• Matilde81

Blir förtvivlad av nässpray! Finns annan metod mot täppt näsa?

Hej!
    Min son på snart 5 månader är förkyld och täppt i näsan. Jag har köpt Renässans nässpray, men han blir jätteledsen när jag sprutar. Finns det något bättre sätt att få bort nästäppa?

• Svar på tråden Blir förtvivlad av nässpray! Finns annan metod mot täppt näsa?
  • The Bumblebee

Usch för nässpray när de är så där små Jag gav min äldsta son nässpray en gång och aldrig mer. Har aldrig hört honom gråta så mycket.

Köp hellre Nezeril nässdroppar - tror inte att det svider lika mycket att få dem.

Bröstmjölk sägs ju ska funka - har aldrig funkat på mina barn dock Högläge - låt honom sova i babyskyddet eller babysittern om han har svårt att sova liggandes.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Vattukvinnan

Näsdroppar och högt under huvudet.

• Zkruttan

Renässans finns som "näsdroppar" i engångs pipetter också om det är själva sprayandet han tycker är obehagligt.

• Ewry

hej min son är 8 mån o gillar inte ens näsdroppar, han skriker hela tiden så det är jättesvårt att ge dem. Ä ven att använda näsfria som man suger ut från näsan är jättesvårt,,,nån som har tips angående det

• Dallandra

Samma problem här, min dotter är 6,5 månad och är förkyld, hon får nezeril näsdroppar och hon blir jätteledsen varje gång och vrider och vänder på huvudet....

• Maggan24

Ewry och TS: Vår lille kille på fem månader är dunderförkyld just nu så vi använder också näsfrida... Han gillar den inte heller, men faktum är att den suger ut en hel del så det blir ju att mycket obehag en kort stund istället för att knappt kunna andas. Men jaa, han gillar den inte. Jag har provat suga medan han äter, och det funkar lite bättre. Jag har även provat ge honom en favoritleksak att greja med, vilket hjälpte lite. En annan sak är att jag använder de små engångsrenässansflaskorna några minuter innan jag suger, och då kommer mycket mer ut eftersom att det lösts upp... Ja, det här blev ju en väldigt lång utläggning om snor, men ja, det är ju så synd om de små stackarna som inte förstår varför det knappt går att andas Ett annat tips vad gäller näsfrida! Använd inte filtret, det blir så svårt att suga då. Snoret håller sig där nere i den hårda delen ändå så man riskerar inte att dra in det. Istället suger det mycket mycket bättre. Så... koksaltlösning, vänta några minuter och suuuuug! Lycka till... Vi är så trötta på den här förkylningen allihop. Hur längre brukar de kunna vara snoriga då de är så här små tror ni?

• Maggan24

Vanlig nässpray är nog verkligen ingen hit för bebisar!

• Maggan24

En till sak... jag har lagt ett par tjocka böcker under benen vid huvudändan på spjälsängen sa att hela sängen sluttar. det verkar i alla fall hjälpa lite! det där med babysittern var ju också smart!

• Annan33

Hm, jag frågade på apoteket och där sa de att man absolut inte skulle använda snorsug eftersom det kan förstöra bebisens slemhinnor i näsan.

• Ewry

hej det var barnavårdscentralen som föreslog näsfria men dem måste ju veta om det är farligt el ej

• Isa75

Vi har också stora problem med både näsfridan, renässans och näsdroppar. Hon blir helt galen och vi får hjälpas åt båda två för att hålla i henne när det är dags. Jättetråkigt! Efter några gånger är man ju helt gråtfärdig själv.
    Hon är lite större nu, 10 mån, och jag har gett henne alla grejorna att leka med en stund så att hon ska slappna av innan och det funkar lite bättre. Förrut blev hon helt hysterisk bara hon såg sprayen eller fridan.

• Maggan24

Annan33: Jaha, min bästis är apotekare och det var hon som rekommenderade näsfridan! Fast den säljs ju dock inte på apoteket. Man bör väl inte suga en hel massa gånger per dygn kan jag tänka mig men det gör man ju inte ändå. Dessutom sticker man ju inte direkt in den i näsan så långt så jag har själv svårt att se att slemhinnorna skulle ta skada, såvida man inte blir helt obsessed och använder den en gång i kvarten och dessutom är oförsiktig. Men det är ju bara hur jag tänker själv.

Svar på tråden Blir förtvivlad av nässpray! Finns annan metod mot täppt näsa?