• NattravN

Någon som kan tyda provsvar (allergitest)?

Såhär står det i en lapp jag fick hem och nej, det går inte att kommunicera med någon på min Vårdcentral. De är fullständigt inkompetenta, fast ett prov och provsvar kunde de lyckligtvis ta fram åt mig.

Provtyp: SERUM
    Und.Typ: S-IgE
    19.2 kU/L (Ref.omr. Se nedan.)

Und.Typ: Phadiatop
    Negativ

Und.Typ: Äggvita (f1)
    1,04 kU/L KLASS 2 (Ref.omr. Se nedan)

Und.Typ: Mjölk (f2)

• Svar på tråden Någon som kan tyda provsvar (allergitest)?
  • Me o Mike

Vad är det där Serum??

• NattravN

Jag misstänker att det innebär att vi tog testet med blodprov? Vet inte men de kanske har blandat i nån serum för att se hur blodet reagerar...

• Me o Mike

Ok.. Min son är superallergisk mot ägg.. Han hade nåt på 8,0. Så det verkar inte vara nån SUPERallergi för din del.. Men jag är inte läkare sist jag kollade..

NattravN skrev 2007-08-31 16:28:19 följande:
    Jag misstänker att det innebär att vi tog testet med blodprov? Vet inte men de kanske har blandat i nån serum för att se hur blodet reagerar...
  • NattravN

Oj!! Nej vi tror inte han är superallergisk heller...
    Som tur är... Han var väldigt dålig när han var liten av att jag drack mjölk och han fick i sig det via bröstmjölken, så vi ville se vad mer han kan vara allergisk mot...

• Melami

Inte för att det har någon betydelse kanske men med Phadiatop menas luftburna allergier som tex pollen och mögel osv, har jag för mig.

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
  • NattravN

Oj, tack! Jo det har betydelse!
    Skönt o veta att han inte reagerat på det för pappan har typ alla såna allergier!!

• Melami
    Phadiatop

Kan beskrivas som ett "screening-RAST" för att bekräfta eller avfärda misstanke på IgE-förmedlad allergi mot de vanligaste luftvägsallergenen, dvs katt (e1), hund (e5), häst (e3), timotej (g6), björk (t3), gråbo (w6), kvalster (d1,d2) och mögel (m2).

Kopierade från http://www.orebroll.se/uso/vanligklinik____2824.aspx
    - Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o bebbe i magen BF 15/10-
  • NattravN

ok, tack!

Då har jag läst att han en 2:a på en 6-gradig skala på Panel Föda som innehåller äggvita, komjölk, torsk, vete, jordnöt och sojaböna...
    och det var antagligen äggvitan som orsakade den 2:an.
    Hur försiktig bör jag vara med äggvita? Nån som vet?

• Myslan me Zac

Kan inte hjälpa dig så mycket men om det är klass 2 så betydet det väl att man är allergisk mot det och sen kan det ju vara i olika grader . Och även om man har klass 0 så kan man vara allergisk ändå för det är min kille som har blivit klassad som Hyper Sensitiv. Han har aldrig visat på tester men är väldigt övewrkänslig mot allt möjligt. Tycker du har en dåligt VC som inte kan tyda resultaten åt dig.

• NattravN

Humm jag tycker det med. Fick ett meddelande på mobilsvar från läkaren där han sade:
    "Goddag, din son är inte allergisk mot något. Hejdå!"
    Så jag ringde upp och sade att jag vill ha provsvaren hemskickade eftersom jag inte litar på dem sedan innan. (Låååång historia)

Svar på tråden Någon som kan tyda provsvar (allergitest)?