• Maria R

Nån mer som inte borstar tänderna på barnet efter kvälls vällingen?

Ville bara kolla om det finns flera "dåliga" föräldrar där ute som slarvar med att borsta tänderna på sitt barn efter att dom fått välling på kvällen? Lillkillen somnar av kvällsvällingen och det tar timmar innan han somnar om när vi borstar tänderna på honom.

• Svar på tråden Nån mer som inte borstar tänderna på barnet efter kvälls vällingen?
  • Linda1976

Min svärfar är tandläkare Så nej, det skulle jag inte våga låta bli. Dottern får pyjamas, välling&saga, tandborstning, blöja och gonatt i nämnd ordning.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Joonas

Malin borstar först tänderna, sedan får hon välling i sängen... Inget av mina barn har någonsin haft hål i tänderna, och alla har gjort samma sak...

festlig, funktionell och fryntlig
  • kaksmulan

Jo jag är nog en sån där dålig förälder
    Lillan får borsta tänderna före vällingen just för att hon somnade bums när hon fick välling och vi inte ville väcka henne. Men nu finns det faktiskt ingen sådan ursäkt längre. Usch och fy på mig.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • CeeJay

Rutinen är att vi alltid borstar tänderna efter vällingen men självklart händer det ibland att det blir omvänd ordning.

• Joonas

Äsch, ceeJay, nu klår du mig igen

festlig, funktionell och fryntlig
  • Siri2006

Nä, vi har inte hittat någon bra rutin för det efter kvällsvällingen. Hon somnar så där precis nästan och då vill vi inte störa henne. Får försöka ändra det nu när kindtänderna kommer ut (två på g).

• carola1977

Vi borstar tänderna innan vällingen för det mesta eftersom hon ibland somnar av vällingen och då känns det bättre att ha gjort det innan än inte alls (hemska tanke... ).
    Tandsköterskan som hade tand-info på bvc sa att det gick bra att borsta tänderna innan vällingen för den fastnar inte på tänderna.

• Silverkatten06

Vi borstar också innan vällingen av den enkla anledning att han oftast somnar direkt efter vällingen. Inte optimalt, men vällingen är ju osockrad så nån större fara tror jag inte att det är. Så fort han slutar med vanan att somna i famnen efter vällingen ska vi ändra på det, men jag tror att det kommer att dräja ett tag

• Berith69

Vi borstar också före vällingen. Har gjort så med båda killarna, och ingen av dem har haft några hål.

• Linda1976
    carola1977 skrev 2007-08-31 20:03:05 följande:
    Vi borstar tänderna innan vällingen för det mesta eftersom hon ibland somnar av vällingen och då känns det bättre att ha gjort det innan än inte alls (hemska tanke...).Tandsköterskan som hade tand-info på bvc sa att det gick bra att borsta tänderna innan vällingen för den fastnar inte på tänderna.
    En tandsköterska med noll koll alltså. Inte fastnar på tänderna? Välling innehåller både mjölksocker och stärkelse (sockerart), klart det fastnar på tänderna. Sen hur man förhåller sig till det är ju en annan sak, själv så skulle jag inte käka mackor och somna med oborstade tänder.
  • bengke

Det är ju mjölktänder, inte hela världen.

• Siri2006

Det viktigaste är att kindtänderna blir borstade, innan de kommer är det primära att de får fluortandkräm i munnen, men efter att kindtänderna kommit är det viktigare.

• kamartina

Oftast är vi dåliga föräldrar och borstar innan, ibland (kanske 1 gång per vecka) blir det borstning efter vällingen.

• Linda1976
    bengke skrev 2007-08-31 20:50:06 följande:
    Det är ju mjölktänder, inte hela världen.
    Hur mjölktänderna sköts, påverkar hur de permanenta blir. Använder man tex för mycket fluortandkräm till småkids så kan de permanenta tänderna få vita fläckar orsakade av detta.
  • JennyL25

hej

i gav alltid våran lilel kille på 2 år välling i sängen då somnade han på stört. Nu påsenare tid upptäckte vi en gul fläck på hans tand och vi gick till tandläkaren och det visade sig vara hål.
    Gick inget tat göra nåt åt.

Nu har vi ändrat rutinerna till att han får välling i soffan och sedan borstar vi tänderna.

Man lär sig av sina misstag.

Svar på tråden Nån mer som inte borstar tänderna på barnet efter kvälls vällingen?