• Anonym

Farligt att ha feber när man är gravid?

Jag är i slutet av v 18 och fick igår hög feber. Även ont i halsen, snuva och gräsligt ont i huvudet.
    Kan det ha skadat bebisen?
    Jag tog febernedsättande men först efter 2-3 timmar. Tänkte mig inte för

• Svar på tråden Farligt att ha feber när man är gravid?
  • MansonDust

Nej det är inte farligt.

• Hjärtat79

Under "ruvningen" kan feber påverka så att ägget inte vill fästa, men sitter det väl där = ingen fara!!
    Febernedsättande e bara bra att ta - panodil/alvedon - så knapra du på!
    Krya på dig!!

• Anonym

Är så orolig...
    Min bebis är inte så livlig så jag kan bara känna den svagt svagt ibland och nu har jag inte kännt något på hela kvällen eller natten. Jag vågar inte säga så mycket till min sambo. Jag var lite orolig igår och han sa att om det händer något så tar han livet av sig.

• MansonDust

I v 18 är det vanligt att man vissa dagar inte känner barnet. Det är först runt v 26 som man SKA känna dagligen.
    Feber är som sagt ingen fara !

• Anonym

Får även fostret feber? Alltså påverkas av det?
    Jag har letat på nätet men hittar inget
    Detta är mitt tredje barn men jag har inte varit sjuk när jag väntade de två äldre.

• MansonDust

Jag har varit jätte sjuk med båda mina barn, varit magsjuk, haft hög feber osv.
    Ska se om jag hittar info om feber.

• MansonDust

"Är det farligt att ha feber när man är gravid?
    Beträffande hög feber under tidig graviditet så är detta lite svårare att svara på. Man har tidigare sagt att hög feber under tidig graviditet möjligen kan öka risken för missfall. Detta har visat sig kunna förekomma hos vissa djur. Studier gjorda de senaste fem åren har dock visat att feber inte är vanligare bland de som fått tidigt missfall. I en stor studie från Danmark kunde man konstatera att 1/5 av kvinnorna haft feber under de första fyra graviditetsmånaderna och att det inte fanns något samband mellan feberepisoder och senare missfall.

Om du har feber ska du ta febernedsättande medicin. Om du skaffar receptfria preparat, t ex mot förkylning eller tillfällig huvudvärk, fråga då på apoteket eller din barnmorska vilken som är bäst när man är gravid."

Så nej, det verkar inte vara nån fara som sagt.

• Anonym

TS, när jag var gravid fick jag höra att det var bättre att ta ner febern med alvedon än att gå med hög feber.

• MansonDust
    Anonym skrev 2007-09-02 07:41:00 följande:
    TS, när jag var gravid fick jag höra att det var bättre att ta ner febern med alvedon än att gå med hög feber.
    Det var nog inte det TS var orolig över utan att hon gick med feber i ca 3 timmar innan hon tog febernedsättande.
  • Anonym

Tack snälla för svaren, nu känner jag mig lugnare!

Svar på tråden Farligt att ha feber när man är gravid?