Barn med språksvårigheter
Finns det fler därute som har barn med språkstörning? Min son är 4 år och språkmässigt ligger han på en 2½ åringsnivå!
Filip ska börja på en språkförskola i mitten av sep!
Här kan vi stötta varandra och ge råd!
Finns det fler därute som har barn med språkstörning? Min son är 4 år och språkmässigt ligger han på en 2½ åringsnivå!
Filip ska börja på en språkförskola i mitten av sep!
Här kan vi stötta varandra och ge råd!
Oja, min son har även språksvårigheter. Han är 8½ år och pratar mycket otydligt (hans 1½ åriga kusin är betydligt tydligare).
Däremot har vi inte låtit testa efter någon eventuell språkstörning, har inte lyckats bekräfta att en sådan utredning skulle hjälpa honom.
Han har däremot Downs syndrom med en antagen utvecklingsstörning (men hans språksvårigheter förklaras inte av det - han ligger mil efter andra med samma diagnos).
Mamma till tre kottar:
Går din son hos en logoped? Min gör det och så går han hos en psykolg också för att se var i utvecklingen han ligger eller om det är något med honom! Vi misstänker ADHD också. Filips ena bror har det och min sambo säger att Filip är precis som han var när han var liten(sambons äldsta son alltså)
>Går din son hos en logoped?
Min son har varit inskriven på habiliteringen sedan den dag han föddes, det betyder i vårt landsting att han inte har rätt att använda resurserna på logopedmottagningen. Istället är han hänvisad till logoped på habiliteringen och de kan man få träffa si sådär en gång i halvåret om man tjatar VÄLDIGT mycket (och har turen att det FINNS någon och personalomsättningen är enorm så det är sällan man får träffa samma logoped 2 gånger i rad). Habiliteringens logopeder behandlar inte de konsulterar bara föräldrar. Tyvärr har kompetensen varit mycket låg så det tog inte lång tid innan vi lärt oss mer än logopederna.
Vi har just fått träffa en ny logoped från hab (det var 3 år sedan sist). Hon var trevlig och så och hade två förslag - hon kunde skicka en munskärm med träningsprogram (munskärmen kommer inte att stödja talet utan bara träna upp läppmusklerna) och agera "bollplank". Jag vet inte om vi kommer använda henne som bollplank - vi har haft så urusel erfarenhet av logopeder att vi letat upp vårt eget bollplank (han är en pensionerad amerikansk professor som hjälpt oss otroligt mycket sedan sonen var 2 år - kolla mina länkar).
Har en son på 7 år som har en kraftig språkförsening.
Logopeden på barnhabliteringen sa att det var det värsta fall hon stött på =/
Min äldsta son hade oxå problem, men knäckte koden, så att säga, runt 6 års åldern. Båda har skapat eget språk, som man fått lära sig så gott man kunnat.
Zazzie: Det där med eget språk. Det har min lillkille, men de är i princip bara jag som förstår honom, så det är tufft. Troligtvis så ska jag få lite avlastning eftersom hans pappa jobbar borta vv! Och jag är så slutkörd ibland, han suger alla krafter ur mig! Inte sagt att jag inte älskar denna unge men ibland känns det bara så tufft!
Hej!
Jag ahr en liten kille på 6½ år som har en grav språkstörning.
Tyvärr fingerar inte lanstinget fullt ut för honom. Vi blir inte erbjudna mycket hjälp och tyvärr vet jag inte så mycket om vart jag vänder mig heller.
Vi tecknar. Han förstår vad jag säger men kan inte uttrycka sig själv.
Många gånger känns det ¨så svårt. Inte minst med den kamratliga relationen.
Han vill ju leka, Men hans sätt att ta kontakt kan bli så fel många gånger....
Han är även fått diagnosen autistiskt tillstånd.
Jag ahr lite program som jag kör med men allt utbyte av erfarenheter från andra tar jag tacksamt emot.
HA det riktigt bra.
KRAMAR
Kicki o Kevin
pinguuu: Min lillkille vill ju också leka med dom andra barnen, men det blir ju också fel för ibland tycker barnen att han är elak, men han puttar ju på en för att få kontakt, men barnen på förskolan tror ju att han vill bråka men så är det ju inte! Eftersom han inte kan göra sig förstådd så blir ju allt fel! Jag tycker att vi har fått bra hjälp men jag vet inte om det är för att jag har bråkat en del också! Men jag hoppas att allt löser sig för min lillkille nu när han ska börja på en språkförskola!
Men landstinget ska hjälpa dig! Får du någon hjälp från kommunen då?
Har du vårdbidrag för din kille?
Vår lillkille har inget talat språk. Han är fyra år. Han kan en hel del tecken och nu funderar vi på att komplettera med pecs, eftersom hans tecken inte räcker till riktigt för allt han vill säga, och det är ju inte så många som kan tecken heller. Olle har fått diagnosen autismliknande tillstånd men nån riktig bedömning av hans tal har inte gjorts än. Vi står i startgroparna för IBT och då kommer en hel del fokuseras på kommunikation.
Perny: Måste fråga vad är IBT?
Intensiv beteende terapi. En slags träning för autistiska barn, i vårt fall 20 timmar / vecka på dagis och 10 timmar hemma. Men det är korta träningsstunder och många pauser, och barnet ska lära sig tycka det är roligt att sammarbeta så man använder mycket positiv förstärkning.
Man tränar bla att härma, och allt annat som "vanliga " barn tränar naturligt i sina lekar.