• Smultronet12

Behöver tips om HUR ett laminatgolv ska städas!!!

Skurar och skurar och skurar men golven är ändå skitiga och värst av allt FLAMMIGA!! Hur och vad ska jag göra för att städa dessa eländiga golv rätt???

Golven är de billigaste clickgolven från ByggMax!

• Svar på tråden Behöver tips om HUR ett laminatgolv ska städas!!!
  • förortsmamma

Endast vatten! Absolut inget rengöringsmedel.

• Smultronet12

Förortsmamma: Blir det rent då?? Och ej flammigt? Spelar det någon roll vad man använder för skurkäpp?

• förortsmamma

Enstaka fläckar kan du gnugga på de att de går bort. Tyvärr ingen erfarenhet av skurkäp, jag anv. såm med "trågar" under. Lycka till!

• Venusmannen

Behöver du överhuvudtaget våttorka (utom i köket)?
    Vi dammsuger bara, eller använder mirakeltrasan.

• Tina83

jag har samma problem.

vi la nytt gpl nyligen, från ikea, o det ser också flammigt u i solljuset.

• Miss Lau

Vi dammsuger och torkar med en mirakelmopp eller vad de nu heter. Blir rent och fint.

• Anna 75

Har samma problem, Känns som man har försökt med allt. Men vi ska renovera köket och då åker golvet. Aldrig mer Laminat för våran del... Kanske inte det idealiska i ett kök. Just nu tycker det bästa har varit Grönsåpa, men det tar ju inte lång tid innan det ser flammigt ut igen.

• flixflax

Tror tyvärr det är ytan på golvet som inte är bra. Byggmax o IKEA har väl inte jättehög kvalitet på sina golv?

Vi har laminatgolv av märket Forbo det är inte flammigt alls och vi dammsuger mest och torkar med mopp ek trasa när det behövs.

• Venusmannen

Både Byggmax och IKEA hämtar sina golv hos Barlinek i Polen, som är Europas absolut största tillverkare av laminatgolv. De legotillverkar också massor av andra märken. Sedan skiljer det sig naturligtvis inom deras produktsegment också.

Jag känner inte igen några av de problem ni beskriver.

• Smultronet12

Venusmannen: Jo det MÅSTE skuras i alla fall en gång i veckan. Golvet ligger i hallen som ligger mitt imellan kök och vardagsrum och i hallen ligger toaletten och barnens lekhörna (stor hall). Dessutom har vi två barn och för tillfället en väldigt lerig gård... Yngsta fick på sig ett par ljusa sockar i morse och efter bara några minuter i hallen så är sockarna näst intill svarta under..

• Smultronet12

Ska man behandla golvet med något efter det är lagt, eller nån gång överhuvudtaget??

• Älskade Ängel

jo laminatgols ska behandlas, annars får man det problemet som du har...
    Har för mej det finns nåt vax lr boningsmedlel som man kan köpa och polera upp på rengjorda golv med.
    Gör man inte det så ruggas ytan upp och du får en massa skit i golvet... +
    att det blir svårstädat  som du säger.

(¯`°?.¸ ღ BF 071216 ღ ¸.?°´¯)
  • Smultronet12

LuMa: tack för en bra länk!

Anna75: Börjar ångra inlägg av laminat, men nu måste jag dras med dom tills dom inte är så fräscha längre... Grönsåpa ska jag testa!

• LuMa
    Smultronet12 skrev 2007-08-31 10:23:15 följande:
    Ska man behandla golvet med något efter det är lagt, eller nån gång överhuvudtaget??
    Om du ser på länken som jag gav så står det att man inte behöver behandla golvet med nåt.

Själv håller jag på och införskaffar Enjos städgrejer.
    Då städar man med torra moppar och enbart vatten. Tror på det man lär sej när man är på Enjo-party att om du använder skurmedel så lägger det sej som en hinna på golvet som smutsen fastnar lättare i. Använder du bara vatten så blir det ingen hinna och mer lättstädat.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • SVejsan

Huvudregeln är väl använd INTE såpa!!! Eftersom det bildar en kladdig och flammig hinna som drar till sig damm... (rekommendation från huvuddelen av laminattillverkarna!)

Använd ett allrengöringsmedel (typ ajax) alternativt tillverkarens medel...

Om man skall behandla golven skall man använd de speciella medel som finns och rekommenderas av tillverkaren (de kanske kallas laminatvax eller likn).

Varför skall man inte använda såpa/vax/boningsmedel? Jo,Ytan i ett laminatgolv är ju gjort av plast och relativt fri från porer. Medlena går alltså inte ner i trät utan lägger sig på ytan. På ett parkett eller annat trägolv så går såpa/vax/boningsmedel ner i träet och rengör(såpan) porerna eller täpper till porerna (vax /"boningsmedel") och därmed förenklar städningen.

• SVejsan

I tillägg till mitt inlägg... Självklart så skall medlen användas sparsamt, det skall vara så lite vatten som möjligt... Om möjligt bara fukttorkas...

Ett laminatgolv tål ofta starka medel bättre än många andra golv så ofta kan man använda thinner, aceton, bensin, lacknafta och T-sprit vid svåra fläckar...

Hittade en bra länk:
    www.nicklasson.com/skotsel_laminatg.htm

Med generella skötselråd och bla en fläckbortagningsguide...

Svar på tråden Behöver tips om HUR ett laminatgolv ska städas!!!