• moccasin

God enkel bjud paj

Är det någon som har förslag på en enkel och god paj som man kan bjuda på ett kalas?

• Svar på tråden God enkel bjud paj
  • Fille Fjonkan

Matpaj eller frukt/bärpaj?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • bomullshuve

Man kan göra vilken paj som helst. Jag har sökt fram ett bra pajdegsrecept på www.tasteline.se och sedan bara valt nått gott att ha i. Typ broccoli och skinka och gjort en stanning till det. Enkelt och gott!

• bomullshuve

tex: blanda 200g smör, 4 dl mjöl och en halv dl vatten... Försök att inte knåda degen så mycket. Låt degen vila i kylen ca 10-15 min. kläm ut degen i formen eller kavla ut den. Låt den gräddas 5-10 min. Gör under tiden i ordning fyllningen. Idag hade jag följande, lite kassler, lite champinjoner och kokt broccoli. Lägg det i pajskalet. Gör en äggstanning. Idag gjorde jag på en halv dl mjölk, 1 dl creme fraiche med paprika chilismak och två ägg. Salt och peppar. Häll över fyllningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Lycka till!

• Jannamia
    Laxpaj

Buffé nr 6 2002, sid 6

Ingredienser
    Portioner: 4-6

3 dl vetemjöl 
    150 g smör eller margarin
    2 msk kallt vatten

FYLLNING:
    250 g strimlad, rökt eller gravad lax
    ca 10 cm purjolök 
    ½ dl finhackad dill
    2 avokador

ÄGGSTANNING:
    3 ägg
    2 dl mjölk
    1 dl grädde
    1½ dl riven ost
    1 tsk salt 
    1 krm svartpeppar 

Gör så här
    GÖR SÅ HÄR:
    Blanda samman mjöl och matfett. Tillsätt vatten och arbeta samman till en rund degboll, gärna i en matberedare.
    Svep in i plastfolie ohc låt vila svalt i ca 30 minuter.
    Sätt ugnen på 225ºC. Kavla eller tryck ut degen i en smord form ca 24 cm i diameter. Nagga skalet med en gaffel.
    Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter.
    Skär laxen i mindre bitar, strimla purjolöken och finhacka dillen. Skala, kärna ur och skiva avokadofrukterna tunt.
    Fördela lax, dill och purjolök i det förgräddade pajskalet. Blanda samman ägg, mjölk, grädde, riven ost samt kryddor. Häll stanningen över fyllningen och lägg ner avokadoskivorna. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen har fått fin färg.
    Tips: Vill du ha mer fisk- och skaldjurskänsla så tillsätt lite skalade räker eller kräftstjärtar.
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
Svar på tråden God enkel bjud paj