• MummyYasmine

Gravid & jourbemanning?

Hej alla,

Det är så att jag är gravid i 9:e veckan och har varit sjukskriven 4 veckor pga av att jag mår väldigt illa och kräks mycket. Är sjukskriven till 12/9 men hoppas verkligen att man efter det skall orka ta sig till jobbet. Men min oro ligger då i att på mitt jobb har vi jour natt/helg + det vanliga dagtidsjobbet var tionde vecka. Och jag vet verkligen inte hur man skall klara av det, inte bara att man mår illa man är ju såååå trött.

Något tips? Kan man prata med en läkare om detta och få intyg så att man slipper jourbredskapen reda så tidigt?

• Svar på tråden Gravid & jourbemanning?
  • MummyYasmine

Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet eller någon tanke om detta?Pleeeeaaase =)

• Smilla75

Jag jobbade jour i min tidigare graviditet och fick sömnbesvär mm så jag omplacerades till dagtid av min arbetsgivare efter läkarintyg.

Att bli sjukskriven tror jag däremot inte man kan bli bara pga att man är trött.

• MummyYasmine

Jag vill ju alltså inte bli sjukskriven, det är jag ju nu på heltid pga av att jag kräks flera ggr per dag. Min fundering var alltså när jag börjar jobba igen om jag inte mår helt hundra. Om man som du då hade fått, kunde få läkarintyg så man kagn slippa jouren vi har var tioende vecka. Jag jobbar alltså dagtid till vardags + att vi har jour var tionde vecka.

• Ananaspaj

JAg hade berdskap nu i v 34...från måndag em till måndag morgon veckan därpå. Vanlig arbetstid mellan 8-16.30 på dagarna och sedan beredskap till 8 på morgonen igen. Pust. Hade dock tur att jag behövde bara åka ut en gång, på dagtid. Men man är ju på helspänn hela tiden ändå och sover inte så jättebra på nätterna.

Men kolla du med din arbetsgivare om du kan slippa...kanske du kan ta tillbaka den en tid sen när du mår lite bättre?

• MummyYasmine

Hej Ananaspaj,

Starkt jobbat måste jag säga! Man tycker ju om man inte mår bra att man skall kunna hoppa det. Vet ju knappt hur jag skall klara av att jobba dagtid men får se hur länge till jag är sjukskriven. Tack för svaret!

Ananaspaj skrev 2007-08-30 21:06:17 följande:
    JAg hade berdskap nu i v 34...från måndag em till måndag morgon veckan därpå. Vanlig arbetstid mellan 8-16.30 på dagarna och sedan beredskap till 8 på morgonen igen. Pust. Hade dock tur att jag behövde bara åka ut en gång, på dagtid. Men man är ju på helspänn hela tiden ändå och sover inte så jättebra på nätterna.Men kolla du med din arbetsgivare om du kan slippa...kanske du kan ta tillbaka den en tid sen när du mår lite bättre?
  • Smilla75

Men tror du inte din arbetsgivare bara kan stuva om ditt schema, det är ju bara någon enstaka helg du skulle jobbat. Du behöver ju inget läkarintyg om arbetsgivaren går med på det ändå.

• MummyYasmine

Det är sant Smilla75, skall ta mig ett snack med chefen =)

Tack för alla inlägg!

• Hastings

På mitt jobb (inom landstinget) har min chef självmant gått ut och sagt att vi som är gravida (3 på min avd) inte ska behöva jobba natt! Vet inte om det finns nån policy om detta. Ifrågasatte inte detta då det är väldigt ovanligt att hon visar emati och förståelse.

• MummyYasmine

Hastings det var ju verkligen helt underbart gjort att din chef, förstår att man inte ifrågasätter det =)

Hastings skrev 2007-09-02 08:25:45 följande:
    På mitt jobb (inom landstinget) har min chef självmant gått ut och sagt att vi som är gravida (3 på min avd) inte ska behöva jobba natt! Vet inte om det finns nån policy om detta. Ifrågasatte inte detta då det är väldigt ovanligt att hon visar emati och förståelse.
Svar på tråden Gravid & jourbemanning?