• mexisis

ROLEX - äkta eller kopia?

Jag och min man har ärvt varsin rolexklocka som vi är rätt säkra på att de inte är äkta av nån anledning. Personerna vi ärvt dem av hade iofs gott om pengar men ändå. Oavsett vilket så kommer vi självklart behålla klockorna eftersom vi värdesätter dem för vad de är, minnen från släktingar, men det skulle ju ändå va lite skoj att veta ifall de är värda nåt

Hur ser man om dom är äkta eller inte. Jag vet ju att det ska finnas vissa saker man kan kolla efter men inte vad. Har försökt hitta info på nätet men inte lyckats. Vill inte gå till en urmakare heller. Nån som vet?

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Svar på tråden ROLEX - äkta eller kopia?
  • Kajee

Om det är en kopia så "hackar" sekundvisaren fram. På en äkta rolex så "flyter" den fram.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • mexisis
    Kajee skrev 2007-08-30 22:21:12 följande:
    Om det är en kopia så "hackar" sekundvisaren fram. På en äkta rolex så "flyter" den fram.
    ok, ingen av dom "går" just nu, trög fråga, ska det vara batterier eller vrider man upp haha
    har ingen koll på klockor, använder aldrig nån själv sen mobilen uppfanns
  • Kajee

Det beror på åldern på klockan tror jag...

• mexisis
    Kajee skrev 2007-08-30 22:25:00 följande:
    Det beror på åldern på klockan tror jag...
    ok, får ta och kika på dom och se om jag kan klura ut nåt. har inte kollat på dom på säkert två år, de ligger undanstoppade i nån låda. tack för hjälpen iaf
  • Kajee

*håller tummarna för äkta vara*

• ingebus

Rolex är oftast självuppdragande, dvs när din arm pendlar så drar klockan upp sig. Du kan prova att skak försiktigt. Lycka till.

• Annamaja

såg här om kvällen något på tv om just Rolex klockor, och det var bla. att dom här "plupparna" som är vid 12,1,2 och så vidare på klockan är gjort av diamater på en riktig. Går ju dock inte undersöka själv om det är rikiga diamanter. Det ska nog vara batteri i klockorna, lämna in dem och byt batteri på dem. Och be att få dem undersökt om dom är äkta eller ej.

• Runguska

Om de inte går så kanske det är idé att ta dem till en urmakare. Denne borde också kunna tala om ifall de är äkta. Kan den inte göra det så finns det ju de som kan kolla det och samtidigt värdera vilket kan vara viktigt ifall ni blir bestulna eller något annat inträffar så försäkringar blandas in.

• Sandra och Frippe

jag jobbar med klockor, oftast är de automatiska, då står det garanterat "automatic" i tavlan oftast under rolexmärket vid tolvan. Så är dock ofta bra kopior oxå gjorde, kolla boetten(baksidan) och se om det bara står lite skit på nedre delen eller om det ser ut som lite jobb är lagt för att få en snygg boett.
    Annars kan ni känna på klockan, känns den billig så är den troligen det, kolla även om det nötts bort färg på metallen tex länken, det händer knappast på en äkta.
    En bra kopia kan verka äkta om man inte vet, gå in i en klockbutik eller en pantbank så kan de på 2 sek säga hur det är.

• Sandra och Frippe

kollade in länken ovan, känns inte idiotsäker.

• Kajee
    Sandra och Frippe skrev 2007-08-30 22:40:12 följande:
    kollade in länken ovan, känns inte idiotsäker.
    Nä det allra bästa är nog, som du säger, att lämna in den för koll...
  • Sandra och Frippe

och *S*
    är det äkta klockor ska ska du inte skaka för att ladda den utan pendla med den från sida till sida hyffsat lugnt.

• mexisis
    Kajee skrev 2007-08-30 22:28:47 följande:
    *håller tummarna för äkta vara*
    ja det skulle ju va skoj
    ingebus skrev 2007-08-30 22:29:45 följande:
    Rolex är oftast självuppdragande, dvs när din arm pendlar så drar klockan upp sig. Du kan prova att skak försiktigt. Lycka till.
    shit, låter lite modernt. klockorna är nog minst 10 år gamla, funkar de så också eller är det bara nyare som gör det?
    Annamaja skrev 2007-08-30 22:30:28 följande:
    såg här om kvällen något på tv om just Rolex klockor, och det var bla. att dom här "plupparna" som är vid 12,1,2 och så vidare på klockan är gjort av diamater på en riktig. Går ju dock inte undersöka själv om det är rikiga diamanter. Det ska nog vara batteri i klockorna, lämna in dem och byt batteri på dem. Och be att få dem undersökt om dom är äkta eller ej.
    det kanske är lättast att lämna in dem och passa på att be dem kolla klockorna samtidigt. får fundera på det
    Runguska skrev 2007-08-30 22:31:57 följande:
    Om de inte går så kanske det är idé att ta dem till en urmakare. Denne borde också kunna tala om ifall de är äkta. Kan den inte göra det så finns det ju de som kan kolla det och samtidigt värdera vilket kan vara viktigt ifall ni blir bestulna eller något annat inträffar så försäkringar blandas in.
    ja det är faktiskt sant. har inte tänkt så långt som att de kan va värda nåt och därför aldrig haft en tanke på det där med försäkringar och sånt... bäst att kolla upp
    Kajee skrev 2007-08-30 22:34:21 följande:
    Hittade en bra länk...www.metro.se/se/article/2007/08/28/18/5206-45...
    tack ska kika
Svar på tråden ROLEX - äkta eller kopia?