• Heli77

Autism - kan det vara ärftligt?

Jag och min sambo har båda en varsin syster som har autism.
    De har inte enbart autism, utan även andra psykiska tillstånd där autistiska drag är en del av den hela sjukdomsbilden.

Har frågat min bm om autism kan vara ärftligt betingat - speciellt som det finns så nära på bådas våra sidor. Hon trodde inte det, men var inte helt säker på hur forskningen på området ser ut idag.
    Vi oroar oss inte dagligen för att våra döttrar skulle kunna ha autistiska drag (eller om bebisen i magen skulle kunna få det) - utan SKULLE någon få det, är det något man får ta då. I dagens läge tror vi inte att våra flickor "avviker" på något sätt - men som sagt, inget vi går och bekymrar oss över som så.

Är mest bara nyfiken om någon här är mer insatt i autism (mer än vår bm), som vet hur forskningen ser ut idag på området?
    Vet de vad autism kan bero på? Slumpen (att något händer under utvecklingen i livmodern), eller om det finns belägg för att det kan vara ärftligt?
    OM det nu kan bero på ärftlighet borde våra barn finnas i riskzonen, då det finns i båda våra närmaste familjer. Kan ändå inte tillhöra till vanligheten, tänker jag.
    Eller det kanske är vanligare än man tror?

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Svar på tråden Autism - kan det vara ärftligt?
  • Heli77

Det verkar vara något fel på den sidan...

Ska söka på andra.

• jagäraf

Enl vad jag hört så tror de att det finns en viss ärftlighet i autism och Aspergers syndrom. Man tror både på ärftlighet och även andra faktorer så som eventuell infektion under graviditet. Förr trodde man det berodde på att föräldrarna var för stränga mot barnet men den teorin har man som tur är lämnat för länge sedan.

• Heli77

Tack för länktipsen!
    Ska sätta mig ner och läsa dem i lugn och ro.

De sidor som jag har läst på, säger mig inte så mkt om orsakerna - då jag blir osäker på hur pass uppdaterade uppgifterna är, om ni förstår, eller om det mest är spekulationer.
    Men jag får väl utgå från att de är de senaste rönen de skriver om, och att "luddigheten" kanske beror på att forskarna helt enkelt inte kan vara 100% säkra själva på alla orsakerna.

jagäraf skrev 2007-09-02 16:14:22 följande:
    Enl vad jag hört så tror de att det finns en viss ärftlighet i autism och Aspergers syndrom. Man tror både på ärftlighet och även andra faktorer så som eventuell infektion under graviditet. Förr trodde man det berodde på att föräldrarna var för stränga mot barnet men den teorin har man som tur är lämnat för länge sedan.
    Oj oj, det där sistnämnda kan min familj skriva under på!
    Min syster är 40 år, och psykvården var inte den bästa på 70/80-talet..inte ens i trygga och framstående Sverige.
    Vi har fått utstå otroligt mkt skit och kränkningar från psykvården i våra dagar - skulle kunna skriva en fet bok om det. Vet inte allt de anklagade mina föräldrar för, som de höll ansvariga för hennes psykiska tillstånd. Allt från försummelse till sexuella övergrepp - helt utan några grunder. Sånt sätter verkligen sina spår i en förälder, kan jag säga, som gör ALLT för att sitt barn ska få rätt hjälp.

Därför gör det mig så glad att föräldrar till barn med misstänkt autism, idag får ett större stöd och förståelse från psykvården!
  • jagäraf

Usch, så trist att höra. Som om det inte räckte med att ha ett handikappat barn, tungt nog bara det. Ja, det är tur att det går framåt men många fördomar finns tyvärr fortfarande kvar.

• Heli77

Ja, fördomar kommer man nog tyvärr aldrig ifrån...
    Kunskapen breddas med tiden inom vården, men den sprids inte lika lätt till allmänheten.

• Heli77

Inte för att vården är 100% fördomsfri heller. Inte ens idag...

• palmblad

Vi har en autistisk son o har frågat. Svaret är att det är ärftligt i många fall. Men det krävs att båda föräldrarna bär på genen. Min moster har troligtvis autism. Vår yngste son har det inte.

• Heli77
    palmblad skrev 2007-09-02 17:57:47 följande:
    Vi har en autistisk son o har frågat. Svaret är att det är ärftligt i många fall. Men det krävs att båda föräldrarna bär på genen. Min moster har troligtvis autism. Vår yngste son har det inte.
    Ok, tack så jättemkt för den informationen!
    Jaaa..vi vet ju inte om vi bär på den genen bara för att våra systrar är autistiska - men det är nog inte heller något som vi skulle ta reda på, OM man nu skulle kunna det.
    Eftersom vi vet att det finns i våra närmaste familjer, är vi nog mer uppmärksamma på ev autistiska drag hos våra barn än vad genomsnittsföräldern är. Det får räcka så. Man kan inte gå och oroa sig för något som kanske aldrig kommer att inträffa.
    Skulle man få känslan av att något inte stämmer, får vi ta det då.

Tack än en gång!
  • C Elegans

Heli77, jag kommer just från en konferens där bl a genetiken bakom autism diskuterades, så jag kan försöka ge en kort sammanfattning:

1. Orsaken till autismspektrumtillstånd (dvs autism, autismlikande tillstånd, Aspergers) är inte känd.

2. Det finns en stark ärftlighet, över 50% men lägre än 80%. Man känner inte till vilka gener det handlar om, det finns flera studier som visar att flera olika gener spelar in.

