• Sacha81

j*vla katt!! Vi har flyttat!!!

Är så trött på våt katt! Flyttade i maj  från radhus till villa och tog med oss våra katter vid flytten. Hade tänkt ha dem inne ett tag så de skulle vänja sig vid det nya hemmet men efter ett dygn började de yla och ränna runt inne. Vi hade precis fått barn och de väckte bebben hela tiden med sitt ylande så vi släppte ut dem...Det gick bra de första dagarna, men helt plötsligt var den ena katten bara borta...han var vid vårat radhus som ligger typ 10 minuters promenad härifrån. Jag har hämtat honom där ett antal gånger nu och han sticker iväg på kvällarna. Det går inte att ha honom inne på nätterna, han ylar som besatt och väcker lillkillen. Börjar bli så trött på det här, känns meningslöst att hämta honom eftersom han bara sticker igen. Men när man hämtat honom är han världens goaste och keligaste katt. Vill ligga med mig i sängen bli buren osv....känns så hopplöst bara. Nån som har nån idé vad jag kan göra?????

Alla tips välkomna!

Mamma till sötaste Jesper 2007-02-26
  • Svar på tråden j*vla katt!! Vi har flyttat!!!
  • Fru U

Fixa en inhägnad kattgård? Prova feliway hemma så kanske katten lugnar ner sig??

Live and let live
  • jerseyko

Verkar som han inte trivs hemma i nya huset. Har du pratat med de som bort i ert gamla hus om han kan få bli "inneboende" hos dem?

Man brukar behöva hålla de inne i ca 2 veckor innan de lär sig vad som är hemma. Och det är 2 jobbiga veckor när man har katter vana att gå som de själva vill.

• Petra D

Vi har samma problem fast tvärtom. Vi flyttade till vårat hus i mars och de som bodde här innan hade två katten varav den ena kommer hit hela tiden. (De flyttade ett par kilometer härifrån)
    Det var i juli som katten kom hit första gången, då ringde vi så de fick kom och hämtade katten. Sedan dess har den kommit hit flera gånger, det verkar som att den "rymmer" ifrån dom så fort de har kommit hem med den. Denna gång har jag inte ringt utan har försökt att skrämma iväg den istället, men den vägrar att försvinna. Den stryker runt i trädgården och jamar hela tiden. Har försökt med att spruta vatten på den och fräst åt den, men inget hjälper.
    Jag är allergisk mot katter och denna katten bits också så vi vill och kan verkligen inte att ta hand om den om det skulle uppkomma som alternativ.

Jag får så dåligt sammvete av att den går runt här och är säkert hungrig och törstig, men det är väl egentligen inte mitt problem eller? Det är väl ägarna som ska ha dåligt sammvete av att de inte kommer hit och letar efter den, den har ju ändå varit här i ca en vecka, och de vet ju att det är hit den brukar försvinna.
    Har jag några skyldigheter mot katten eller ägarna att göra något? Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte ha den här!

• susandra

Oj vilka svåra frågor!

Men instinktivt kan jag känna att:
    PETRA D:

Sätt åtminstone ut en skål vatten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Folk häller ut frön åt fåglar, ger pengar åt uteliggare, matar svanar med mera... Och då kanske en skål vatten till en förvirrad katt, som tror den bor hos dig och troligen har kvar sitt revir hos dig, inte är nåt konstigt eller svårt, TROTS att dte inte är ditt ansvar...?!!

Men annars finns ju produkter som inte katter gillar lukten av, typ "Fy" och allt vad d eheter... Kontakta ägaren och var hård...

Men revirtänkande ÄR svårt att bryta.

Men dte finns många bra kattsajter och böcker... med mängder av tips och råd och riktigt kunnigt folk, som ni kanske kan få hjälp av och ställa era frågor till...

Lycka till allihopa!

Hälsningar
    S

• Petra D

Susandra: Men jag vill ju inte uppmuntra den till att vara här genom att ge den mat eller vatten. Katten har säkerligen inga problem med att få tag i vatten eftersom det regnar så. Vi har ett fågelbad som grannarnas katter ibland kommer och dricker ur, så vatten är nog kattens minsta problem.

Metoden som vi försöker nu är att försöka jaga bort katten när vi ser honom här, och på det viset försöka få den att förstå att vårat hus och trädgård inte längre "tillhör" honom.
    Kanske kan det få den att gå tillbaka till sitt nya hem, sina ägare och deras andra katt. Eller om ägarna kommer och letar efter den och hämtar hem den så kanske den inte bryr sig om att föröka komma hit igen eftersom här blir den bara bortjagad och sprutad vatten på.

Jag vet inte hur katter fungerar, så jag vet inte om det fungerar men idag har jag inte sett till den iallafall.

• Sacha81

Äntligen har det blivit kallare ute! Imorse var han hemma när vi vaknade för första gången sen vi flyttade in. Han låg så fint och väntade utanför dörren. Skrattande
    Antar att kylan har gjort att han längtade in!

• jerseyko
    Sacha81 skrev 2007-09-05 08:43:55 följande:
    Äntligen har det blivit kallare ute! Imorse var han hemma när vi vaknade för första gången sen vi flyttade in. Han låg så fint och väntade utanför dörren. Antar att kylan har gjort att han längtade in!
    Vad härligt, han har koll på ändå vad som är hemma Skrattande
  • Tvillingfarsa

Förstår inte hur man kan jämföra med att mata fåglar och svanar som är vilda djur med att ge vatten till en katt som en människa har ansvar för.

Seriöst, folk borde lära sig att med djur så kommer ansvar och det är helt galet att släppa ut ett djur vind för våg utan nån koll på vad djuret gör.

• Sacha81

Tvillingfarsa: Den där diskussionen kan vi väl slippa ta. Vi kommer aldrig enas ändå.....Helt enkelt finns det två kategorier folk, de som inte tycker katter ska gå lösa och de som tycker katter ska få gå lösa.
    Ha en trevlig dag!
    Skrattande

Tvillingfarsa skrev 2007-09-05 10:50:00 följande:
    Förstår inte hur man kan jämföra med att mata fåglar och svanar som är vilda djur med att ge vatten till en katt som en människa har ansvar för.Seriöst, folk borde lära sig att med djur så kommer ansvar och det är helt galet att släppa ut ett djur vind för våg utan nån koll på vad djuret gör.
Svar på tråden j*vla katt!! Vi har flyttat!!!