• Ssofia

spädisar, småprutt och lite bajs...

ja, man måste ju få till överskriften så att någon läser...

Vad gör ni när ni hör era små bebisar småprutta i sömnen, oftast så kommmer det pyttelite bajs. Studsar ni upp , väcker dom och byter blöja, eller väntar ni till de vaknar för att äta??

Förra gången skulle jag absolut hoppat upp och bytt, den här gången känns det mer som att det är taskigt att väcka de barn som sover så sött...

Hur snabbt får de röda små rumpor?

• Svar på tråden spädisar, småprutt och lite bajs...
  • Abunai

Om det bara kommer en prutt, så låter jag honom sova vidare. Men pruttar han flera gånger så brukar jag väcka honom lite, så att han kan äta, för då brukar han nästan alltid bajsa. Aksel har fått röd rumpa en gång då jag somnade om i väntan på mer bajs. =) Sedan är den röd lite emellanåt också.

• Tindrande

det där är ju så olika.
    Vissa barn blir ju röda jätte lätt, medans andra aldrig haft en röd rumpa.

Med min dotter så väntade jag tills hon vaknat, annars hade jag fått byta på henne 10 ggr per natt, det där pruttandet gav med sig efter ett tag.

• KattenEnzo

Nej jag studsar inte upp, byter inte på hela natten för att inte störa hennes nattsömn. Skulle få byta massor av gånger i så fall, eftersom hon bajasar jätteofta... Hon är inte röd i rumpan, skulle bytt oftare om så var fallet. Hon är bara 6 v, jag antar att det blir annorlunda när de börjar äta riktig mat också (att bajset är "jobbigare" för dem). På dan byter jag däremot blöja jätteofta

• Dora

Jag smörjer rumpan med mandelolja på kvällen. Då gör det inget om det finns bajs i rumpan hela natten.

• Nynne

När jag ätit något kryddstarkt så pruttar Mandy små bromsspår hela natten. Hon pruttar vanligtvis också en hel del, så vi tittar inte ifall hon sover faktiskt. Jag tror att hon vaknar ifall hon störs nämnvärt av det. Hon har aldrig fått röd stjärt.

Mandy f. 070301
  • Alicia 72

Bra tråd!
    Har också undrat hur man ska göra med blöjbyte på natten.
    Min 3 månaders bajsar alltid på natten och det ger mig d¨åligt samvete att höra att hon bajsar men ändå inte byta. Samtidigt känns det inte rätt att slita upp henne för bljöbyte heller.

När hon vaknar för amning ges inte heller tillfälle då hon bli jätteledsen om man byter blöja innan amningen och ammar gör hon tills hon somnar om... Så jag måste då alltså väcka henne i alla fall.

Hon får dock inte röd stjärt, använder bepanthen varje kväll. Men ändå, känns ju inte så bussigt att låta henne sova i bajsblöja...

Kluven Alicia

• Joje

Min 4½ månaders kille pruttar ganska mycket, men det kommer inget bajs...

Om han bajsar på natten byter jag bara om han vaknar (vilket han aldrig gör). Väcker aldrig honom när han sover... (man ska inte väcka den björn som sover ).

Om han blir röd i rumpan (väldigt sällan) så smörjer jag lite Inotyol så försvinner det direkt!

Svar på tråden spädisar, småprutt och lite bajs...