• Sara K

Hunden dricker mycket och kissar där efter. Vad kan vara fel?

Sen åtminstone 1½ år tillbaka har min hanhund (8½ år) druckit mycket och då givetvis kissat mycket.
    I nov/dec gjordes en undersökning på honom där följande kontrollerades:
    Lever
    Njurar
    Binjurar
    Prostata
    Urinen (bla då för kontroll av blodsocker m misstanke om diabetes)
    ALLT visade ok värden.
    Urinen kontrollerades då ytterligare under ett dygn för att se om den kunde koncentreras ordentligt (dom såg ju på provet att han drack för mycket, den var så utspädd).
    Det kunde den.
    Han är även ganska matfixerad (läs väldigt!).

Päls o hudproblem har han också, men då skrevs bara antibiotika ut för det.
    Efter att ha fått tillbaka hudproblemen efter avslutad antibiotikakur så sökte vi veterinär igen. Valde då en annan ifall den första skulle ha missat något. Det hade han, och det visade sig nu i somras att han har en underaktiv sköldkörtel och det förklarar hans viktuppgång, den dåliga pälskvaliten och matfixering!
    Han äter nu en livslång kur av Levaxin. Efter nya prover i måndags så fick vi veta att den är ordentligt inställd och värdena fina igen!
    Har förstått att det tar minst 3 mån innan alla symptom är borta och förhoppningsvis får han tillbaka sin fina päls igen.

Dock verkar inte hans drickande höra ihop med sjukdomsbilden..
    Eftersom dom inget fel hittar så är dom inne på att det kan vara psykiskt. Det är ju en möjlighet. När detta började så hade han precis blivit ensamhund, kompisen sen 6 år tillbaka fick flytta. Dessutom fick vi börja ställa upp vattnet på diskbänken då vi nu mitt i småbarnsåren fick torka upp det från golvet ca 5 ggr varje dag! Vi erbjuder vatten hela tiden givetvis.

Dock gnager oron lite.. Kan dom ha missat något? Vad i så fall? Tycker jag är rätt duktig på hundar och deras sjukdomar, men kan inte komma på något. Han har inga andra symptom på att något skulle vara fel. Pigg o glad.
    Någon som har/har hört om hundar som dricker mycket pga tex stress? Understimulering?
    Eller som känner igen detta och tänker "Aha!! Det kan vara ....."!

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-31 13:48:16:
    Hmm.. dom flesta tipsar om det jag skrivit att han ÄR kontrollerad för..
    Kanske jag helt enkelt får köpa det vet tror: att det är psykiskt?
  • Svar på tråden Hunden dricker mycket och kissar där efter. Vad kan vara fel?
  • FrökenFreja

Vad är det för ras? Kan det inte vara så "enkelt" att han börjar bli gammal? Många hundar förändras ju då när det gäller sådana saker.

• Sara K
    klant78 skrev 2007-08-31 13:03:02 följande:
    urinvägsinfektion?????
    Ja det kontrollerades ju då.. urinen som jag skrev.
  • Sara K
    Dag o natt skrev 2007-08-31 13:05:48 följande:
    Diabetes?
    Det har dom uteslutit. Står i tsFlört.
  • Rauija

Låter som det har med åldern att göra.
    Ser urinen ut som den ska? Inte grumlig eller så?

• Sara K
    FrökenFreja skrev 2007-08-31 13:07:13 följande:
    Vad är det för ras? Kan det inte vara så "enkelt" att han börjar bli gammal? Många hundar förändras ju då när det gäller sådana saker.
    Det är en pinscher.
    Dom har ju en ganska lång livstid, så dessa problem som startade runt 7 års ålder KÄNNS inte åldersrelaterade, men det kan ju vara en möjlighet! Vore ju bra!
    Fast det är inte lite mer än vad han ska som han dricker, det är inte normala mängder!! Han bör dricka ca 8-900 ml/dgn och det är iallafall det dubbla! Vissa dagar mer andra dagar mindre..
    Dock så har jag märkt att efter att hundarna i hans närhet löper/har löpt (bor i ett kvarter med mycket tikar givetvis, som tur var är dom ganska synkroniserade med sina löp) så dricker han oftast mer ett tag efteråt. En sån period hade vi förra året vid denna årstid, och även har vi en sån period just nu.
    Så det KAN ju iofs tala för att det ev är psykiskt..?
  • Sara K
    Rauija skrev 2007-08-31 13:37:52 följande:
    Låter som det har med åldern att göra.Ser urinen ut som den ska? Inte grumlig eller så?
    Nej.. urinen är ju testad ok. Inte grumlig.
Svar på tråden Hunden dricker mycket och kissar där efter. Vad kan vara fel?