Godmiddag!!
Har inga bilder tyvärr på mosters fantastiska dockskåp - ska maila o se om hon kanske har o kan skicka... men det kan ta ett tag, datorer är itne hennes intresse precis.. *s*
Apropå skalor på möbler, jag vet att moster har gjort många möbler själv (återigen fusk alltså), på hobbyaffärer finns ju diverse material att bara spika/limma ihop o sen har hon betsat, målat o lackat o avslutat med lite sandpapper för att få den gamla finishen... Det syns inte att det är hemgjort!
Det gäller bara att man är noga o petig med det man gör. Det kunde ta 3-4 timmar att bara få ihop en liten stol..
Även jag har varit med o hjälpt till när det inte gått att få tag på möbler, inredning, figurer o kläder...
Jag har tex roat mig med att köpa barbiekläder på typ loppis o sen klippt o sytt för hand så det har passat dockorna då vi inte hittat tidstypiska kläder. Jag har utgått från bilder på kläder från den tiden, lånat böcker från biblioteket osv..
Dockorna har hon beställt från ett dockföretag, det är porslinshuvud o armar+ben o kroppen är i tyg. Dyra som fan men jättefina.
O så har vi måga kvällar suttit med cernitlera o tillverkat tillbehör till köket,, tex brödlimpor, frukter, andra typer av mat och bakning... bränt i ugnen o sen målat med vattenfärg o lackat över sen.
Hon har även botaniserat bland torkade blommor, trädgrenar, torkade örter o kryddor, diverse baktillbehör osv osv.. för att använda i dockskåpet.
Så det går att hitta mycket saker om man bara tänker till lite.