• Tulip

Färska plommon

Har plockat plommon hemma hos mina svärföräldrar och undrar nu om jag kan göra puré av dem till lillen.

Ska jag koka dem, eller kan jag ge som de är? Hur gör jag med skalet?

• Svar på tråden Färska plommon
  • ruffe4

Ge dom som dom är, skala dom o ta bort kärnan bara Men inte för många utifall han får magknip..

• sara gerdrup

min pojke har inga tänder, han är 5 månader så han han inte äta dem som de är tyvärr.

• ps ee

Jag har sköljt, kärnat ur o mixat. Skalen är inga problem alls då. Blir jättebra att frysa in också. Min 7-månaders älskar hemmagjord plommonpuré!

• sara gerdrup

nu har jag kärnat ur och mixat mina plommon. Jag silade bort skalen efter.
    Det blev väldigt syrligt, sötar ni med något?
    Jag funderar på att blanda med katrinplommonpurre, fler tips?

• ps ee

Jag har inte sötat eller blandat med något annat. Det kanske är olika mellan olika sorters plommon, jag tror att det är Viktoriaplommon jag har.

Kan tillägga att jag också tycker att purén blir lite sur, men sonen har inga invändningar alls... Hans smaklökar är väl inte "socker-förstörda" än

• Tulip

Jag beslöt mig för att koka min plommon så nu blev det marmelad av de flesta  men några mixade jag till puré. (Och skalet försvann!)

Håller med om att purén blev syrlig. Ska ge Isak lite imorgon - få se vilken min han får...

• Tulip

Isak fick smaka idag till gröten, och det gick faktisk i!

• ps ee

Provade lite nytt idag - mixade hälften plommon, hälften äpple o hade i en nypa kanel Det blev riktigt gott, sonen var överförtjust!

Svar på tråden Färska plommon