• Anonym

Byta efternamn??

Jag skilde mig för ca 1 år sedan efter 1½ år som separerade.

När vi gifte oss tog han mitt efternamn vilket han har behållit. Jag vill att han ska byta. Vill inte heta som han och det var ju faktiskt "mitt" efternamn.

Han gör mitt liv till ett helvete. Han skiter i sina barn, struntar i att betala underhållet. Bara bråkar. Inte blev det bättre nu när jag blivit gravid med mina nya sambo. Nu vill exet att min nya ska ta hand om våra barn så han slipper (han har dem var tredje till varje helg. Varierar lite beroende på när han har "lust" att ha dem). Idag kom han och skulle hämta barnen och satte igång ett stort bråk om att han har dem för mycket och att han minsann inte tyckte det var fel att bara sitta i lägenheten hela helgen med dem utan att hitta på nåt (vilket barnen klagat på). Han klagar på kostnaderna att hämta dem trots att min sambo ställt upp massor och skjutsat dit barnen då han inte velat hämta/lämna (jag har ingen bil).

Jag mår illa av att på alla papper stå med samma efternamn som honom. Jag vill byta om han inte gör det. Finns det någon annan som gjort det? Känns inte hundra att ta min sambos men kanske min pappas?

Någon som har några tröstande ord? Jag vill gå vidare men han är ständigt där som en giganstisk sten i min sko.

• Svar på tråden Byta efternamn??
  • cloudberry79

Din sambos namn får du inte ta enligt efternamnsreglerna. Du kan heller inte tvinga ditt ex att byta namn. Din pappas namn får du ta, du ansöker om detta hos PRV.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • mirakelmamma

Ditt pappas namn kan du ta som cloudberry säger men jag tror att det är hos skatteverket som du ska göra din ansökan. Kolla på deras hemsida. Hoppas det löser sig för dig/er! Lycka till!

• Anonym

om du gifter dig går det att få samma namn som din sambo (även dubbelnamn).

ring och prata med den juridiska avdelningen (sitter i Blekinge tror jag). kan ju vara så att ni kan göra samma lösning fast ni "bara" är sambo.

jag och min man har samma efternamn (mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn).

Lycka till!

• cloudberry79

Skatteverket vänder man sig till om man har gift eller skilt sig och ska byta till/från partnerns namn, annars är det PRV som gäller.

www.prv.se

• Anonym

Jag tycker du ska sluta tänka på att han ska byta. Om du inte gillar att ni heter samma tycker jag du ska byta själv. Det är inte det roligaste att byta namn, inte ens när man gifter sig. Det kräver mycket i form av pappersarbete, id-kort, körkort mm. Plus att alla du känner måste lära känna om dig med ett nytt efternamn och en del av din identitet går förlorad.

Jag förstår att det är jobbigt eftersom du inte gillar honom, men du GAV honom ditt namn och nu kan du inte komma och ta tillbaka det.

• cloudberry79
    Anonym skrev 2007-08-31 15:51:44 följande:
    om du gifter dig går det att få samma namn som din sambo (även dubbelnamn).ring och prata med den juridiska avdelningen (sitter i Blekinge tror jag). kan ju vara så att ni kan göra samma lösning fast ni "bara" är sambo. jag och min man har samma efternamn (mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn).Lycka till!
    Det får man INTE om man inte gifter sig, för då måste man tillfråga samtliga nu levande personer som har det efternamnet. Det kan ju gå om det är extremt ovanligt, men Svensson är ju uteslutet till exempel.
  • Miss Love

Om du tar din pappas efternamn så får du byta efternamn utan att det kostar något och då kan du dessutom byta tillbaka utan att det kostar något i framtiden om du skulle vilja det då.

• Anonym

När jag skilde mig så tog jag min pappas efternamn, eftersom jag inte ville ha mitt ex namn och det var inga problem och man gör det hos skattemyndigheten.

• Anonym

Ja jag får fundera på min pappas.

Ni missförstår om ni tror att jag tänker tvinga honom. Det är en önskan jag har men han tänker inte byta. Han har haft mitt efternamn i 3½ år.

Tycker mest det är synd då jag inte har samma efternamn som mina föräldrar (fick min mammas men sen gifte hon om sig och bytte)och jag är den som för namnet vidare.
    Älskar mitt efternamn men han behåller det enbart för att känna att han har en hållhake på mig. Han är manipulativ och ville aldrig skilja sig. Misshandlade mig psykiskt och delvis fysiskt.

Tack föresten för alla svar! Har läst lite på både prv och skatteverket.

Kramar

• Miss Love

Vänd dig till skatteverket istället för prv. Min man bytte efternamn till sin pappas via skatteverket, titta på deras hemsida www.skatteverket.se.

• Anonym

Tänkte på en sak. Det gör ingen skillnad att vårt gemensamma barn har min sambos efternamn?Det ger mig ingen större rätt till det va?

• Miss Love
    Anonym skrev 2007-08-31 15:59:47 följande:
    Tänkte på en sak. Det gör ingen skillnad att vårt gemensamma barn har min sambos efternamn?Det ger mig ingen större rätt till det va?
    Nej, det spelar ingen roll. Du kan byta till det men då får du betala för namnbytet.
  • Miss Love

Om man vill byta till någon av sina föräldrars efternamn (om de har olika) så är det gratis även om man vill byta flera gånger, liksom om man vid äktenskap har tagit sin makes eller makas efternamn så har man rätt att byta tillbaka gratis och då gör man det genom skatteverket. Byter man till ett annat efternamn än ovanstående så måste man göra det genom patentverket och då får man betala för namnbytet.

• Anonym

du kan ha ditt namn som mellannamn och din mans (sambo är jag osäker) som efternamn och din man kan ha det likadant, ditt som mellannamn och sitt eget som efternamn. ni skulle även kunna göra tvärtom.

man behöver inte fråga nån, vi har det så. man måste gå över den juridiska avdelningen i Blekninge men det går och är tillåtet även om skatteverket inte uppmuntrar det direkt.

• mirakelmamma

Nej, det är till skatteverket som hon ska vända sig. Jag har kollat upp detta eftersom vi ska byta efternamn. PRV ska man vända sig till om ett gift par som har gemensamt efternamn vill byta till ett gamalt släktnamn eller nåt som de kommit på själva.

cloudberry79 skrev 2007-08-31 15:52:33 följande:
    Skatteverket vänder man sig till om man har gift eller skilt sig och ska byta till/från partnerns namn, annars är det PRV som gäller.www.prv.se
    kolla på skatteverkets hemsida, det finns blanketter att ladda ner för namnbyte eller ring och prata med kundservice så hjälper dom dig.
  • cloudberry79

Ah, jag har bara kollat upp möjligheten att byta till min farmors namn och blev hänvisad till PRV. I vilket fall, man får ju ta föräldrars namn och släktnamn, men inte sambons namn.

• Anonym (Mia)

Jag skulle nog behålla mitt namn,
    (helst om jag verkligen gillade det)
    och hoppas att han en dag byter namn...

Försök att strunta i honom.
    (Tänk att du är "bättre" än honom,
    det är ju han som är löjlig och vill ha kvar "ditt" namn)

Hoppas att han bättrar sig med barnen.
    Han förlorar ju på att inte umgås med dem när de är hos honom.
    Om n har bokat in var 3dje helg, så ska han ha dem då, inte komma med undanflykter.

Massor av lycka till! Kraam

Svar på tråden Byta efternamn??