• sabinaa

Vad ska man skriva till honom?

Min moster dog i cancer i maj. Hon lämnade efter sig sin man och hennes son som är runt 22 år. ( Vet inte exakt)

Jag skickade ett brev till honom och han svarade tillbaka genom att skriva ett mail. Vilket jag är jättelycklig för, för jag tänker på dom varje dag.

Nu till frågan:
    Vad ska man skriva till honom? Man kan ju inte hela tiden skriva att jag tänker på dom. Nån som har nåt tips, lite om vardagliga saker eller? Som vadå? Man vill ju inte skriva om vårt trista väder precis.

Han skrev att det var jobbigt just nu. Just nu skrev han. Hon dog i maj, så det har väl varit lika jobbigt nu som då. Fy, vad jag lider med dom.
    Jag svarade att jag förstod att det var jobbigt, men att det kommer bli bättre. Men jag visste inte när.

Jag är så himla rädd att jag ska störa, lägga mig i eller få dom att känna att jag är jobbig, därför ringer jag inte dom. Därför skickade jag kort.

*Suck* Nån som vet? Vad vill dom höra?

• Svar på tråden Vad ska man skriva till honom?
  • Silverkatten06

Skriv att du finns där om han behöver prata, då får han en chans att själv avgöra hur mycket han vill att "du lägger dig i"...

• majsanna

Miste min mamma i cancer för 6½ år sedan. Från kompisar och släktingar var det då tyst som muren.
    Jag tror absolut inte att du stör eller lägger dig i om du skickar iväg ett mejl. Jag skulle i alla fall uppskattat det.
    Du behöver egentligen inte skriva så mycket utan det är tanken som räknas. Skriv att du tänker på dom och att sorgen tar tid och att det är helt okej att ha sorg.

Jag hade blivit jätteglad och tacksam om någon hade hört av sig efter att min mamma gått bort.

• 2bmamma

Vi har blivit glada för alla slags tankar som har givits oss efter pappas död - han dog i cancer i maj i år. Det har absolut inte varit tyst vilket vi är jättetacksamma för. Det har strömmat in mail, vykort, blommor, små presenter i form av nallar, cd-skivor med vacker musik osv. Många har skrivit och berättat om just deras minnen kring pappa - det har varit oerhört uppskattat! Vi sparar allt detta i två olika minnesböcker om pappa.Telefonsamtal kan upplevas jobbigt av en del - jag tycker det är jobbigt att bryta ihop när jag pratar med en del människor... En fin dikt kan man också skriva.

• Zaria

Jag tror inte du behöver skirva så mycket,när min lillebror gick bort kände jag att det var de som pratade minst om hur "de trodde jag hade det" sopm jag tydde mig till,men däremot de som bevisade att de alltid fanns där gjorde mig trygg att våga prata,man behöver oftast inte säga så myckety till en människa i sorg,mest lyssna och visa att man alltid finns där.

• Förhoppningar

Jag tror inte du behöver skriva så mycket. Någon rad kan ha större betydelse för mottgaren än du tror.

En dikt kan vara fint. Något minne av din moster du vill dela med dig. En händelse under dagen som fått dig att tänka på din moster och hennes anhörig.

Genom att visa att du finns där ger du honom utrymme för honom att själv välja hur mycket han vill dela med sig till dig. Kanske mycket, kanske lite, kanske snart kanske aldrig. Men du finns där, och det är DET som är det viktiga.

Jag beklagar er stora förlust.

• Atamon

Min mamma dog i slutet av mars i år. Jag skulle bli jätteglad om någon av släkten hade hört av sig efter begravningen, bara för att liksom... Ett kort eller brev hade betytt/betyder så mycket när man är ledsen. Kanske som Förhoppningar här ovan skrev, berätta om någon händelse som fick/får dig att tänka på din moster. Berätta om ditt liv, få din mosters man att känna sig delaktig i livet utanför sorgen. Det behöver inte vara något långt brev/mail du skriver. Ett kort med hälsning duger gott. Så att mannen inte känner sig bortglömd. Han är ju ingift i din släkt och då brukar det lätt bli att man förlorar kontakten när det biologiska bandet bryts. Men ni tycker ju om honom ändå, även fast din moster är borta. Och du har ju kusinen också.
    Skriv som du känner - att du tänker på dom varje dag.

• 2bmamma

Måste lägga till en sak: Att folk i ens närhet eller dem man knappt känner hör av sig gjorde mig också glad å pappas vägnar. jag blev stolt och glad över att han är värd att minnas - att alla hans gärningar hade betytt ngt för fler än hans familj. Bara tanken på det gjorde/gör mig rörd.

Svar på tråden Vad ska man skriva till honom?