• Lina86

är det njuren som gör ont?

Hej alla.

Igår när jag tog en liten tupplur så vaknade jag plötsligt av en molande värk i vad jag tror är njuren..
    det var så obehagligt så jag kunde inte ligga kvar i sängen, det gick över iaf när jag rest mig upp o gått o kissat..

vad kan det ha varit? o vart sitter njuren?

• Svar på tråden är det njuren som gör ont?
  • sajo

Hej
    Den sitter i midjehöjd/ryggen/sidan. Om du har njurproblem så strålar det från njuren, ner runt magen i hela sidan. Jag fick njursten nu under graviditeten och jag kan säga att det går inte över av sig själv.

• Nettis1975

Jo, det kan gå över av sig själv om stenen/gruset passerar ut. Om stenen är mindre än 5mm gör man inget utan låter den passera ut själv. Men smärtstillande är ju alltid skönt.

• Sandra000

Tycker det låter som ligamentsmärtor..

• Esmiraldas

Man kan oxå få smärta av att avflödet från njuren blir stasad, det kan den bli om man ex. ligger länge på samma sida (ofta höger) och livmoder/barn trycker där så att avflödet från njuren blir sämre, det rättar ju i regel till sej om man ändrar läge, men man bör tänka på att ligga mer på den andra sidan och även ta upp det med Bm, så det inte missas nåt.(de brukar kolla extra urinprov och ev. göra ul av njurarna)
    (vet av egen erfarenhet då jag väntar mitt tredje barn och blivit igångsatt de första två pga av hydronefros, som är förstorat njurbäcken som blir av förhindrat/försämrat avflöde)
    Har du ont i njuren så sitter dom ungefär i armbågshöjd på baksidan av ryggen.

• linniewer

var uppmärksam bara... om du får feber och har njursmärtor måste du uppsöka läkare!
    under min första graviditet fick jag njurbäckeninflammation, och dte var inte att leka med... nä, fy, det gjorde fruktansvärt ont! tack och lov gick det bra

• Lina86

tack för era svar
    jag vet nu att det var njuren som kändes..
    så jag ska ta upp det med min barnmorska på tisdag, får se vad hon säger.

• Bobbenn

ååh det har jag råkat ut för och jag är bara i v 12. Det kommer och går

Svar på tråden är det njuren som gör ont?