• SimSim

Järn, Niferex

Jag började 20 veckan igår och min BM sa på inskrivningen att man skulle börja med Niferex v. 20.

Jag undrar hur ni gjorde? Själv tar jag en Mitt Val kvinna tablet varje dag och där finns det järn också.

Järn kan vara skadlig om Hb värdet blir högre än 140.
    Just nu är jag uomlands och kan inte ringa BM. Helst borde BM göra ett prov och kolla, det här med v 20 låter lite opålitligt som referens när man borde börja med Fe.

Jag vet också att hon kommer att göra ett prov, men nästa besäk är dock v 25.

• Svar på tråden Järn, Niferex
  • JewelGirl

Egentligen ska du väl inte behöva börja äta järn förrän hb-värdet visar så. På mig så testade de HB vid inskrivning och höll sen koll på det med jämna mellanrum. Fick inte börja äta Niferex förrän kring v. 20, tror t.o.m att det var strax efter. Men det är ju BM som avgör genom blodprov och försök be om enkelt hb-test lite tidigare än ditt besök v.25.

Jewel och Sancho väntar tvillingar. Är i vecka 24+4
  • Sundström

Jag började äta Niferex redan i v 5 för att få upp mitt blodvärde och nu när jag är gravid igen så började jag vid v 5 igen.

Jag har mått bättre av dem.

• Viran75

Jag har ätit endast Mitt val kvinna tills vecka 24, då barnmorskan kollade blodvärdet och då såg att jag behöver lite extra järn.
    Men man äter ju inte en massa järntabletter ifall att....
    Jag är nu i vecka 26 och äter en Niferex-tablett varannan dag. Alltså var mitt värde inte så himla lågt att jag behöver äta varje dag.
    Givetvis så ska man inte äta järntabletter om hb värdet inte säger det...

• Nadill

Ja det är så dumt att de inte kan ta ett prov innan det beslutas om man måste äta järntillskott. Min förra graviditet plågade jag mig med Niferex från v.20 och fram tills förlossningen. Då hade jag ett värde på 132 och de skrattade och frågade om jag verkligen hade behövt äta järn? Men det var aldrig tal om att kolla om det behövdes, man bara skulle det helt enkelt. Denna gången har jag varit mer motstridig och bett att få kolla järnvärdet med jämna mellanrum. Det har hela tiden legat över 120 så jag har bara petat i mig en niferex nån gång ibland.

Men skulle det vara så att du redan har väldigt låga värden så kan de sjunka ganska snabbt. Du kanske inte behöver ta en tablett varje dag men åtminstone ett par i veckan? Och sen KRÄV att få ta ett prov vid nästa besök.

• Tristanya

TS -- jag fick ta järnvärdeprov på inskrivningen, sen gjorde dom det senast också.. o då såg dom att mitt järnvärde hade gått ner.. äter 2 mitt val kvinna varje dag och en niferex varannan dag.. men antar att jag måste ta dom varje dag istället..
    kanske att du kan ta två mitt val kvinna istället för en varje dag? då får du ju i dig 100% av RDI av järnintag..

• Nadjis

Förra graviditeten började jag med niferex i vekca 24. Denna gången började jag efter inskrivning eftersom jag hade så lågt hb då.

Noel ska bli storebror!
  • Miiiaaa

Jag har haft kanonvärde hela graviditeten, är i v.31 nu. Jag har inte ätit en enda tablett utan ätit järnrik kost. har till och med höjt mitt värde!

Jag ska inte säga att det räcker att göra så för alla, men tycker att det är fel att man "ska" äta järntabletter. Varför ska man det om det inte behövs??? Nä, skriv ut listor med järnrik kost och försök äta mkt av det, sen får du se i v.25 om du måste ta tillskott!

• MissPearl

Mitt Hb var bra vid inskrivningen.
    Sen när jag började känna mig trött i v.22 gick jag till BM och kollade ett nytt Hb, vilket hade sjunkit och jag fick börja med 2 Niferex om dagen.
    Jag skulle aldrig påbörja järnbehandling utan att kolla blodvärdet först.
    Mår för övrigt dåligt på järnet, men det är bara att se glad ut

• Tristanya

Längtandsfull -- inget o göra.. tog du idag dÅ? eller äter du varannan dag?.. ta idag annars.. o fortsätt sen som vanligt.. är ju inte så att kroppen får "panik" om den inte får tabletterna en dag! jag missar mina mitt val kvinna ibland..men gör ju som sagt inget..

• tessan2

hej jag fick börja med niferex nu som först och jag är i vecka 27. mitt blodvcärde låg nu på 97.. men det är ju som sagt beroendepå hur ditt blodväsrde ligger om du behöver äta dom tabletterna eller ej. mvh tessan

• Längtandsfull

Tristanya: jag äter varje dag. ok, men då fortsätter jag idag som vanligt. På tal om mitt val kvinna så är jag mycket duktig på att missa det hela tiden. får ta och skärpa till mig på det. Tack för hjälpen.

• Dist

Jag har just börjat med Niferex (Är i v. 23) och det var för att mitt HB var på 114 sist jag var hos barnmorskan. Du bör väl inte börja innan du har testat vad du har för HB om du inte tror att det är för lågt antar jag. Jag äter Aco Vitamineral Kvinna som också innehåller järn men de flesta behöver nog mer tillskott än så. Ring och se till att du får göra ett prov tidigare!

• AstridEster

Har läst detta någonstans - kan vara bra att veta:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde?

Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.
    "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."
    Rapporten ?Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka.

Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver.
    Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC.

• Lilli74

Till mig sa barnmorskan att kroppen bara tar upp det järn den behöver. Jag är i v 18 och hade för två veckor sedan ett Hb på 109, så nu äter jag Niferex varje dag på fastande mage.

Mitt val kvinna innehåller ca 15 mg järn (minns ej exakt) medan Niferex innehåller 100 mg så det är ganska stor skillnad på dosen. Dessutom innehåller många multivitaminpreparat även kalcium vilket försämrar upptaget av järn.

• Bestla

Jag har inte ätit järn alls, mådde illa av niferex så jag åt det bara två dagar, Har käkat två mitt val kvinna om dagen och hb-värdet är kanon. Jag är i vecka 38 för övrigt.

Jag är jättebra när jag är snäll, men när jag är stygg är jag helt jävla outstanding!
  • Maalin84

Jag började äta Niferex i v 14. Hade lågt blodvärde på inskrivningen, men bm tyckte jag skulle vänta tills mitt illamående hade släppt.

• Camellis

Ett tips till er som inte gärna stoppar i er Niferex, men som kanske behöver höja järnvärdet - testa Blutsaft! Gravida ska ta 30 ml istället för 20 ml som står på förpackningen. Det är alltså en flytande naturdryck som finns att köpa på vilken mataffär som helst. Det påverkar inte magen, så man slipper hård (eller lös, som vissa får av järntabletter) mage. Jag drack det förra graviditeten och mitt järnvärde såg finfint ut.

Mamma till Anton (-99), Hugo (-06) med pyre i magen (bf 2/2 -08)
  • MammaLillfis

Jag började med Niferex förra veckan för jag kände precis som du att jag inte vill äta det i onödan. Är nu i vecka 27. Kram

Svar på tråden Järn, Niferex