Ringsjal i "Föräldrar och barn"?
Man får en ringsjal om man prenumererar på tidningen "föräldrar och barn". Hur länge har man användning för en sån? (jag är helt nybörjare på ämnet). Min son är snart 10 veckor och väger 7 kilo.
Man får en ringsjal om man prenumererar på tidningen "föräldrar och barn". Hur länge har man användning för en sån? (jag är helt nybörjare på ämnet). Min son är snart 10 veckor och väger 7 kilo.
En ringsjal använder man när barnet har blivit lite större. Jag har precis fått hem min ringsjal från föräldrar och barn och jag kommer att vänta lite med den och min dotter är fyra månader. Jag bär henne istället i en en elastisk sjal, en Sino.
Glömde säga att det finns säkert sätt att bära ett litet barn i en ringsjal men jag tycker inte att det känns lika bra som i en elastisk.
Jag började anv. den när dottern var ca 3 månader. Det beror både på hur stark man är och hur mycket barnet väger hur länge man kan använda den. Min dotter väger 10,7 kg (10 mån.) och min rygg är klen så jag orkar bära henne max. 20-30 min. nu.
Jag har Föräldrar & Barns sjal och tycker att den är super! Lillkillen som är 4,5 mån älskar att sitta i den. Har dock inte burit på "vanligt" ringsjalsvis utan burit japanskt. Då fungerar det även att bära en liten som inte är helt stadig i huvudet och kroppen än.
www.faktisktpraktiskt.se/barinstruktioner/Japanskt/index.html
Går aldrig hemifrån numera utan ringsjalen.
Jag har oxå ringsjalen och den är ett komplement till mina långsjalar. Används endast för korta turer då den belastar bara ena axelt och det lätt blir tungt då.
Man kan bära i den praktiskt taget från bb men det är nog enklare när barnet kommit upp i storlek. Hur länge du orkar det är upp till dej, en kort bärning kanske funkar till 20 kg och mer...
Jag fick också det erbjudandet ang. bärsjal och instruktioner hur man knyter den. Herregud, jag blir helt kallsvettig när jag ser instruktionerna! Ser framför mig hur jag till slut slagit knut på mig själv, kommer inte loss och ingen bebis i selen....
Är det inte supersvårt??
Kanske lättare när man väl har sjalen framför sig?
Alicia
Långsjal tycker jag är enklare att knyta och få rätt men tränar man några ggr med ringsjalen så brukar man få det att funka till sist. Eller om man ber om hjälp på en sjalträff som jag gjorde...
ElinMaria - Oj, minns faktiskt inte alls hur lång tid det tog, men det kan nog ha tagit några veckor. Och nu kanske de har många sjalar att skicka ut. Den nya färgen är ju så fin. Hade hellre haft den än den röda, men jag köper ju inte ytterligare en prenumeration bara för färgens skull
Men håll ut, sjalen är värd att vänta på!
Den kom idag Nu sover hon i Sinon så jag vill inte börja böka med ringsjalen men när hon vaknar ska den testas. Ska definitivt testa att bära japanskt, ser lättare ut än det "vanliga" sättet som nog blir svårt att få att funka med min lilla plutt.
Jag hoppar in här och undrar om du, EkinMaria har hunnit testa sjalen? Hur funkar den? Har du testat att bära i vagga? Är den skön? Tusen frågor...vill ha en liten recension, tack ;)
Jag har testat den och tycker att den funkar jättebra. Det här är ju min första ringsjal, har bara burit i trikåsjal tidigare så jag har inte så mycket att jämföra med. Den kommer inte att ersätta trikåsjalarna för de är fortfarande bäst för att bära långa stunder men den är ett jättebra komplement till dem. Bära i vagga funkar bra men Linnéa föredrar att sitta upprätt så jag bär bara i vagga när jag ska amma henne i sjalen. Att få till amningen i sjalen var faktiskt lättare än väntat. Har aldrig lyckats få till det särskilt bra i trikåsjalarna men i ringsjalen funkade det jättebra. Just nu sover hon i ringsjalen hos sin pappa. Min man har inte riktigt gillat trikåsjalarna eftersom det blev lite krångligt att få på dem, men ringsjalen fick han på sig enkelt och jag kunde duscha i lugn och ro utan att ha en skrikande bebis att skynda mig till, helt underbart. Jag är om möjligt ännu mer sjalfrälst nu när jag har ringsjalen också