• marjalena

Odense Nougat, hur använda?

Har kikat på Odense nougat i butikshyllan, verkar smaskens! Jag älskar verkligen nougat, men vad ska man göra med den?

Era bästa recept med nougat tack!

• Svar på tråden Odense Nougat, hur använda?
  • getingmidja

Äta den som den är?

Till jul brukade min mormor göra som en supersmaskig rulle.
    Kavla ut mandelmassa till en tunn rektangel, hyvla nougaten med osthyvel och lägg på.
    Rulla ihop mandelmassan till en lång korv, täck den sedan med smält choklad och ev nötter.
    Skär i skivor och njuuut! *S*

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Fru Höstlöv

Lägg den på en smarrig kladdkaka kanske?

(hoppas alla radavstånd kommer med fastän jag kopierar från word)

Kladdig chokladkaka
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
    Kokos till formen
    Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
    3. Smält smöret i en kastrull.
    4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
    5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
    7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
    8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
    9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde

• eileme84
    Fru Höstlöv skrev 2007-08-30 19:48:08 följande:
    Lägg den på en smarrig kladdkaka kanske?(hoppas alla radavstånd kommer med fastän jag kopierar från word)Kladdig chokladkaka100 g smör2 ägg3 dl socker1,5 dl mjöl4 msk kakao1 tsk vaniljsocker1/2 tsk salt50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)Kokos till formenCirka 100 g Odense nougatGör så här: 1. Sätt ugnen på 175 grader.2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.3. Smält smöret i en kastrull.4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde
    åhh super smarrigt lät det ju..måste ja testa nån gång..
    men ska man krossa chokladen fint som man ska lägga i smeten eller ska det typ vara bitar ??
  • Fru Höstlöv
    Emlan84 skrev 2007-08-30 19:55:20 följande:
    åhh super smarrigt lät det ju..måste ja testa nån gång..men ska man krossa chokladen fint som man ska lägga i smeten eller ska det typ vara bitar ??
    Jag hackade den så fint jag kunde. Det blev jättebra och gott, men oj vad söt kakan var

Sockerchock utlovas.
  • ImLost

den är ju godast att äta precis som den är !! *mums*

som man bäddar får man ligga ..man kan ju faktist bädda om !
  • kiron

Min svärmor gjorde glass!
    Smälte nougaten och blandade med vispgrädde typ!
    Följ ett recept och byt ut chokladen mot nougat
    MUMS!!!!

• Niillis

den kladdkakan är favoriten ibland alla mina släktingar.. hehe. men akta... den tar slut snabbt swoooooorp haha

Svar på tråden Odense Nougat, hur använda?