• Heliotrop

Vad tycker ni om BB-Stockholm?

Jag har platsgaranti på BB-Stockholm - har valt det eftersom just platsgaranti känns tryggare än att kanske bli nekad att få komma till det BB man ställt sig in på när det är dags. Plus att pappan alltid får sova över. Hör annars till KS i Solna.

Ni som har fött på BB-Stockholm, tyckte ni att det var bra? Tyckte ni nåt var mindre bra?

• Svar på tråden Vad tycker ni om BB-Stockholm?
  • litenmamma

födde på bb-sthlm i augusti 04. det var toppen, fina lokaler och personal som hade tid och verkligen brydde sig.

på rummen finns en soffgrupp en förlossningssäng och cd/radio. alla rum har eget badrum med dusch och toalett.

när man fött flyttas man inte till en annan avdelning utan byter bara rum i samma korridor. bbrummen är utrustade med dubbelsäng varav den ena (mammans) har höj och sänkbar rygg. lyxigt när man ska amma och bara kan trycka på kontrollen så kommer man upp. även dessa rum har eget dusch och toalett.

all smärtlindring finns att tillgå, det är en trygg miljö.

rummen är så gott som ljudisolerade så man slipper ligga å höra andra mammor skrika även om du har ett förlossningsrum som granne.

det enda som jag kan klaga på var maten. frukost å mellanmål å så är ju helt ok, det dukas ju fram i matsalen och består av det vanliga.. fil, juice, bröd...

men lunchen och middagen var enligt mig helt oätlig, detta trots att de har eget storkök och flera olika alternativ att välja mellan. sambon fick springa till pressbyrån å köpa sallader å mat.

har varit inne på ks efter ett falsklarm... dusch i korridoren som delas mellan rummen, väääääldigt lyhört.. och stressad personal som glömde presentera sig..

kan ju varit en tillfällighet..

där har du mina erfarenheter..

lycka till

• Sterna

Födde sonen på BB Stockhoom augusti 2002 och stormtrivdes.
    Lugn och harmonisk personal, fräscha lokaler, eget duschrum och toalett, BM med sikte på att låta naturen sköta sitt men ändå finns beredskapen för medicinsk smärtlindring och komplikationer.
    Tryggt tyckte jag även om jag hatar sjukhus.

Väljer jag att föda på sjukhus igen så är det enda stället jag kan tänka mig föda på och då har jag varit runt på Stockholms andra sjukhus i egenskap av doula. Inte för att de andra förlossningsavdelningarna i länet är sämre men harmonin finns inte på samma sätt utan det är mer rätt och slätt "sjukhus".

• hoppas hoppas

Jag "lånar" denna tråd med en fråga:

Är det någon som vet om de gör igångsättning på BB Stockholm?

(Alltså- de har väl annars bara "normalförlossningar v.37+0 - 41+6) Så om man går över tiden får man kanske igångsättning nån annan stans?
    Vi tillhör också KS, men har nu platsgaranti på BB Stockholm. LÄNGTAR!!!!

• mrsjling

Jag födde på BBStockholm juni 06. Ska föda där igen i december.
    Personalen var underbar, stämningen lugn och fin. Stället är ju som ett hotell! Vi var mer än nöjda, plus att jag tyckte att maten var riktigt god!

Dom gör inga igångsättningar utan om man går över så får man föda nån annan stans.

• Sterna

hoppas hoppas
    Nej de gör inte igångsättningar.
    Du måste vara i v37+0 och ej efter 41+6 för att bli inskriven där.
    Har du ett aktivt värkarbete och blivit inskriven så kan de sätta igång dig om allt stillar av så kunskap och resurserna finns men deras regler säger efter v41+6 efterwom det då inte längre räknas som en normalförlossning.

• Leniz77

Födde min son där i januari i år och håller med alla som skrivit om att BB Stockholm är toppen. Ska definitivt föda där igen om det blir aktuellt med en bebis till även fast det innebär lite längre resor för att komma till BM.

Kan ju hålla med om att maten inte var den allra bästa med annars fanns det inget att klaga på alls. Lokalerna är fräscha, personalen supertrevlig (jag hann med tre skiftbyten under min förlossning) och man får all den hjälp man behöver på alla sätt och vis.

Mammas hjärta heter Filip.
  • Mcdreamy

Hej, jag har oxå en plats på BB Stockholm. Vet någon om man kan få akupunktur där? Hur är det med blöjor och sånt till bebisen, ska man ta med det själv?

• Heliotrop

Tack snälla för era svar!!!! Känns ju jättebra att det verkar vara det bästa stället i Sthlm att föda på. Hoppas nu bara att man inte går över tiden så att man inte får vara där...

McDreamy - vi var där på visning förra veckan och fick då info om att man kan få akupunktur och att de förser en med blöjor under vistelsen.

• Emmec

Jag födde på BB Sthlm i mars -06, kommer att föda där i april -08 igen om allt går som planerat!

Finns ingenting att klaga på enligt mig, instämmer med de som skrivit positiva saker tidigare i tråden! Vi var också på visning på Danderyds vanliga förlossning och då kände jag mig ännu mer säker på att jag gjort rätt som gjort valet att föda på BB Sthlm. Har aldrig ångrat det en sekund. Lycka till!

• litenmamma

jag fick akupunktur där, funkade kanon och hade endast det som smärlindring.

• blipblop

Får pappan inte sova över på andra ställen?

• Sterna
    blipblop skrev 2007-09-03 18:44:49 följande:
    Får pappan inte sova över på andra ställen?
    Beror helt på plats, vissa BB-avdelningar har bara fåtalet enkelrum, har du otur måste du dela rum med en annan mamma.
  • KZäta

BB-Stockholm är kanon, jag födde där sep 05 och ska föda där igen när som helst...

Jo, de gör igångsättningar men inte om man är överburen (efter 41+6). Jag blev igångsatt på BB Stockholm när mitt vatten gick i v. 38+3 utan att värkarna satte igång. Det gick hur bra som helst. Personalen är lugn och proffsig, de ljudisolerade rummen är guld värda - det känns inte som att man är på en förlossningsavdelning! Dagen efter kom min BM, som hjälpte oss när vår tjej kom till världen, in och satte sig på sängkanten hos oss och gick igenom hur förlossningen gick. Det kändes så personligt och avslappnat, nästan som ett tjejsnack! När det är dags för läkarbesöket kommer läkaren in till er på ert rum, ni behöver inte förflytta er någonstans om ni inte vill. (vet att man på andra BB måste sitta och köa i väntrum för läkarundersökningen dagen efter)

Guldställe, kan inte tänka mig att föda någon annanstans.
    Lycka till!

• turpis

Var jättenöjd (födde i dec -06), men har inget annat att jämföra med heller!

Det bästa var att man visste att pappan skulle få stanna, tycker jag! Och så var det praktiskt att det fanns mat till honom också under fl, på andra ställer får man ordna det själv (fast ofta finns väl att köpa).

Jag tyckte att man fick precis den hjälp man behövde efteråt. Blev lämnade i fred mycket, men ville man ha hjälp kom de på en gång! Se till att ta så mkt hjälp med amningen som du behöver innan du åker hem.

Svar på tråden Vad tycker ni om BB-Stockholm?