• challis77

Ringorm??, hunden kliar hela tiden

Min hund kliar sig väldigt mycket och har så gjort senaste året nästan. Hon är 1 år och 7 månader. Vi har varit på flertalet vet.besök och fått olika tänkbara diagnoser, tex rävskabb, hudinfektion, allergi etc etc. Hunden har fått antibiotika samt skabb medel och olika schampoon och jag vet inte vad. Nu är hon satt på skonkost från vetrinärstationen och så har hon tagit diverse mera prover. Hon har kliat sig mest i ljumskarna men även på baksidan frambenen och under hakan.
    Man blir ju så ledsen och förtvivlad när det inte går över och ingen kan säga vad det är och hur hon skall bli av med klådan, det är ju jättesynd om hunden. I perioder har hon tratt på sig för att inte klia. Nu har hon kliat så huden är bar i ljumsken och upp mot ryggen, huden är hård och "elefanthudslik". Levervärdet var bra. Nu väntar vi besked om det kan vara skabb eller ringorm, men vad är det eg?
    Hur brukar det yttra sig?
    Någon som har något förslag på vad min hund (boxer, dalmatiner, labbe-blandning) kan lida av?
    Och vad är egentligen ringorm?

• Svar på tråden Ringorm??, hunden kliar hela tiden
  • Saltlakrits

Ringorm är väl en svampinfektion i huden.. Det bildar ringar (på djur hårlösa)...
    (min son har haft det )

Vår förra hund hade samma problem (i början i alla fall).
    Hon kliade och kliade tills hon fivk sår.

Vet sa att det var rävskabb så vi fick ett starkt schampoo för det.
    Efter behandlingen blev det bara värre och värre.
    Efter kortison, atarax och ett par penicillinkurer fick vi fortsätta hos annan vet.

De tog allergitester och andra prver på henne. Inget fel kunde hittas.
    Jag kom då på att jag hade hittat något i hennes päls vid skabbschampooneringen. Jag hade satt den på en tejpbit och visade den senare för vet.
    Det var en hundlus.

Så vi kom till slut fram till att hon från första början kliat sig pga lus (fått från grannens hundar antagligen).
    Sen tålde hon inte schampoot mor skabben (hon var hälften border collie, och många collie är överkänsliga mot det..)
    Förmodligen har hon både blivit uttorkad och fått någon sorts nervskada.

Vi försökte återfukta pälsen och hon fick vitaminer i spruta.. Dessutom åt hon både kortison och atarax flera gånger om dagen.

Tyvärr blev hon inte bättre.....

Mamma till tre underbara barn!
  • Mirris

Jag har en kompis som har tagit en omplaceringshund. Han kliade sig HELA tiden.

Men på honom är det stressrelaterat.

Hundar kan tydligen utveckla klåda när dom är under/överstimulerade. (i hans fall extremt understimulerad)
    Lite (ingen) motion.. lite (ingen) hjärngympa, ja va ska dom då roa sig med.. jo klia klia klia.

Så är det ju såklart INTE för alla hundar (tyvärr), men det är nåt man kan tänka på.

Hoppas ni hittar rätt botemedel och att eran vovve blir kry!

Hittade en sida där det står om ringorm, iallafall vad det är för nåt.
    www.vardguiden.se/Article.asp

• challis77

Saltlaktris, vad synd att hon inte blev bättre

Mirris, tack för länken, jag tror inte att det är ringorm, lät inte som det passade in, tyvär...

Saltlaktris, om det skulle vara lus, ser man det då? Min hund har mjäll, men det visste vi redan när vi tog henne, hennes mamma har likadant. Mjäll och torr hud. Tänkte om hennes mjäll kan vara lus, eller är det långsökt? Ser man inte om lössen rör på sig?
    Hon kliar mest på natten. Men...borde inte vetrinären ha kollat det tidigar, vi har ju ändå varit inne 3 gånger pga oförklarlig klåda?

• nudelbumsan

Jag har haft ringorm=)

• Saltlakrits

Om hon hade haft löss så hade de redan varit borta då ni har fått olika schampoo mm.
    Det ser inte ut som mjäll...

Har ni provat att tex droppa viacutan (eller liknande) på maten?
    Det lindrade lite för vår hund....
    Vet rekommenderade det för torr hud o päls.....

Mamma till tre underbara barn!
  • Lyndi

Vad anv. du för foder? Många gånger har hunden dålig päls/hy p.ga just fodret......

• Rottis77

Hej

Tycker varken att det låter som rävskabb eller ringorm! Vad var det för medel mot ohyra du satt på?? Tycker att du ska gå till en veterinär som är duktig på hud, så dom kan ta allergi prov + hudbiopsi. Hur långa är antibiotika kurerna?? Ska man göra ett försök med maten är det JÄTTE viktigt att hon bara får den maten och INGENTING annat och att man kör så här i MINST 8 veckor, annars är det helt onödigt.

• challis77

Maten hon äter nu heter Hypoallergenic från royal canin. Den skall hon nu testa i 8 veckor och inget annat. Innan har hon ätit mest frolic. Hon har ätit 2 antibiotikakurer i 21 dagar vardera. Medlet hon fick mot skabb minns jag inte riktigt vad det hette, men det var ett medel man skulle droppa i nacken 2ggr med 3 veckors mellanrum.
    Jag skall fråga min vet om viacutan nästa gång jag pratar med henne. Nu skall hon också badas och schamponeras varje dag, sen varannan dag ett tag framöver (ord. av vet,)men jag är ju lite rädd att huden torkar ut när hon ska badas så ofta. Nu hoppas jag bara att vet. skall ringa och ha svar på något prov och säga att -hon lider av.... och om hon äter.... så blir det bra igen.

• Lyndi

Frolic är inget fullgott foder... Det är godis....

Lycka till.

challis77 skrev 2007-08-31 18:22:26 följande:
    Maten hon äter nu heter Hypoallergenic från royal canin. Den skall hon nu testa i 8 veckor och inget annat. Innan har hon ätit mest frolic. Hon har ätit 2 antibiotikakurer i 21 dagar vardera. Medlet hon fick mot skabb minns jag inte riktigt vad det hette, men det var ett medel man skulle droppa i nacken 2ggr med 3 veckors mellanrum. Jag skall fråga min vet om viacutan nästa gång jag pratar med henne. Nu skall hon också badas och schamponeras varje dag, sen varannan dag ett tag framöver (ord. av vet,)men jag är ju lite rädd att huden torkar ut när hon ska badas så ofta. Nu hoppas jag bara att vet. skall ringa och ha svar på något prov och säga att -hon lider av.... och om hon äter.... så blir det bra igen.
  • challis77

...menade så klart friskies... inte frolic

Svar på tråden Ringorm??, hunden kliar hela tiden