När börjar barn "normalt" att gå?
Har hört så himla mycket olika siffor på när barn "normalt" börjar gå att jag blir alldeles virrig. När skulle ni anse att ett barn börjar gå tidigt, normalt respektive sent?
Har hört så himla mycket olika siffor på när barn "normalt" börjar gå att jag blir alldeles virrig. När skulle ni anse att ett barn börjar gå tidigt, normalt respektive sent?
puff
min son börja gå en vecka innan han fyllde 1år
Tidigt innan 10 månader, normalt kring dryga året och sent efter 16 månader.
Min dotter började först vid 17 månader, vi fick veta att gick hon inte vid 18 skulle de göra en utredning.
Vissa går vid 10mnd och andra vid 15-16mnd. Min son gich vid ca 13mnd.
Min systers dotter är 19 mån och kan inte gå. Jo, runt bord och så...
Hon går på knä istället
Men de säger att de inte ska göra nån utredning ännu.. Hon rör sig fritt annars och tar sig fram.
Hon vill helt enkelt inte.
Jag själv var strax över 18 mån när jag gick mina första steg.
Jag vet oxå en pojk (en fd arbetskompis son) som inte gick föörän han var nästan 2 år.
Det gjordes en utredning men inga fel hittades.
Idag är han precis som alla andra barn i sin ålder
På BVC säger de att fram till 18 månader behöver man inte bekymra sig ett dugg. En del barn går istället redan vid nio månader.
Så det är inte konstigt om du känner dig förvirrad - det är väldigt stor spännvidd på när gullungarna bestämmer sig för att ge sig iväg på egna vingliga ben!
Jag gav lite "sena" exempel då man oftast hör om alla jättetidiga barn här på FL
Min äldsta dotter gick inte förrän vid 18,5 månader. Vi fick träffa läkare på BVC när hon var 18 månader men hon tyckte att A var normal. :) Vi fick en remiss till en sjukgymnast där vi skulle få börja om A inte gått när hon blivit 21 månader. Men innan dess gick hon alltså.
Dotter nr 2 gick vid 10 månaders ålder - stor skillnad alltså. :)
Tuva gick ordentligt på sin 13-månadersdag.