• lillalillalillamysan

Saab 93, slapp handbroms?!

Någon som vet hur man justerar en handbroms på en saab 93? Måste göra det innan besiktningen... Läste någonstans att man skall ta loss bakdäcken och på ett annat ställe att man skulle skruva på en mutter vid handbromsen, vilket är rätt?

Tacksam för svar även om detta kanske inte är "rätt" forum.

• Svar på tråden Saab 93, slapp handbroms?!
  • Flingan86

Lämna in den, det fick vi göra.. du måste ta bort massa grejer för att komma åt den..

• jonnysbrud

Jag kan ta reda på det tills imorn om ingen annan vet hur det ska göras och hinner berätta före. Hela min familj har jobbat på Saab och Ana i Trollhättan som dom har rätt så bra koll på läget när det gäller saab bilar

• Sarah84

Tror inte de e så svårt. Vet att vi gjorde de på våran Saab tror knapapst vi tog bort däck & greja..

• Fru U

Kan vara så att man gör en grundjustering vid bakdäcken och tar hem slacket vid handbromsen säger mannen (som iofs inte jobbat som bilmeckare på 20 år nu) och tillägger att en verkstad är jättebra...

Hittar du bara en reperationshandbok så kan du läsa dig till exakt hur man gör

Lycka till!

Live and let live
  • K J N

SAAB är aldrig roliga att skruva med då de flesta konstruktionslösningar är dåligt genomtänkta.

Förslagsvis lämnar du in den på verkstad och gör dej beredd på att det kommer att kosta eftersom arbetet troligtvis är tidskrävande...

• jonnysbrud

lillalillalillamysan: jag har nu ringt min bror som har jobbat inom Saab och Ana i mer än tio år och äger själv en 93:a. Som jag förstog det så är det en nyare 93:a som du pratar om? Han sa att man måste skruva på en mutter bakom ett av dom bakre däcken för att justera. Men om du ska förlänga eller förkorta ska du gå under själva karossen under bilen och göra det. Tyvärr är det ett väldigt komplicerat jobb om man inte har jobbat med bilar innan och om man framför allt inte har jobbat inom bilverkstäder. Det är väldigt mekaniskt och tar oftast lång tid om man inte är van och det kan vara väldigt svårt att hitta hur man ska göra i omed att det är svårt att beskriva. På en verkstad går det oftast väldigt snabbt att göra jobbet om inte muttrarna man skruvar på har rostat. Dom tar några hundra kronor för det men då är det ju lagat på några få minuter/timmar och du får ut bilen samma dag. sorry att jag inte kan hjälpa mer vännen.

• lillalillalillamysan

just do it: Det är en 01 alt 02

jonnysbrud: då får jag nog lämna in den... Det sura är att jag och min sambo haft en diskusion huruvida jag skulle klara av att fixa det eller inte. Det är det jobbiga

• RoL

Just ja, det är ju trumma på de där för handbromsen.

Justera
    www.thesaabsite.com/93/93hbrakeadj98-2003.jpg

Byta
    www.thesaabsite.com/Saab%20900-93-95%20rear%20pad%20disc%20replacement.htm

Kanske är det en kärvande wire som behöver bytas.

Man ska väl inte göra justeringen av bromsen inne vid handbromsen, men visst kan man korta wiren lite om den är slapp.

På min -90a bytte jag wire och justerade handbromsen på vägen till besiktningen Bara man vet hur man ska göra så går det ganska fort.

• jonnysbrud

lillalillalillamysan: du kan ju kolla hur dom gör på verkstan så kan du imponera nästa gång om det blir aktuellt med att fixa det en gång till

• lillalillalillamysan

Just do it: Tusen tack! Jag vet inte riktigt om jag vågar mig på det men jag skall helt klart ta mig en titt. Jag är faktiskt väldigt nyfiken på hur det hela fungerar nu så en liten djupdykning får det bli.

Jonnysbrud: Japp, lämnar jag in den skall jag nog vara med och titta på, om man får

Har precis varit i kontakt med min pappa som ska hjälp mig att kika lite, han har inte mekat bilar på typ 20 år men lovade att se om det "sitter kvar i fingrarna"

• RoL

Kolla att det är rätt spel vid hävarmen och handbromswiren först, och att wiren löper lätt i höljet.

Sen kan du ju kolla hur det ser ut med den där justerskruven, om du vågar skruva lite på den.

• jonnysbrud

lillalillalillamysan: bra att du får hjälp med det av din pappa, Jag får önska dig lycka till med justeringen oavsett om du/ni gör det själva elelr lämnar in den på en verkstad.

Svar på tråden Saab 93, slapp handbroms?!