• ping

Recept på amningste

Hejsan!
    Har sett att det finns speciella amningsteer att köpa, men det är ganska dyra. Visst borde man kunna göra ett te själv? Med tanke på att det "bara" ska vara naturliga produkter i det, så borde det vara enklare och billigare att blanda eget.
    Min fråga är alltså: Finns det någon som har recept på amningste?
    kram, ping

• Svar på tråden Recept på amningste
  • ceci lia

Det som brukar ingå är luzern, fänkål, kummin, anis och ibland bockhornsklöver och kamomill. Luzern är det som främst ska främja mjölkproduktionen om det är det du är ute efter. Det är ganska billigt att köpa i lösvikt på hälsokostaffären. Man kan koka en liter och ha i termos. Fänkål används främst för magbesvär hos bebisen.

• Bumbo

PÅ minimundus finns amningste som inte är dyrare än att göra själv, gjorde själv de första tre månaderna men det blev krångligt och dyrt att göra så jag beställde enkelt och smidigt snabb levernstid.
    Funkade jätte bra på min lilla tjej som hade mkt ont i magen.

• Teskedsmamman

Fick ett tips från en mailinglista jag är med på...

Antingen så dricker man 2 lättöl/dag, fungerar utmärkt på de som har testat på listan.

eller så kokar man följande te:

"Testa att koka te på 1 tsk vardera av anis, kummin och fänkål tillsammans med en halv liter vatten. Det ska tydligen vara mjölkstimulerande och bra vid amning. Dessutom bra ifall man har problem med gasig mage."

Svar på tråden Recept på amningste