• Kary

Betala tillbaka CSN-lån utan jobb?

Hej, finns det någon som vet vad som händer om man ännu inte har något jobb när det har gått 6 mån efter examen (då man borde börja betala tillbaka)? Måste man betala ändå? Kan man få någon tids uppskov, eller lov att betala en mindre summa? Hur mycket måste man vanligtvis betala per månad? Vet att det är riktigt dåligt att inte betala när man väl måste och kronofogden hit och dit, därför är jag nu mycket orolig.

• Svar på tråden Betala tillbaka CSN-lån utan jobb?
  • Smurfan JM

Gå in och läs under "Återbetalare" på CSNs hemsida, så kanske du får lite mer hum om hur det ser ut...

Jag vet iaf att man kan sätta ner beloppet som ska betalas, om man tjänar väldigt lite, men om man kan få skippa det helt ett tag är jag osäker på.

• Nyfiken gul

ta kontakt med csn och be om en avbetalningsplan - du får skicka in inkomstuppgifter till dom o kopior på a-kassekort osv om du är arbetslös o då får du betala efter förmåga..

Jag betalar 300 kr i månaden på mitt lån  o det är inga problem bara man hör av sig till dom..

• Kristin24

Jag var tvungen att betala ändå, de sa att hade jag inga pengar så fick jag väl gå till socialen och be om hjälp då!!!

Så mina föräldrar hjälpte mig i början.

Go och glad Kexchoklad
  • Kary

Saken är så pass komplicerad att jag inte kan anmäla mig som arbetslös eftersom jag bor utomlands och inte kan gå till arbetslöshetsförmedligen stup i kvarten. Måste försöka gå en utbildning till här för att kunna få jobb men den är privat och kommer att ta minst två eller tre år, och den kommer inte att räknas som universitet eller liknande.

• jacklin

Jag fick mitt nedsatt från 1500:- i månaden till 900:- pga att jag tjänar mindre än det de räknat på. Har även slagit ihop båda lånen så att nästa år blir summan bara 600:- Skönt

• cloudberry79

Du skickar efter blanketten "Nedsättning enligt trygghetsreglerna" och anger då inkomst i Sverige samt utomlands för betalningsåret. Då räknas ditt återbetalningsbelopp om till en viss procent av din inkomst (5% om du bara har nya lån, mellan 4-5% om du har både gamla och nya).

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Ullis69

Det nya lånet som kom typ -01 är inte möjligt att få nedsättning på har jag för mig. Jag har lån i båda systemen. I det nuvarande lånesystemet är återbetalningen inkomstbeprövat (årsinkomst för 2 år sen har jag för mig) + att det finns ett minimi belopp, 600-700:-/mån. Det har jag betalat 2ggr, första inbetalningsåret (beräknades på ett år då jag levt på csn o akassa) samt i år då återbetalningen beräknas på -05 då jag var fp-ledig o inte tog ut så mkt dagar.

CSN har en lånekalkylator som är bra när man vill skaffa sig en uppfattning om vilka lånekostnader man kommer att få. Har du en aning om vad din A-löshetsersättning eller ev lön blir så är det lätt att kolla.

• cloudberry79

Som jag skrev.. Man kan visst få nedsättning på grund av trygghetsregler - ingen ska behöva betala mer än 5% av sin bruttoinkomst. Själv betalar jag 900 i månaden, förra året betalade jag 530.

• Pumpkin

Jag har lån i det nya systemet och betalar drygt 500kr/månad och jag har inte begärt nedsatt belopp...

• Pumpkin

I och för sig inte... Bara onödiga

cloudberry79 skrev 2007-09-01 18:27:25 följande:
    Då har du inte så stora lån
  • jacklin
    Ullis69 skrev 2007-09-01 18:19:41 följande:
    Det nya lånet som kom typ -01 är inte möjligt att få nedsättning på har jag för mig. Jag har lån i båda systemen. I det nuvarande lånesystemet är återbetalningen inkomstbeprövat (årsinkomst för 2 år sen har jag för mig) + att det finns ett minimi belopp, 600-700:-/mån. Det har jag betalat 2ggr, första inbetalningsåret (beräknades på ett år då jag levt på csn o akassa) samt i år då återbetalningen beräknas på -05 då jag var fp-ledig o inte tog ut så mkt dagar.CSN har en lånekalkylator som är bra när man vill skaffa sig en uppfattning om vilka lånekostnader man kommer att få. Har du en aning om vad din A-löshetsersättning eller ev lön blir så är det lätt att kolla.
    Jag fick båda lånen nedsatta så det går att få
  • Björkeli

När jag var f-ledig och sen även arbetslös ett litet tag betalade jag 1500kr/kvartalet. Betalar samma nu när jag arbetar.

• cloudberry79
    Björkeli skrev 2007-09-01 18:42:28 följande:
    När jag var f-ledig och sen även arbetslös ett litet tag betalade jag 1500kr/kvartalet. Betalar samma nu när jag arbetar.
    Man får inte automatiskt nedsättning, det måste man ansöka om.
  • Kary

Om jag kommer att ha 0 kr i lön både i Sverige och utomlands då?

• Rheannon
    Kary skrev 2007-09-01 21:39:44 följande:
    Om jag kommer att ha 0 kr i lön både i Sverige och utomlands då?
    Om du har 0kr i inkomst kommer du antagligen att slippa betala någonting.
    Tänk på att genast skicka in en ändringsblankett om din inkomst ändras, annars blir du återbetalningsskyldig.
    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Björkeli

cloudberry: Hihi, jag var så dum att jag trodde att det var det lägsta.

Hur fungerar det åt andra hållet då? När man börjar tjäna mer pengar, ska man anmäla det med eller har dem koll på det?

• Rheannon
    Björkeli skrev 2007-09-02 09:05:39 följande:
    cloudberry: Hihi, jag var så dum att jag trodde att det var det lägsta. Hur fungerar det åt andra hållet då? När man börjar tjäna mer pengar, ska man anmäla det med eller har dem koll på det?
    Om du har ansökt om nedsättning måste du anmäla förändrad inkomst men inte annars.
    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Björkeli

Rheannon: Tack för hjälpen!

Svar på tråden Betala tillbaka CSN-lån utan jobb?