Får man äta spenat i färsk pasta-svar önskas fort om nån orkar
Hej jag har fått för mig att man inte får äta spenat.Kan man det ,i sådanafall i färsk pasta med spenat smak.Eller är det bara små barn som ej får äta det?
Hej jag har fått för mig att man inte får äta spenat.Kan man det ,i sådanafall i färsk pasta med spenat smak.Eller är det bara små barn som ej får äta det?
Det är endast barn under 1 år som inte ska äta det.
Här är kostråden för gravida.
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Spenat är ju jättenyttigt, klart du ska äta det.
det är bara spädbarn (mindre än 1 år) som inte bör äta spenat
Spenat är super bra för gravida att äta, innehåller mycket järn...
Jag fick så dille på spenat i alla former under graviditeten.
Min BM sa till mig att jag inte bör äta spenat varje dag (gäller alla inte bara gravida...), pga nitrat.
Men OBS: några ggr i veckan är superbra. Spenat är så nyttigt o gott.
Babe
nitrit hoppas jag hon sa
och så mkt järn är det inte - det är ngn underlig myt
Nej, spenat innehåller inte mycket järn. Det är en myt precis som ovanstående skriver.
hallå.hmm.. spenat är nyttigt, det e ju fan at mig en grönsak, o innhåller mer nyttgheter än en gurka iaf. å den e väl så att det är nitrat i spenat som kan omvandlas till nitrit. Så e det!
Men att det inte skulle vara järnrikt..tja.. finnsnväl mer i lever då ha ha.Men vem fan gilalr stekt lever. Blä
och spenat innhåller 3 gr så mkt järn som broccoli tex!!!!!!!!!Alltså bör alla som gillar att äta spenat å e över 1 år äta det!!!
per 100g innehåller broccoli 0,7-1mg och spenat 1,00-1,8 mg så tre ggr mer stämmer inte....
men tänk lite volym här...
100g broccoli - kan man äta utan större problem
100g spenat är en stooooor portion... (en normal ligger på 50g spenat)
vanligt knäcke innehåller mer per skiva än en port spenat
en port blodpudding innehåller 30 mg (hemjärn)
falukorv eller fläskkotlett innehåller 2 mg (hemjärn)
Hemlagad köttfärssås i gjutjärnspanna 8mg
50gram spenat är inte mycket, Johanna! Skulle skämmas att servera en sån liten klick till ngn.
Sorry nu att jag lägger mig i, men...
Tack för rättelsen, det var ngt åt rätt håll iaf. nitrat/nitrit *ler*
Babe
Men spenat innehåller väl mycket folsyra i alla fall, och antioxidanter.........det är ju inte bara järn som räknas!
Spenat är lika nyttigt som alla andra grönsaker. Men att det innehåller mycket järn är en myt. Dessutom är kroppen väldigt dålig på att ta upp järn från grönsaker. Vi tar upp ca 5% av järnet från veg. produkter och ca 25% av hemjärn som fins i animaliska produkter.
jag tänkte på färsk spenat - då är det två tråg
stuvad är ganska värdelös eftersom kalciumet i mjölken/grädden hämmar järnupptaget
men om man bara fräser på den lite så kan jag hålla med