• NeA 84

hur får man bort "målning" av permanent svart penna

jag behöver hjälp
    min son hade fått tag på en penna å gjort en "konstnärlig målning" på elemenet....det är sån där permanent svart penna. ingen spritpenna.
    hur sjutton ska jag få bort det??

vad kommer efter de här........
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-02 13:48:43:
    ska tillägga att jag gömt pennn, men han hittade den ändå!! busungen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-02 14:48:15:
    ska tillägga att jag bor i hyresrätt....så jag måste få de fixat....eh...helst inte måla, har helt nya element.
  • Svar på tråden hur får man bort "målning" av permanent svart penna
  • Eliva

Oj, tough call.
    * Lacknafta (försiktigt, tar ju kanske färgen på elementet med!)
    * (Nagellacks) remover
    * Aceton

???

• EllBee

Det finns nån sorts svamp som är vit och som man kan ta bort nästan allt med. Jag fick bort massor av fläckar, streck och märken på sådant som jag var alldeles säker på att vi skulle vara tvungna att måla om. Vänta ska jag se om jag hittar namnet på den!

• Tania

Prova först med helt vanligt diskmedel - Yes brukar fixa allt!

• Fluffguf

Prova med aceton eller vanlig alkohol. Det funkar om man ritar med permanent penna på glas eller whiteboard, så det borde funka på element också!

• Tyshaa

eller mala over med vit lackfarg

• EllBee

AQA heter svampen! Kostar några tior bara, jag köpte min på ICA. Den suddar ut på alla möjliga material. Vi fick bort märken som inte gått bort med något annat!

• symaskinen

Blanda yes diskmedel och vanlig olja, typ olivolja och gnid med svamp. Tag ev. lite vatten i också. Det funkar bra på det mesta. Jag har fått bort massor med färg på det sättet. Olja är även bra när barnen ritat sig i ansiktet kan jag säga av erfarenhet . Funkar inte blandningen, så brukar jag ta T-röd.

• NeA 84

tack för svaren alla vänliga själar!!
    såg att han målat bakom tv:n, på en högtalare + soffan. ungen måste vart snabb alltså, skitunge...hehe....

• vickis75

Vanliga tvättlappar skulle jag vilja tipsa om - vi har Natursan sensitive. Vi använder dem inte till att tvätta barnrumpor med utan som fläckborttagare! De tar bort det mesta! Vi har fått bort permanent svart penna från vårt köksbord med dem bl a. Bästa fläckborttagare vi någonsin haft. Maken har även fått bort fläckar ute på fönsterblecken där lacknafta och specialrengöringsmedel inte lyckats.

Kan säga att efter det slutade vi använda dem på dottern!

Förvirrad, men klok som en pekbok ändå!
  • strojes
    vickis75 skrev 2007-09-02 14:29:45 följande:
    Vanliga tvättlappar skulle jag vilja tipsa om - vi har Natursan sensitive. Vi använder dem inte till att tvätta barnrumpor med utan som fläckborttagare! De tar bort det mesta! Vi har fått bort permanent svart penna från vårt köksbord med dem bl a. Bästa fläckborttagare vi någonsin haft. Maken har även fått bort fläckar ute på fönsterblecken där lacknafta och specialrengöringsmedel inte lyckats. Kan säga att efter det slutade vi använda dem på dottern!
    Jag förstår att ni slutade använda de på dottern Man kan ju undra vad det finns för kemikalier i tvättservetter om de funkar bättre än lacknafta...
  • symaskinen

Jag bojkottar alla natusans produkter eftersom min dotter är allergisk och tycker deras marknadsföring är lömsk .

Min mellantjej brukade dra ut filtstiftet med tänderna så fort hon fick tag i en penna...hon såg inte klok ut efter det. Nu har vår yngsta börjat göra samma sak. Det är som tur är bara giftfria tuschpennor, men endå.

• vickis75

Ja verkligen! Och så är jag ganska nyfiken på hurdana de som inte är sensitive är...

Maken hade ett tag planer på att klippa dem i småbitar och förpacka om - värsta affärsidéerna, men han gav upp dem.

• vickis75

Vi fick de där tvättservetterna i typ baby boxen tror jag, annars använde vi aldrig sådana hemma heller. Jag föredrar torra tvättlappar och vatten. Vi stoppade provförpackningen i skötväskan och råkade av en slump upptäcka att de tar bort ALLT!

• Sapho

Är det inte lättast att måla över det?

• musli

Har upptäckt att ALLA sådan tvättlappar, oberoende av märke, tar bort i princip ALLA fläckar av ALLA slag!!!! Är ju chockerande med tanke på att många människor använder dem på sina barn!!!

vickis75 skrev 2007-09-02 14:43:19 följande:
    Vi fick de där tvättservetterna i typ baby boxen tror jag, annars använde vi aldrig sådana hemma heller. Jag föredrar torra tvättlappar och vatten. Vi stoppade provförpackningen i skötväskan och råkade av en slump upptäcka att de tar bort ALLT!
  • vickis75
    musli skrev 2007-09-02 19:15:31 följande:
    Har upptäckt att ALLA sådan tvättlappar, oberoende av märke, tar bort i princip ALLA fläckar av ALLA slag!!!! Är ju chockerande med tanke på att många människor använder dem på sina barn!!!
    Jag håller med dig. Jag undrar vad som är i dem egentligen - och varför de inte använder samma koncept i fläckborttagningsmedel.
  • symaskinen

"experter" på Tv brukar ju säga att man inte ska använda sådana tvättlappar dagligen utan ha de med sig i skötväskan typ.

Däremot behöver det inte vara jättestarka medel, det räcker att rengöringen är oljebaserad så löser det...precis som ögonmakeup-remover...ett annat effektivt fläckborttagningsmedel, fast kanske lite dyrt .

• NeA 84

har provat med make up remover, olika sorters oljor, tvättlappar,nagelborttagningsmedel....inget hjälperGråter

ska nog köpa sån där AQA grej....den tar väl bort fläckar på kläder me?

vad är Citek? har inte testat de....

Svar på tråden hur får man bort "målning" av permanent svart penna