3. Eftersom det finns enäggstvillingar där den ena i syskonparet har en autismspektrumstörning men inte den andra, så måste det finnas något mer än bara gener som spelar in, men vad detta är vet man inte.

Autismspektrumtillstånd finns i olika svårighetsgrad hos ca 0,5-0,8% av befolkningen. Vad gäller era barn så kan man således säga att det troligen finns en ökad risk för autismspektrumtillstånd. Å andra sidan: ingen av oss vet vad vi bär med oss i våra gener!

• memle

Jag jobbar med autistiska barn.
    Vad jag har hört och läst är att det genetiska arvet spelar roll, men inte enbart.

Tråkigt att det inte görs mer forskning angående autism, det blir ju bara vanligare och vanligare!

• Heli77
    C Elegans, Tack så oerhört mycket för ditt utförliga svar!
    Det klarnar lite för mig när ni förklarar så bra.

Jag förstår att forskningen har kommit långt på området, jämfört med tidigare - men att det ändå är många frågetecken kvar. Måste vara ett oerhört stort och svårt område. 

Tack än en gång för intressant och nyttig fakta!
  • C Elegans

Ingen orsak, Heli77

@Memle: Det är nog inte så att autismspektrumtillstånd blivit vanligare, utan troligen är det så att diagnostiken förfinats och blivit bättre. Bra i sammanhanget är iallafall att autismforskningen verkligen tagit fart på sistone: i USA är det den hottaste hotta sjukdom/störning att forska på just nu, så förhoppningsvis vet man mer om några år!

• palmblad

Ts: Ni har ökad risk att få ett autistiskt barn, men hur hög den är vet man inte.
    I vårt fall hade min mormor o morfar troligen autism-genen; min moster är snart 70 o har ej diagnos, men det påminner rysligt om autism då hon är normalbegåvad o alltså ej förståndshandikappad. Mamma har inte autism o hon o min pappa har inte fötts med genen eller så har den inte aktiviverats. Jag o min sambo har båda genen, men utan att själva ha autism. Om jag fått min del av min pappa eller mamma är inte känt. Bara för att mormor o morfar troligen hade den, måste inte min mamma ha fått den, utan det kan komma från min pappa också.
    Till oss sa habiliteringen, att man bara kan kolla efter den genen om man HAR ett barn med autism o då måste man söva barnet först o kolla upp genen, innan man kan undersöka föräldrarna. Så vi stillar inte vår egen nyfikenhet genom att söva pojken o dessa undersökningar vill inte vården alltid utföra heller. Vi bär på genen o vad mer kan vi få veta?

• palmblad

Jag hade ju inte avstått från biologiska barn, om vi visste vad ni ts vet. Risken är inte så stor, även om vi inte känner till den. Visst kan man fundera på adoption istället, men det är långsökt tycker jag. Vår yngste son är så o-autistisk man kan vara.

• Heli77
    palmblad skrev 2007-09-03 06:54:41 följande:
    Jag hade ju inte avstått från biologiska barn, om vi visste vad ni ts vet. Risken är inte så stor, även om vi inte känner till den. Visst kan man fundera på adoption istället, men det är långsökt tycker jag. Vår yngste son är så o-autistisk man kan vara.
    Nej, den tanken har aldrig existerat hos oss heller!
    Vi har två flickor idag, och än så länge har vi inte märkt något. Vi väntar vårt tredje, och vi har kanske anat att risken måste vara något större för våra barn än för andra  - men det är inget som hindrar oss från att skaffa barn.
    Eftersom vi vet hur det är att ha någon i familjen med autistiska drag, är det inget som skrämmer oss. OM något av våra barn skulle drabbas, kommer vi nog att försöka se det så att det ändå var bra att det drabbade ett av VÅRT barn - vi har nog lite större förståelse för autism än många andra. Vi skulle inte bryta ihop av rädsla inför det okända - vi vet att det går att leva med.
    palmblad skrev 2007-09-03 06:52:57 följande:
    Ts: Ni har ökad risk att få ett autistiskt barn, men hur hög den är vet man inte. I vårt fall hade min mormor o morfar troligen autism-genen; min moster är snart 70 o har ej diagnos, men det påminner rysligt om autism då hon är normalbegåvad o alltså ej förståndshandikappad. Mamma har inte autism o hon o min pappa har inte fötts med genen eller så har den inte aktiviverats. Jag o min sambo har båda genen, men utan att själva ha autism. Om jag fått min del av min pappa eller mamma är inte känt. Bara för att mormor o morfar troligen hade den, måste inte min mamma ha fått den, utan det kan komma från min pappa också.Till oss sa habiliteringen, att man bara kan kolla efter den genen om man HAR ett barn med autism o då måste man söva barnet först o kolla upp genen, innan man kan undersöka föräldrarna. Så vi stillar inte vår egen nyfikenhet genom att söva pojken o dessa undersökningar vill inte vården alltid utföra heller. Vi bär på genen o vad mer kan vi få veta?
    Intresant med din mormor/morfar, din mamma ochså slutligen du själv.
    Det bevisar ju att genen KAN hoppa över, eller att den inte nödvändigtvis aktiveras.
    Vad kan man säga, mer än att det verkar vara lite av ödets lotteri.
    Det är verkligen ingen idé att gå och oroa sig för att ens barn KAN drabbas, då de inte behöver det. Man får ta det som det kommer isf.

"Vi bär på genen o vad mer kan vi få veta?"
    Sund inställning tycker jag.
    Hoppas att livet inte blir alltför komplicerat för er och er pojke! Lycka till med allt!
Svar på tråden Autism - kan det vara ärftligt?