mycket snabbare hemma!

//busfröet

Minya har blivit storasyster, Engla föddes 28/8-07!
  • Svar på tråden Hur snabbt efter snitt åkte ni hem?
  • lillewill

Jag fick ligga 4 dygn innan hemfärd.

• knodden och vi

Mitt första snitt så ja åkte hem på dag fyra.

• soldis

efter tre dagar. Ville åka efter 2 men omständigheterna ville annorlunda!

• hannamiller

det är nog olika.. jag gjorde urakut kejsarnitt.. fick jag åkte hem 4 dagar efter.
    på grund av lite problem.. men valde själv att åka hem..

• bambigirl

Efter 3 nätter åkte jag hem. Kände mig inte redo att åka hem före det. Tror väl att efter 1 dygn räknas som tidig hemgång för alla, inte bara för snittade?

• Jonna74

Snittades på torsdag eftermiddag, åkte hem söndag eftermiddag.
    Så tre dagar stannade jag på BB.
    Mådde rätt kass de två första dygnen.

Kramis Jonna

• jellona0507

Verkar som att 3-4 nätter är vanligast!
    Jag hade velat åka hem efter 2 nätter med första barnet (akutsnitt) men eftersom jag hade havandeskaps förgiftning innan, så ville de behålla mig 3 nätter.
    Denna gång (planerat snitt) så mådde jag bra efter, så fick jag åka hem efter 27 timmar. Hon föddes kl och jag var upp på benen 18, så återhämtade mig skapligt fort efter det.

Minya har blivit storasyster, Engla föddes 28/8-07!
  • Caro Lin e

Med äldsta barnet (katastrofsnitt) blev jag utskiven efter fem nätter, trots att jag fortfarande hade jätteont och knappt kunde stå på benen, fick inte vara kvar längre.
    Efter yngsta (planerat snitt) åkte jag hem efter två nätter, hade lika gärna kunnat åka hem tidigare för det var bara stökigt och jobbigt på BB, ingen vila alls, bättre att vara hemma så maken kunde hjälpa till då.

Allt under tre dygn brukar räknas som tidig hemgång, oavsett om det är efter en vaginal förlossning eller efter ett snitt.

• malinbengtsson78

Max föddes på söndagskvällen och på följande onsdagskväll åkte vi hem, direkt efter de hade tagit PKU-provet. Hade fått stanna längre om jag velat men då min rumskompis som också hade blivit snittad samma kväll hade det jättejobbigt och behövde hjälp ofta kände jag att det störde oss i vår anknytning med personal som kom och gick så därför åkte vi hem

• Mari80

1:a barnet: Urakut snitt låg inne 4 dygn. (Var på gränsen att jag behövde ett dygn till)

2:a barnet: Planerat snitt låg inne 4 dygn (fast jag hade åkt hem efter 3 om det inte hade varit en söndag, ville gärna få blodprovet och höftscreening avklarad innan vi åkte hem för vi har 10 mil enkel väg att köra).

• Flindran

Jag åkte hem efter 5 dygn, akut snitt, men fick en livmoderinfektion så jag var rätt risig.

Svar på tråden Hur snabbt efter snitt åkte ni hem?