• Tessy1

diabetes och gravid sjukskrivning???

Hej. Har tid bokad med spec.mödravåden på tisdag pga högt socker. Är bara i v.9 så det verkar som jag ej har grav.diabetes utan vanlig (typ2?). Blir man sjukskriven pga detta? Jag har ingen ork alls och har svårt att behålla maten. Mitna väden pendlar mellan 8-14.

• Svar på tråden diabetes och gravid sjukskrivning???
  • vittis

tycker du själv att du behöver bli sjukskriven, så tycker jag att du bör bli det. Det e bara du själv som vet vad du orkar och inte orkar.
    Det kanske låter lite för lätt, jag vet att det inte e så lätt med försäkringskassan osv. Jag va sjukskriven hela min förra graviditet men det va för jag spyde hela tiden och mådde jätte dålig. Jag vet inte hur det e att ha diabetes. men gå på din känsla. lycka till

• feritaugar

Har du haft graviditetsdiabetes förut? Min diabetes-bm berättade att det debuterar tidigare för varje graviditet och blir oftast värre andra och tredje gången man väntar barn. Min debuterade ganska tidiigt denna gång (v 15).Det är ju viktigt att man får hjälp med diabetesen för det är inte bra för babyn att gå med högt socker i längden (jag har varit på spec-mvc och blivit uppskrämd så pass att jag nu äter supernyttigt, så jag slipper insulin).

• Johjo

Jag har vanlig Diabetes (typ-1, ungdomsdiabetes) och har varit halvtidssjukskriven sen vecka 20 ungefär..
    Nu går jag hemma och är heltidssjukskriven då jag fått andra komplikationer och problem..

Försäkringskassan granskar varge ärende för sig, och ibland sjukskriver de bara några veckor i taget för att man ska kunna ordna upp problemen, så har det varit för mig, men pga en ganska drastisk viktminskning nu den senaste tiden så kommer jag nog bli sjukskriven tills jag föder (är i vecka 33 nu)

Det är inte allt för kul att gå hemma hela tiden, och jag vet att de hellst inte sjukskriver på heltid om det verkligen behövs..
    Säg att du inte orkar, läkarna på Spec Mvc brukar lyssna..
    Det är iaf min erfarenhet av det..

• trollet83

Jag är precis som Johjo typ-1 diabetiker och blev sjukskriven pga stress på jobbet i samband med graviditet och diabetes, eftersom det kräver så mkt blodsockerkontroller..detta var i v.26 o då hade jag kämpat hela graviditeten ändå..men läkaren ville egentligen bara sjukskriva 50 % men jag stod på mig o sa att jag orkar inte..det går inte längre eftersom jag inte hann med mig själv och diabetesen när jag jobbade..det är jätteviktigt!

Så hoppas du får bra läkare som har förståelse för detta och som är insatt i hur det är att vara gravid och ha diabetes!

Den läkaren som sjukskrev mig skrev ett mkt dåligt intyg så det var tvungen att kompletteras...så kontaktade jag en annan läkare också som var mer insatt i detta som skrev ett intyg..så nu får vi se vad dem säger på FK..väntar på svar förhoppningsvis imorgon..

• Tess23

Hej hej!
    Jag har typ ett diabetes och har varit sjukskriven sen min läkare fick reda på att jag var gravid alltså sen vecka 8... dom anser att de är så mycket som behöver skötas och att man inte behöver extra stress å sånt... kan bli trist i längden men samtidigt så hade jag verkligen inte hunnit jobba så mycket med min diabetes om jag hade jobbat... beror säkert på olika läkare men de finns särksilda bestämmelser och försäkringskassan ska inte ens ifrågasätta sjukskrivningen sa min läkare.... Lycka till

• Tessy1

på vilket sätt blev ni uppskrämda av läkarna???
    Jag hade inte grav.diabetes med min etta! Därför känns det konstigt att detta skulle vara grav.diabetes så tidigt! Troligen typ 2.

• habibty81

Jag har typ diabetes typ2. Jag hoppas att jag slipper att bli sjukskriven ö.h.t
    Det beror på vad man har för jobb och hur dina värden ser ut och hur du mår. Jag rör mig mycket på jobbet och det är bra för bs. Jag sköter min diabetes på bästa möjliga sätt nu. Jag ser ingen anledning att sluta jobba om det fortsätter såhär och inga andra komplikationer uppstår. Visst har bs en tendens att stiga  när man kommit längre in i graviditeten men hoppas att man kan hålla den på en bra nivå.
    Mina värden hittills har varit superbra.Mycket bättre än innan jag blev gravid.
    Är i v 11.

• vadskajaghetadå

jag ahr typ1 diabetes.

jag bad inte om att få bli sjukskriven men om man har svängande värden så kan man säkert få blir det ett tag.

ast då tror jag kanske att det handlar om att ha låga värden?

• trollet83

Måste bara skriva att jag blivit beviljad sjukpenning från FK idag..yes..en sten lättade från hjärtat...hoppas det går bra för er andra också!

• Tess23

Trollet83: Härligt då slipper du kämpa för de å kan njuta istället

Ja kanske e de olika för alla om man blir sjukskriven eller inte, mina värden svängde innan jag blev gravid å i början av graviditeten men nu har dom aldrig legat bättre har haft lite problem med låga värden vilket jag aldrig haft förut men bara att ändra på insulinmängden lycka till!

• MiniMi

Jag är typ 2a o i v.12 nu. Mår än så länge väldans bra.. förutom hoppigt BS nu när jag är dunderförkyld. På mitt jobb stressas de enormt under de timmar jag borde sitta ner i lugn o ro och äta...dvs att jag ej har en timme avsatt för lunch..eller ens fikaraster. MEN än så länge så klarar jag det, o ja HOPPAS att de jag jobbar med förstår allvaret i det hela... men ja brukar skämtsamt säga; låt mig äta eller ring ambulansen*fniss*
    Mår man väldigt dåligt o har en svårinställd diabetes tycker jag absolut att man ska sjukskriva sig på stört..
    MEN i mitt läge blir de oxå om en ekonomiskt fråga. Förlorar för mkt på att gå hemma...såå ja kämpar på. Har ej heltidsjobb..så vissa dagar KAN jag juh ligga hemma o bara nöta ut soffan!!
    Men lycka till alla.
    krams

Svar på tråden diabetes och gravid sjukskrivning???