• Lyxmamma

Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?

Min sambo och jag har idag haft en ordentligt dust över någonting så fånigt som att jag ansåg att vi måste prata med hans dotter då hon smäller igen ytterdörren så fort hon går ut. Det är ingen liten smäll utan en riktigt redig smäll i dörren så huset skakar till. Han fick direkt taggarna utåt och sa att jag var för hård och att hon säkert gjorde så för att hon inte orkade gå upp för trappan och stänga normalt. Dörren är lite tjorvig att stänga men den går att stänga normalt för det gjorde hon härom dagen när jag sa till henne så jag vet att hon kan göra det. Jag ifrågasatte hans åsikt och sen var grälet i full gång. Jag tycker att det tillhör vanlig uppfostran att lära ett barn att stänga en dörr på ett normalt sätt och han tycker att jag är för hård och att det inte spelar någon roll och att jag bara är tjurig. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på att byta en trasig dörr på sikt och han säger att det inte är några stora pengar och att det kommer att ta minst tio år innan den går sönder. Så nu undrar jag vad ni tycker om detta; är det vanlig barnuppfostran eller är jag för hård?

• Svar på tråden Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?
  • Sundström

Min åsikt är den att om en dörr kan stängas på ett lugnt sätt så gör man det.

Att slänga igen en dörr iär nget som man behöver göra. Detta är något man behöver lära sig tidigt. Vet de som fortfarande slänger igen en dörr trots att de är vuxna och det är sååå jobbigt.

TYcker inte du är för hård. Tycker nog att sambon borde förstå och själv tycka att man aldrig slår ige en dörr hårt om det inte kräver det.

• CeeJay

Bonus eller bio-barn - ingen smäller i dörrarna! Tillhör sunt förnuft

• AnnanAnna

Ja alltså det är ju inget som har med något annat att göra än att det stör dig när hon smäller i dörren, och när man konstant gör något som verkligen retar eller stör någon annan i familjen så måste man ju ta upp det med vederbörande.

Jag tycker inte det handlar om att du är för hård eller sträng, att inte vilja att man smäller i ytterdörren är ju inget mått på hur hård man är!
    Du får väl ge din man en jämförelse, något han irriterar sig på eller tycker är riktigt jobbigt, om det skulle inträffa flera gånger per dag.

Jag tycker det är en hänsynsfråga. Om det inte är ett stort problem för henne att stänga dörren ordentligt, och det verkligen gör skillnad för dig, då skulle jag om jag var du ta den diskussionen med henne själv.
    Förklara att du är innerligt trött på att hon smäller i dörren och att du skulle tycka det var skönt om hon slutade med det.
    Om du gjort det och det inte händer något så tycker jag det är helt ok visa att man blir irriterad och arg när det händer.

Din man verkar mer vilja undvika en konflikt med sin dotter än se till att det faktiskt inte är något konstigt du ber om.

• violis

Att stänga en dörr "försiktigt" är en självklar sak att lära sig man smäller inte i dörrar ovasett om det är en innerdörr el ytterdörr el bildörr!
    Dels kan dörren gå sönder,dels kan smällen få saker att ramla ner och gå sönder.
    Tycker att det är vanlig hyfs och fason att lära sig det.
    Sedan pappans ursäkt: hon ORKADE inte gå upp för trappen????
    Har ni en trapp på 50 trappsteg eller mer? Eller är det nå´t fysiskt fel på dottern som gör att hon är så orkeslös att hon inte kan gå upp för en trapp??
    Tycker det var världens sämsta ursäkt!!!Kan inte annat än skratta åt den!

• Lyxmamma

Vad skönt att höra att jag inte är ute och cyklar. Jag tyckte inte själv att jag var för hård och tycker fortfarande inte det nu efter att han och jag har pratat om det. Vi har haft en ordentlig diskussion nu och vi har båda fått ventilera våra åsikter och som läget är nu så respekterar han min önskan om att hon lär sig att stänga dörren på ett normalt sätt. Även han smäller igen dörren så jag tror att han själv tog åt sig en del på kuppen...vi får väl se hur det artar sig. Tack för era svar!!!!

• goldcoast

Enkelt..

man smäller inte i en dörr.

Varken biobarn,bonusbarn,mamma,pappa eller vem det nu är.

• Uca

Tycker det är toppen att ni ventilerade och kunde komma fram till något bra, för the issue är kanske inte smälla i dörrar utan kritik mot barn som inte är sina egna och det kan vara tufft, men jag säger bara två saker, Kommunicera med varandra och verkligen lycka till med kärleken!

• Snirkel

Min sambo kräver av mina tonåringar (ej hans biologiska) att de inte ska smälla i dörren. De argumenterar inte emot hans krav men har lite svårt att komma ihåg det. Tycker inte att du är för hård.

• Uca

Ja, Snirkel det är viktigt att regler och sånt som enkelt kan vara lika för alla barn är det, jag är själv uppvuxen i en familj där det alltid har gällt samma regler dock kan man ju inte säga att kärleken ska vara densamma men det är ju inget man kan styra.

Sätt upp gemensamma "hemmaregler"

Lycka till!

• Tradegy

Jag har blivit tillsagd av min Sambo som har tre barn sedan tidigare förhållande att jag bestämmer minst lika mkt över allt som sker udner vårt tak som hon gör, vad det än gäller..

Tycker jag att barnen gör något fel, så säger jag till, vi har mkt gemensamt om vad som e nog och inte..

Det tycker jag själv är den bästa lösningen, bor man som vuxen i på ett ställe så är det BÅDA två som skall bestämma, inte bara den ena för att den har barn sedan tidigare?

skulle man i så fall ha olika regler för olika barn osv när man sedan skaffar gemensamm?
    Det tycker jag är absurt och ytterst orättvist.

Svar på tråden Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?