• miniGrynet

Renovera dockskåp, behöver lite tips och råd!

Jag har köpt ett dockskåp (äldre modell Lundby), som jag tänkte göra iordning.
    Dels blir det en liten hobby för mig om kvällarna och sen är väl tanken att dottern ska få det när hon blir stor.

Undrar nu om det finns lite tips att få av någon som gjort om dockskåp.

Vad för färg ska man ha om man ska måla om utsidan/insidan?

Är det lättare att plocka isär huset innan man tapetserar väggar och så?

Kom gärna med tips om ni sitter på några!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Renovera dockskåp, behöver lite tips och råd!
  • Nyfiken gul

sitter i precis samma tankar... är inspirerad av min moster som gjort ett mastodontjobb med ett gammalt vitrinskåp som hon gjort om till ett 1800-tals gods med tidsenliga saker o figurer samt inredning..

men jag hade ju också tänkt mig ett typ Lundby-skåp att öva på...

Tipset hon ger är att fusk går jättebra även om man är petig .... Hon har tex tapetserat med självhäftande.. hon har letat hos färgaffärer o inredningsbutiker efter tygbitar, tapeter, golv-spill, mattor osv... o oftast frågat efter självhäftande.. hon har även använt sig av kontaktplast - sånt man kan klistra på köksbänkar eller köksskåp för att få det o se ut som trä/marmor eller dyligt.. sånt har hon använt mycket som golv o tapet...

tyg har hon också använt att tapetsera med o då i form av "sammetstapeter" som var vanligt kring sekelskiftet 18-1900..

• miniGrynet

Precis, kontaktpapper har jag redan tänkt på. Men det är också typ det enda...

Men jag är lite på jakt efter möbler och saker till huset, skulle vara roligt att hitta lite som inte bara är Lundby-saker.
    Men det är svårt med skalorna tycker jag, Lundby är 1:18, och jag vet inte alltid vad de andra är i för skala som jag hittar. Men jag får väl maila och fråga.

Vad läckert att göra om ett vitrinskåp så, du har inga bilder på det?

• miniGrynet

Har en bror som jobbar i en järnaffär där det då säljs både tapeter, färg och mkt annat som man kan ha användning av.
    Så jag hoppas på att kunna flirta till mig gamla tapet-pärmar om det ska kastas osv.

• lilla sandra

Var det inte på äntligen hemma som de renoverade upp ett dockhus?
    Visst, det blev inte så snyggt, men man kan ju få lite ideér.
    Ska kolla om jag hittar länken.

• miniGrynet
    lilla sandra skrev 2007-09-02 00:29:26 följande:
    Var det inte på äntligen hemma som de renoverade upp ett dockhus?Visst, det blev inte så snyggt, men man kan ju få lite ideér.Ska kolla om jag hittar länken.
    Ja, det kanske dom har gjort. Inte sett det däremot.
    Tips är alltid bra!
  • lilla sandra

Hittade tyvärr inte länken, men jag har för mej att det var hon Isabelle Halling (?) som gjorde det.

• miniGrynet

Aha, ska kika på länken till ÄH. Tack!

• miniGrynet

Såg att det var ifrån Babyboom. Jag som var för snabb.

Det var lite för modernt för min smak, men roligt att se ändå!

• lilla sandra

Ne jag tyckte inte heller att det blev snyggt, men man kanske fick lite tips om vad man kan använda

miniGrynet skrev 2007-09-02 00:45:38 följande:
    Såg att det var ifrån Babyboom. Jag som var för snabb. Det var lite för modernt för min smak, men roligt att se ändå!
  • miniGrynet
    lilla sandra skrev 2007-09-02 00:47:24 följande:
    Ne jag tyckte inte heller att det blev snyggt, men man kanske fick lite tips om vad man kan använda
    Precis, så är det ju!
    Och som sagt, tips är alltid välkomna. Sen kan man ju göra på sitt egna sätt men nyttja tipsen.

Ska hämta mitt skåp imorrn, men har så mkt annat att göra klart hemma innan jag får/kan börja med dockskåpet. Vill börja på en gång!!
  • miniGrynet

puffar lite!

• Nyfiken gul

Godmiddag!!

Har inga bilder tyvärr på mosters fantastiska dockskåp - ska maila o se om hon kanske har o kan skicka... men det kan ta ett tag, datorer är itne hennes intresse precis.. *s*

Apropå skalor på möbler, jag vet att moster har gjort många möbler själv (återigen fusk alltså), på hobbyaffärer finns ju diverse material att bara spika/limma ihop o sen har hon betsat, målat o lackat o avslutat med lite sandpapper för att få den gamla finishen...  Det syns inte att det är hemgjort!
    Det gäller bara att man är noga o petig med det man gör. Det kunde ta 3-4 timmar att bara få ihop en liten stol..

Även jag har varit med o hjälpt till när det inte gått att få tag på möbler, inredning, figurer o kläder...

Jag har tex roat mig med att köpa barbiekläder på typ loppis o sen klippt o sytt för hand så det har passat dockorna då vi inte hittat tidstypiska kläder. Jag har utgått från bilder på kläder från den tiden, lånat böcker från biblioteket osv..
    Dockorna har hon beställt från ett dockföretag, det är porslinshuvud o armar+ben o kroppen är i tyg. Dyra som fan men jättefina.

O så har vi måga kvällar suttit med cernitlera o tillverkat tillbehör till köket,, tex brödlimpor, frukter, andra typer av mat och bakning... bränt i ugnen o sen målat med vattenfärg o lackat över sen.

Hon har även botaniserat bland torkade blommor, trädgrenar, torkade örter o kryddor, diverse baktillbehör osv osv.. för att använda i dockskåpet.

Så det går att hitta mycket saker om man bara tänker till lite.

• miniGrynet

Ja, bilder vore roligt att se. Förstår att datorer inte är allas vänner.

Precis, cernit lera har jag tänkt på. Även tänkt ta en sväng till Panduro och se vad dom har som man kan pyssla ihop.

Ska bli så roligt att ha nåt att pyssla med!

• miniGrynet

Tror ni man kan använda dekor-papper på väggarna eller är det tapet som gäller för att det ska bli bra?

Svar på tråden Renovera dockskåp, behöver lite tips och råd!