• mythis

Tips på böcker till 7-åring

Min tjej har precis börjat läsa själv och önskar sig böcker när hon nu fyller 7 om några månader.
    Tänkte bara höra om det är någon som har några bra boktips när man börjar läsa själv? Det ska ju gärna vara lite handling men ändå inte så jättemycket text på varje sida. Gärna lite äventyrsböcker.

• Svar på tråden Tips på böcker till 7-åring
  • Nyfiken gul

Astrid Lindgrens böcker kanske? vill hon ha lite äventyr så kanske Mästerdetektiven blomkvist kan vara något ? Ronja rövardotter o bröderna lejonhjärta...

• äppelmos

vitnos (flera olika titlar) av marie louise rudolfsson var en favorit när jag lärt mig läsa :)

• smil1

Det finns lätt att läsa böcker på tex biblioteket, resonera lite med bibliotekarierna först och låna hem några så vet ni lite bättre vad hon gillar. Köp sen något som är lite svårare än den nivå hon är på just nu, för läsningen utvecklas i sån rasande fart alldeles i början....och det ska ju vara lite utmaning ocskå...

Du kan också köpa nån mer avancerad bok som ni högläser ur. Och som hon kan börja läsa mycket i själv senare, lite grann att växa i. Min son gillade Harry Potter.

• morrhoppan74

både min femåring och sjuåring gillar Daisy Meadows böcker om älvor. Finns regnbågsälvor, väderälvor och nyss kommit djurälvor. De är 7 böcker i varje serie och de hör ihop, Dvs finns 7 väderälvsböcker och ivarje bok ska man hitta en älva, historien slutar i bok 7. Har använt som högläsning för 5 åringen och 7 åringen läser själv. Lätt att läsa och liten bild på vaje sida. Finns på bokus, adlibris för 59 kr/st

• Mithera
    morrhoppan74 skrev 2007-08-31 15:44:55 följande:
    både min femåring och sjuåring gillar Daisy Meadows böcker om älvor. Finns regnbågsälvor, väderälvor och nyss kommit djurälvor. De är 7 böcker i varje serie och de hör ihop, Dvs finns 7 väderälvsböcker och ivarje bok ska man hitta en älva, historien slutar i bok 7. Har använt som högläsning för 5 åringen och 7 åringen läser själv. Lätt att läsa och liten bild på vaje sida. Finns på bokus, adlibris för 59 kr/st
    Jättebra tips! Min nioåring läste regnbågsälvorna när hon gick i ettan och tyckte dom var superbra .

Nu gillar hon böckerna om Judy Moody (kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit dom).

LasseMajas detektivbyrå är ju oxå lättlästa.
  • mythis

Dem där älvböckerna låter riktigt bra. Dem ska jag nog ta en titt på och en sväng till biblan får det nog också bli.

Astrid Lindgren är självskriven här hemma men dem är det högläsning ur än så länge (lite för mycket text och för långa historier för att hon ska orka igen dem själv.)

LasseMajas detektivbyrå har redan läst ett antal gånger och dem gillar hon verkligen.

Tack för tipsen men finns det fler tas dm tacksamt emot

• Mammann

Min tjej är hooked på LasseMajas, och andra lite spännande böcker, som ändå inte är jätteläskiga. Finns böckerna om King-kong oxå. De handlar om en kille som har en hamster som heter kingkong har jag för mig. Vitnos tog vi hem, men den var lite för dryg för min dotter, inte tillräckligt hästintresserade, eller hon inte gammal nog, eller så för lite bilder helt enkelt. Finns en hel del böcker om det sociala livet på lågstadiet som oxå är populära, några handlar om fotbolls-laget oxå. De går oxå hem här.

• Cocarola

Bross/Rönns serie om en förstaklass är superlättläst
    Metteborgs samlade öden och äventyr, också lättläst serie böcker om några barn i skolan
    Thomas Hallings serie om Kalle och Ellen: Bli ihop, vara ihop etc. handlar om barn i 5:an och är fascinerande för en 7-åring med disco, pussar etc....

Har man avancerat till lite längre kapitel så är ju LasseMaja suveräna (som ni redan vet).
    Nelly Rapp, monsteragent, är en serie böcker liknande LasseMaja.
    Jo salmson: Den försvunna staden + Silveramuletten, är jättespännande fantasy-böcker, fler böcker ska tydligen följa
    Martin Widmark: I elfte timmen + Lyckans hjul är annorlunda och roliga böcker om ett gäng coola pensionärer!
    Petrus Dahlin, Ugglor i Bagarmossen + Änglar på Skogskykogården, oxå deckarböcker

• 2bmamma

Lätt att lösa- och Börja Läsa-böckerna passar för nybörjarläsare.

Svar på tråden Tips på böcker till 7-åring