• Tesie

Väldigt lågt blodtryck, hur få upp det?

Hejsan, låter kanske som ett lyxproblem. Men jag har så vädligt lågt blodtryck, det låg senast på 94/67
    Idag mår jag konstigt, jag är slut  i kroppen, allt jag gör är oerhört jobbigt, jag ser som "lysmaskar" framför ögonen, kallsvettas och har ont i huvudet.

Jag antar detta beror på det låga blodtrycket, vet inte vad det annars skulle vara. Men hur får man upp ett lågt blodtryck?

Ringde spec. MVC o de sa åt mig att prata med min BM, men hon var ledig idag.
    kanske ni kan komma med tips o ideér!

/ Tesie

• Svar på tråden Väldigt lågt blodtryck, hur få upp det?
  • AnneSophie

Du måste röra på dig. Ut och gå med dig. Sitt inte still för länge i sträck.

Taking the long way around
  • Bakeapple

För att som icke-gravid få upp sitt blodtryck ska man ju röra på sig, typ promenader, sitta uppe sitället för att ligga och vila, motionera i största allmänhet, så jag gissar att det är likadant för gravida. Ligger man och vilar mycket blir blodtrycket ännu lägre.

• fiffiluran

jag har haft 100/60 eller 110/60 hela graviditeten.. min bm har aldrig sagt att det är lågt..

annars är det ju som ovanstående säger, ät regelbundet och mycket motion.

• Tesie

Ahh, okey. Lite mindre FL och lite mer promenader med andra ord. SKa försöka linka runt med foglossningen då

Tack ska ni ha!

• svirvel

så kan du ju försöka stressa lite och äta massor med salmiak o lakrits

Nej, skämt åsido.
    Jag hade samma problem som du under graviditeten (har annars oxå lågt blodtryck) och att röra på sig är väl det allra bästa.

• Tesie

*bunkrar upp med lakrits, en portion stress och ett löparband*

Nu jäklar ska ni se det ska stiga

• Esmiraldas

Mycket vätska är oxå bra, så drick mycket och rör på dej.
    Andra saker är lakrits och kaffe som kan öka på ditt blodtryck.
    Att dricka, röra på mej å dricka lite extra kaffe funkar på mej iaf och jag känner igen symptomen på lågt blodtryck, man kan må riktigt dåligt!

• AKM

Jag lider också av lågt blodtryck och har haft det läääänge.
    Igår var jag på inskrivning hos BM och hade då 90/60 (int konstigt att jag är lite yr och vimsig ibland).
    Mina tips är att röra på sig, inte resa sig upp för snabbt ur sängen eller stolen man sitter på.
    Jag är mycket känslig för blodsockerfall och det kopplar jag till det låga blodtrycket, så jag har alltid med mig ett paket druvsocker om det skulle börja att snurra till lite i huvudet. Det hjälper då att knapra i sig en druvsockerablett och sätta sig ner en liten stund. Kaffe kan också hjälpa ibland.

• Vonkan84

Drick kaffe, ta lugnare promenader och drick mycket vatten.
    Res dig upp försiktigt ur sängen eller där du suttit.

Att jaga upp blodtrycket med hjälp av att äta lakrits är väl ingen vidare rekommendation och samma sak när det gället blodsockret, druvsocker är något man använder tillfälligt på diabetiker då de har mkt lågt socker och de är allmänpåverkade. Så att få blodsockret att stiga oerhört snabbt för en stund är inte heller något att rekommendera.
    Ät lite mer frukt istället för att få en mer balanserad blodsockernivå.

* 4 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • Tjofsen

Jag hade (tror jag) 120/55 . Var på VC och mätte i onsdags för jag kände mig så väldans yr. Hon sa att jag hade lågt blodtryck. Det var skönt att få reda på egentligen för man har alltid undrat varför man blir så trött och yr fort.

• AKM

uhmm, Miss Vera?

Är det inte bättre att stoppa i sig en druvsockertablett istället för att svimma?
    Det handlar inte om att proppa i sig socker för att höja blodsockret chockartat.
    Druvsockret är endast en räddning och sedan stoppar man givetvis i sig någon mat eller frukt!

• Tjofsen

Promenad annars ska ju sänka blodtrycket...men det kanske bara gör "allt" bra liksom. Oavsett vilket håll man har..lågt eller högt.

Jag vill jättegärna veta mer om hur detta påverkar ens liv. Det är nog mycket man kan få förklarat nu när man fått konstaterat att man har lågt blodtryck.

Är det nåt mer man ska tänka på och hur ser ni effekten av detta??

• Peda

har också problem med lågt blodtryck..hade 94/56 och var då bara i vecka 16.(har legat och spytt sen vecka 8) så fort illamåendet gav sej började jag försöka vara uppe och promenera...att bara gå i trappen hemma var hemskt jobbigt. Sen kortare promenader..1 km åt gången var knappt jag orkade för det kändes som jag fick hjärtklappning. Så det var hemskt Jag fick vekligen tvinga mej ut.
    Nu är jag i vecka 18 och känner mej starkare och starkare för varje vecka som går. Så jag tror att man måste tvinga sej ut korta stunder varje dag..det har iaf hjälpt för mej och det trodde ja inte. Har börjat på mamma vattengympa och det är underbart.. bara att flyta runt och göra försiktiga rörelser gör att man efter några gånger känner sej starkare.(rekomenderas) Vart för överigt mkt lättare att leva sen sommar hettan försvann. Känns inte som man ska svimma av att bara ligga ner. Min historia och hoppas det hjälper någon. För jag trodde inte att jag skulle klara mej när det var som värst.. men det gjorde jag. Men jag gör det ALDRIG igen vill jag lova!

• Peda

kan lägga till att när ja vänta första barnet så gjorde jag inte nåt och var yr och svag hela graviditetn. Nu bestämde jag mej för att försöka göra nåt. Och det har hjälpt

Svar på tråden Väldigt lågt blodtryck, hur få upp det?