Svensk sirap i UK/US?
Har last nagonstans har pa FL tror jag att man kunde ersatta svensk sirap med nagot annat har, kanske var det golden syrup? Ar det nagon som vet?
Har last nagonstans har pa FL tror jag att man kunde ersatta svensk sirap med nagot annat har, kanske var det golden syrup? Ar det nagon som vet?
Ersätt i första hand efter färg, t.ex. ljus majssirap och "golden syrup" mot vår vanliga svenska ljusa sirap. Ljus sirap i matlagning går också ofta bra att ersätta med honung.
I USA är majssirap (corn syrup) i både ljus och mörk variant vanlig, liksom lönnsirap (se separat artikel) som är det klassiska tillbehöret till amerikanska pannkakor. En annan sirapsvariant i USA är är "molasses" som finns i mörka till närmast svarta färgvarianter. Dessa används främst till bakning. I storbrittanien motsvaras denna av s.k. "dark treacle". Det finns även sirap som tillverkas av socker från kokos, ris, mandel och andra råvaror.
Ah, ok, da kan jag nog kopa golden syrup da...Skulle baka en kaka som hade ljus sirap i sig...
Tack, sag inte ditt andra inlagg forran nu...