• karma5

Är böckerna LasseMajas detektivbyrå för "svåra" för en blivande 5-åring?

Min dotter som fyller 5 år i dec har tröttnat på sina bilderböcker och nu har jag köpt två "lätt att läsa"-böcker om klassen 1b av Helena Bross och de har gjort succé! nu letar jag fler typer i samma lättlästa kategori och därav min fråga i ämnesraden!

Andra tips om böcker i klass 1Bs stuk mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Är böckerna LasseMajas detektivbyrå för "svåra" för en blivande 5-åring?
  • yava

beror på vad ditt barn gillar men min systers son läser dom själv nu sen dom kom ut och han fyller 9 i dec. dom kan ju va lite invecklade för en 5 åring eftersom det handlar om att lösa mysterier men jag tycker att du ska ta tillfället i akt om hon är intresserad.

• morrhoppan74

Min femåring gillar Daisy Meadows böcker om älvor. Är serier om 7 böcker och hänger ihop. Regnbågsälvorna (7 böcker) väderälvorna (7 böcker) och nyss kommit 7 böcker om djurälvor
    Tillhör lätt att läsa serien

• karma5
    yava skrev 2007-08-30 20:48:13 följande:
    beror på vad ditt barn gillar men min systers son läser dom själv nu sen dom kom ut och han fyller 9 i dec. dom kan ju va lite invecklade för en 5 åring eftersom det handlar om att lösa mysterier men jag tycker att du ska ta tillfället i akt om hon är intresserad.
    Tack för svaret! Ja, jag känner att jag inte vill ta kål på hennes lust till att höra sagor! Om bilderböckerna är för tråkiga så provar jag hellre lite för avancerade än att hon tappar intresset för högläsning!
  • karma5
    morrhoppan74 skrev 2007-08-30 20:50:43 följande:
    Min femåring gillar Daisy Meadows böcker om älvor. Är serier om 7 böcker och hänger ihop. Regnbågsälvorna (7 böcker) väderälvorna (7 böcker) och nyss kommit 7 böcker om djurälvorTillhör lätt att läsa serien
    Åh, tack för svar, de låter toppen. Tova är helt såld på disney fairies men allt som inte har med Disney tas tacksamt emot

Jo, kan du dra dig till minnes om ngn av dessa böcker behandlar ämnet "tjejkompisar som är taskiga mot varandra men det löser sig till slut"-tema? Vi har med stormsteg hamnat i det där svåra leka tre-träsket...
  • morrhoppan74

Nix, tyvärr inte i väder eller regnbågsälvorna. Kostar förresten 59:- st på adlibris och bokus. Men finns det inte någon Ronny och Julia bok som handlar lite om det??

• karma5
    morrhoppan74 skrev 2007-08-30 21:04:27 följande:
    Nix, tyvärr inte i väder eller regnbågsälvorna. Kostar förresten 59:- st på adlibris och bokus. Men finns det inte någon Ronny och Julia bok som handlar lite om det??
    TAck för tipsen, ska kolla upp Ronny och Julia!!
  • lilla pop

Boktips! Det finns en "gammal hederlig" liten bok om Bella och Gustav som heter någonting i stil med "Svartsjuka eller konsten att vara tre i en sandlåda" med alldeles ljuvliga illustrationer av Eva Eriksson. Den är jättebra!

• FruLidgren

Jag läser LasseMaja böckerna för barnen i min grupp på förskolan. Dom är mellan 4 och 5 år och dom älskar böckerna! Oftast så läser vi ett kapitel efter lunch men ibland är det så spännande att vi måste fortsätta att läsa!

♥Tess♥Micke=Elias♥ www.nogg.se/lillfisen
Svar på tråden Är böckerna LasseMajas detektivbyrå för "svåra" för en blivande 5-åring?