• Maggis

Vad är bäst? (Hård bebismage)

Vi har nyligen börjat blanda i lite majsvälling i sonens ersättning (5 månader), mest för att stimulera aptiten med ny smak då han ätit väldigt dåligt och verkar ointresserad av smakportioner. Men så kom ju då den hårda magen som ett brev på posten...

Så nu undrar jag, vad är bäst? Messmör? Olja? Eller en liten skvätt Laktulos i flaskan? Eller vad?

Han blir ganska kräkig av olja (har testat) och messmör känns lite häftigt att ge i varje flaska (har räckt med morgonflaskan tidigare). För liten för laktulos?

Någon som känner igen sig? Och kan tipsa lite?

//Maggis
  • Svar på tråden Vad är bäst? (Hård bebismage)
  • Davidoff1975

När jag var liten så fick jag katrinplommonpure när jag var hård i magen och det hjälpte. Kör fortfarande med det då jag i perioder är trög i magen. Lycka till!

• FredrikaMaria

Vi har rapsolja i ersättningen och en halv tesked päronpure morgon och kväll...Äntligen har hon börjat bajsa själv för första gången...efter MÅNGA olika försök...

• ladylovelylocks

jag fick alltid messmör i min välling när jag var liten (hade mycket problem med förstoppning) och det funkade. Nu kan jag inte äta vuxenvälling utan messmör för det smakar konstigt då Skrattande

• carola1977

Säger som några andra, prova att ge päron- eller katrinplommonpuré. Eller blanda i vanlig mild havrevälling (heter den väl) istället, eftersom majs kan vara stoppande.

• Hannah76

Jag tycker att det är bra med Lactulos. Gillar itne att blanda saker i vällingen, eftersom den då blir sötare och då kanske det inte duger med bara välling sen.

• ladylovelylocks

kom på det här också, vi brukade ge det till våra vårdtagare på jobbet, rävlandaröra. hittade receptet på google

För dom som har problem med hård mage..

7 dl vatten
    2 dl katrinplommon
    1-1 1/2 dl russin
    1 1/2 dl hela linfrön
    1 1/2 dl vetekli

Blanda vatten, katrinplommon, russin och linfrön i en gryta och låt stå över natten. Koka röran i 10 min. Tillsätt vetekliet. Låt kallna. Servera en klick på tex. gröt eller fil. Det ser kanske inte så gott ut men det är effektivt. Röran håller sig minst en vecka i kylen.

Svar på tråden Vad är bäst? (Hård bebismage)