• Yla

Ang progestron vaggisarna....

Jag ska börja med mina vagirorier imorgon bitti... Men nu när jag läste på förp. så står det att dom ska endera föras in vaginalt eller analt.... kan man välja "hål" själv? Eller e de ena bättre än de andra? Min tanke va ju att de rinner ju ut lättare ur slidan...? Eller? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ang progestron vaggisarna....
  • Joboli

Hej! Eftersom det heter vagitorier skall de föras in i slida. Jag har använd dessa vid 3 IVF behandlingar och en hormon behandling. Suppositorier skall föras in i ändtarmen. Vissa tar även progesteron vagitorierna i ändtarmen har jag hört, men jag har fått den rekomendationen att ta dem i slidan. jag brukar försöka ligga ner i 40 min efter jag tagit dem. Har läst här på FL att det tar kroppen ca 20-30 min att ta upp medicinen, det som är överflödigt rinner ut. Kram!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Ruvar ♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Yla

ok, men eftersom det stor på förp. att man kan föra in dom i endara så blev jag fundersam.... Och jag ska ta dom tre ggr/dagen... och jag jobbar och har då tyvärr inte möjlihet att vila efter att jag har tagit dom.... så mitt kommer ju att smälta och rinna ur...?? Eller?

• Joboli

Ja det är ju inte bra att de rinner ut, om det står att du kan ta dem i analen så gör det för att vara på den säkra sidag, man har ju slemmhinnor där med Kanske du kan ringa din klinik på måndag och höra med dem om det spelar så stor roll. Lycka till vännen!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Ruvar ♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Yla

Tack!

Ja, jag får ringa dom på mån...

• Hurra

Min läkare sa att man kunde använda analen oxå. Tycker det fungerar mycket bättre eftersom det inte rinner ut lika mycket. Men det gör inget om det rinner ut för kroppen hinner ta in alla hormoner ganska fort. Det som rinner ut är bara det som pillret är gjort av.

• vill bli mamma i år

man kan föra in dom antingen i slidan eller i analen. Enligt min läkare var det dock att föredra att föra in dem i slidan.

• ia1
    vill bli mamma i år skrev 2007-09-01 16:53:16 följande:
    man kan föra in dom antingen i slidan eller i analen. Enligt min läkare var det dock att föredra att föra in dem i slidan.
    Jag fick samma svar, men jag håller med dig, det känns som om de ska trilla ur (jag hade en som gjorde det). Ta den och sätt dig stilla i ca 20 minuter, det gjorde jag och det funkade
    Lita på Gud, men bind först din kamel.
  • Tjejen 75

Hej! När jag tog vagitorier vid förra IVF-försöket blev jag av läkaren rekommenderad att använda minitampong ca 1 timme efter införandet av vag. Inte när jag skulle lägga mig men vid de andra tillfällena på dagen, då åker de inte ut...

• Tis

Mycket smidigare att ta dem via rectum/rumpan. Kladdar och rinner inte. Så har jag gjort då jag haft prog vaggisar.

Svar på tråden Ang progestron vaggisarna....