Vad är farligt högt hb-värde
jag är i v. 17 och har 130, det tyckte min bm var jättehögt och nu är jag rädd att få blodpropp.
Men är det verkligen ett högt värde?
Vad kan man göra för att sänka värdet snabbt?
jag är i v. 17 och har 130, det tyckte min bm var jättehögt och nu är jag rädd att få blodpropp.
Men är det verkligen ett högt värde?
Vad kan man göra för att sänka värdet snabbt?
Jag hade 130 nu (igår) och min bm ville att jag skulle börja äta niferex för att få upp värdet mer!!. Tänker inte lyda rådet
130 är väl helt ok? det är väl ca 150-160 som är högt?
130 är alldeles normalt. 160-170 börjar bli högt...
ok, tack jag nu känner jag mig lite lugnare
Jag låg på 146 och det tyckte min bm var okej, men hon ville inte att jag skulle ta mer än en tablett Mitt Val Kvinna per dag.
Hej!
Jag hade 148 i hb igår, är i vecka 15, är det högt?
Jag hade 176 på inskrivningen, det är farligt högt och ökar risken för blodproppar i små blodkärl (tex i moderkakan). Äter ingen järnrik kost, inget kosttillskott, dricker mycket, men kommer aldrig under 135.
Har jag aldrig hört. Jag har 150 och min bm sa inget om det....
När jag väntade sonen 2006 var det mycket skriverier om det. Jag har för mig att det var någon studie från Karolinska Institutet som visade att det inte är bra att ha för högt Hb (bara för att jag var glad att slippa järntabletter!! ) men de kollar ju upp gravida kvinnor noga så det ska inte vara någon fara!
Gränsvärdet i ovan nämnda studie var 146... det bör man inte ligga över.
www.spadbarnsfonden.se/page.asp&textid=876&textholderid=511
Jag har då lärt mig att hb t ska ligga mellan 117-152. Jag hade 130 sist jag var hos bm och det är bra i sig. Men eftersom jag tidigare legat på 141 och 145 är det lite lågt för mig och jag blev då rekommenderad att äta en niferex varannan dag. Bm ville att jag skulle ha en liten reserv inför slutet av graviditeten och förlossningen. Sen kan 130 vara jättebra för nån annan, det beror på vad man brukar ligga på. Personer som har väldigt högt hb som behöver få det sänkt fort kan ibland tömmas på lite blod.
för att få lämna blod ska blodvärdet vara över 125 så att 130 låter då alldeles normalt , själv hade jag 127 sist å då tog hon upp ämnet om järntabletter å det nekade jag till direkt då jag vanligtvis lämnar blod och har provat järntabletter men magen gillar dom inte alls
Jag hade 147 på inskrivningen o jag brukar ligga däromkring (åt inte ens mitt vl där i början utan bara folsyratabletter) I v19 var et nere på 127 och nu i v23 så känner jag klart av att mitt järnvärde är för lågt för mig (det känner man själv.) Ett värde på 110 kan fungerar för dig, jag blir helt förstörd. Så nä 130 är ett helt ok hb.