• 9799

Vad för middag med kantareller?

Blev så otroligt sugen på kantareller men vet inte riktigt vad jag ska göra med dom. Vill ha era bästa middagstips med kantareller tack!!

• Svar på tråden Vad för middag med kantareller?
  • Vickan I

Åhh min blivande svärmor gör en grymt god kantarellpaj!!!! Synd jag inte har receptet här =(.

• Kenzie

Jag la in det här receptet i en annan tråd men jag lägger in det här också

Jag gör en vanlig enkel pajdeg (100 g smör, 3 dl mjöl och några msk kallt vatten, bara att röra ihop och trycka ut i en form. Förgrädda ca 10 min på 200 grader). Sen häller jag i en röra på 4-5 dl riven ost, 2 ägg, 2 dl creme fraiche, stekta kantareller (behöves inte men det är mumsigt) och salt och peppar. In i ugnen tills den fått fin färg och stelnat. Lika god kall som varm  

Varma mackor med kantarellstuvning toppat med knaperstekt bacon är också gott, och lätt.

Fläskfilégryta med kantareller, lök, fond och gärna lite gorgonzola är också en höjdare.

Älskade Theodor 060329
  • Jewell

Winnersnistel (stavas säkert annorlunda men hoppas du fattar)
    så det blir jägarsnitsel...

Blanda kantarellerna med matlagningsgrädde och lite vitpeppar och en liten del av en buljongtärning...

• kela81

åh....katarelller som är såååå gott Bara stekta till maten,eller en sva,psås ...mums...

annars så- potatiskaka

Rådiven potatis steks till två "pannkakor" typ, stek svamp, färsk spenat och lök, lägg på ena potatiskakan, häll över creme frache och lite västerbottenost, på med den andra potatiskakan.....såååå gott

Nygift
  • Mornie Alantie

Lägger också in recept

Kantarellsoppa

Hacka en lök fint. Fräs den i lite olja och tillsätt svampen. Låt allt fräsa tills det mesta av vattnet från kantarellerna försvunnit. Tag ca 2/3 av svampen och mixa, ska vara ganska slätt men lite bitar är bra. Blanda mixad svamp, hel svamp och vatten till önskad tjockhet. Tillsätt en matsked tomatpuré. Salta och peppra efter smak. Låt sjuda en liten stund och tillsätt lite matlagningsgrädde. Klipp över färsk persilja innan serveringen.

Svar på tråden Vad för middag med kantareller?